انتصاب رئیس جمهور موقت در الجزائربه معنای بازگشت به نقطه صفر است

به گزارش مینی ست، شخصیت ها و فعالان شبکه های اجتماعی در الجزائر انتصاب رئیس مجلس سنای این کشور به عنوان رئیس جمهور موقت را محکوم کردند و همزمان رهبران اپوزیسیون از برگزاری بزرگ ترین تظاهرات ضد حکومتی در آدینه پیش رو خبر می دهند.

انتصاب رئیس جمهور موقت در الجزائربه معنای بازگشت به نقطه صفر است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هنوز ساعتی از انتصاب عبدالقادر بن صالح، رئیس مجلس سنای الجزائر به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور نگذشته بود که خیابان های الجزائر از نو شاهد واکنش های خشم مردمی در محکومیت این اتفاق بود.

هزاران نفر با برپایی تظاهرات اقدام مجلس الجزائر متشکل از مجلس امت و مجلس ملی مردمی در انتصاب رئیس مجلس امت به ریاست جمهوری موقت این کشور را برای جنبش اعتراضی خود که از هفته ها پیش جریان دارد، تحریک آمیز خواندند.

وبگاه خبری الخلیج اونلاین نوشت: انتصاب بن صالح برای الجزائری ها قابل انتظار بود، چون بر اساس ماده 102 قانون اساسی الجزائر پس از اینکه رئیس جمهور استعفای خود را به شورای قانون اساسی ابلاغ می نماید، این شورا استعفانامه را آنالیز و به مجلس الجزائر ارسال می نماید، در صورت تایید دو سوم نمایندگان، رئیس شورای امت الجزائر به مدت 90 روز رئیس جمهور موقت می گردد، رئیس جمهور موقت حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری الجزائر را ندارد.

این در حالی است که الجزائری ها امیدوار بودند بن صالح با التفات به جنبش اعتراضی ملت استعفا و اجازه بدهد شخصیتی مورد توافق الجزائری ها در راس مجلس سنا قرار گرفته و متصدی سِمت ریاست جمهوری موقت این کشور گردد اما این اتفاق رخ نداد.

بن صالح از رهبران حزب التجمع الوطنی الدیمقراطی و مردی نزدیک به بوتفلیقه است که بیش از نوزده سال ریاست مجلس سنای الجزائر را برعهده داشته است، الجزایری ها انتصاب وی را گامی تحریک آمیز و موجب تحقیر جنبش اعتراضی این کشور که وارد هشتمین هفته خود شده است، برشمردند.

معترضان الجزائری در تظاهرات آدینه گذشته خود شعارهایی را حمل می کردند که پیغام های واضحی داشت، یکی از این شعارها فلتسقط الباءات الثلاث بود، یعنی اجازه دهید سه نفری که نام آنها با حرف ب شروع می گردد، سقوط نمایند و منظور، عبد القادر بن صالح رئیس مجلس سنا ،نور الدین بدوی نخست وزیر، والطیب بلعیز، رئیس شورای قانون اساسی الجزائر بوده است.

جلسه روز گذشته مجلس الجزائر طبق ماده 102 قانون اساسی این کشور در حالی برگزار گردید که مخالفان و جنبش اعتراضی مردم الجزائر مخالف این ماده هستند و از همین رو پس از انتصاب بن صالح هزاران نفر از مردم الجزائر با برپایی تظاهرات اقدام مجلس الجزایر را محکوم کردند.

مهم ترین این راهپیمایی ها، راهپیمایی دانشجویان الجزائری در میدان مرکزی پست پایتخت الجزائر بود که در جریان آن نیروهای امنیتی با استفاده از خودروهای آب پاش سعی در متفرق کردن تظاهرات نمایندگان داشتند.

نقطه صفر

فعالان شبکه های اجتماعی انتصاب بن صالح را به معنای بازگشت جنبش اعتراضی به نقطه صفر یعنی قبل از 22 فوریه گذشته قلمداد کردند و از نگاه آنها انتصاب فردی مثل بوتفلیقه صرفا تغییر نام بازیگران صحنه سیاست در الجزائر است بدون اینکه تغییر مطلوب ملت که کناره گیری همه چهره های حکومتی است، اتفاق افتاده باشد.

ابراهیم عتیق یک چهره فرهیخته الجزائری نوشت:مهلت 90 روزه، سرنوشت ده سال آینده را رقم می زند، رئیس جمهور جدید با نور الدین بدوی در انتخابات تقلب خواهند کرد و به هر شکلی بر سر رئیس جمهور جدیدی برای ادامه حکومت توافق می نمایند و شورای قانون گذاری او را برای یک دوره یا دو دوره به عنوان رئیس جمهور می پذیرد و کشور به قبل از 22 فوریه بازخواهد گشت.

جمال ضو، یک استاد دانشگاه الجزایر هم در فیس بوک نوشت: با اعلام خبر رئیس جمهوری موقت بن صالح، ما سناریو تحقیر ملت و تمایل برای بدتر شدن اوضاع را پیش رو داریم، فرماندهی ارتش شریک مستقیم این سناریوی متعفن است که مردم را با خفقان بیشتر یا اوضاع را با هرج و مرج بیشتر روبرو می نماید یا اینکه دست دیگری هنوز در صحنه سیاسی قرار گرفته است و رهبری ارتش را در تگنایی سخت قرار می دهد که مجبور می گردد به سمت راهکار های غیر قانونی کشیده گردد، چیزی که می توانیم آن را کودتایی واضح بنامیم.

وی معتقد است محصول جنبش اعتراضی تاکنون هیچ بوده است؛ چون برکناری بوتفلیقه به تنهایی اتفاقی ویژه نیست و باید جنبش اعتراضی به مرحله جدیدی وارد گردد.

علی بن فلیس، نخست وزیر اسبق الجزائر و رئیس حزب طلائع الحریات این کشور هم در بیانیه ای اظهار داشت: شیوه اتخاذ شده برای پر کردن خلا ریاست جمهوری، الجزائر را از بحران کنونی نجات نمی دهد بلکه بالعکس به شکلی خطرناک آن را در بحران غرق می نماید.

بن فلیس گفت: اجرای کامل ماده 102 قانون اساسی قطعا مغایر با خواسته های ملت و بر خلاف خواسته مشروع انقلاب دموکراتیک و مسالمت آمیز جاری است.

وی اضافه کرد: معلوم است که گزینه کنونی تداوم حضور بقایای نظام سیاسی الجزائر است که برای ملت الجزایر مطرود هستند.

خیانت به ملت

شیخ عبدالله جاب الله، رئیس حزب معارض جبهة العدالة والتنمیة انتصاب بن صالح را خیانتی بزرگ به ملت الجزائر توصیف کرد که با راهپیمایی های میلیونی خواهان کناره گیری بن صالح بودند و مخالفت خود را با او و باقی چهره های نظام الجزائر و به طور ویژه بدوی و بلعیز اظهار داشتند.

جاب الله تاکید نمود: ملت آقای خودش است و حق دارد حکومت را با برپایی تظاهرات عوض کند، رای ملت تصمیمی لازم الاجرا از لحاظ قانونی است؛ چون قانون اساسی بر اساس اصل حاکمیت ملت است و ملت از 22 فوریه خواسته خود را به صراحت اعلام نموده است.

وی تاکید نمود: مردم الجزائر روز آدینه پیش رو هم با برپایی تظاهرات میلیونی که پیش بینی می گردد بزرگ ترین تظاهرات از زمان شروع اعتراضات باشد مخالفت قاطع خود را با انتصاب بن صالح اعلام خواهند کرد.

جاب الله بر پایبندی مخالفان به نقشه راه خود برای برون رفت الجزائر از بحران جاری تاکید نمود و گفت: باید هیاتی ریاستی متشکل از شخصیت هایی توافقی تشکیل گردد که نامزد ریاست جمهوری نشوند و برای تشکیل هیاتی مستقل به منظور نظارت و ساماندهی انتخابات کار نمایند سپس انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار گردد.

تظاهرات علیه نامزدی بوتفلیقه برای پنجمین دوره متوالی ریاست جمهوری در مناطق مختلف الجزائر 22 فوریه گذشته شروع شد. به دنبال آن بوتفلیقه انتخابات را به تعویق انداخت و از نامزدی برای پنجمین دوره متوالی کنار کشید؛ اما مردم الجزائر همچنان خواهان برکناری دولت شدند و بوتفلیقه تصمیم خود برای استعفا از مقام ریاست جمهوری الجزائر به رئیس شورای قانونی اساسی این کشور رسما ابلاغ کرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 176

به "انتصاب رئیس جمهور موقت در الجزائربه معنای بازگشت به نقطه صفر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتصاب رئیس جمهور موقت در الجزائربه معنای بازگشت به نقطه صفر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید