شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی 500 میلیاردی 34 میلیارد تومان فروخته شد

به گزارش مینی ست، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: ایرتور بیش از 500 میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصی سازی با لحاظ این بدهی، قیمت فروش را 34 میلیارد تومان گفت.

شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی 500 میلیاردی 34 میلیارد تومان فروخته شد

خبرنگاران: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال 1351 با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی (چارتر و برنامه ای) تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد.

ایران ایرتور از سال 1361 تورهای منظمی در جهت مشهد را آغاز و استقبال مناسب از این تورها موجب شد تا در سال 1363 اقدام به توسعه آن به تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور کند. این شرکت هواپیمایی در آن سال ها به منظور توسعه گردشگری و جذب توریست از سایر کشورها، سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکت های توریستی برگزار کرد. کسب جوایز از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت در کارنامه این شرکت هواپیمایی دیده می شود.

شهر مشهد در سال 1371 به عنوان مرکز عملیات پروازی ایران ایرتور انتخاب شد و پروازهای بسیاری را از مبدا مشهد برعهده گرفت.

این شرکت هواپیمایی پس از طرح موضوع خصوصی سازی در سال 1390 به شرکت تعاونی چند منظوره هسایار که یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع بود واگذار شد اما به دلایل ناتوانی در پرداخت اقساط، این واگذاری لغو شد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره واگذاری ایران ایرتور می گوید: پس از آن که سازمان خصوصی سازی ایرتور را از هسایار پس گرفت، آن را به مزایده گذاشت، 3 مرتبه این شرکت هواپیمایی برای فروش در آگهی روزنامه قرار گرفت و عرضه شد، اما خریداری پیدا نشد و نهایتاً در مرحله چهارم بخش خصوصی متقاضی خرید این شرکت شد و آن را خریداری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ 34 میلیارد تومان برای خرید این شرکت هواپیمایی رقم ناچیزی نبود؟ اضافه می کند: حدود چهار سال پیش، زمانی که بخش خصوصی ایرتور را خریداری کرد این شرکت هواپیمایی ایرتور بیش از 500 میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصی سازی با لحاظ این رقم بدهی، قیمت فروش را 34 میلیارد تومان گفت.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه به هر حال خریدار طبق قرارداد باید پرداخت این 500 میلیارد تومان بدهی را هم متقبل می شد به فارس می گوید: در واقع خریدار با احتساب این بدهی ایرتور را با قیمت 534 میلیارد تومان خریداری کرده است.

وی درباره بدهی های این ایرلاین می گوید: بدهی های انباشته ایرتور چند نوع بود، یکی بابت تسهیلات خرید هواپیماهای توپولوف که زمین گیر شد، بود، این شرکت هواپیمایی همچنین بدهی هایی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تامین اجتماعی، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان امور مالیاتی و غیره داشت. حتی ساختمانی که دفتر اصلی ایرتور در آنجا قرار داشت، به دلیل عدم پرداخت اقساط در رهن بانک بود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از بدهی 500 میلیارد تومانی ایرتور امروز تسویه شده است ادامه می دهد: کل مبلغ 34 میلیارد تومان از سوی خریدار به سازمان خصوصی سازی پرداخت شده است. همچنین بخش عمده ای از بدهی های ایرتور به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان تامین اجتماعی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان امور مالیاتی پرداخت شده است و سررسید بخشی از بدهی ها هم در آینده نزدیک خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام نمود: در زمان واگذاری ایرتور، این شرکت هواپیمایی 5 فروند بوئینگ ام دی داشت که سه فروند آن زمین گیر و معطل قطعه بود و فقط دو فروند هواپیمای عملیاتی در این شرکت وجود داشت اما در حال حاضر هر پنج فروند بوئینگ ام دی در شرکت ایرتور فعال است. پنج فروند ایرباس 300- 600 هم توسط این شرکت هواپیمایی خریداری شده است که در حال حاضر دو فروند آن عملیاتی است و سه فروند آن به زودی وارد ناوگان می شود. دو فروند ایرباس 310 نیز توسط این ایرلاین خریداری شده که 250 صندلی دارد و به زودی وارد ناوگان عملیاتی کشور خرید می شود، این شرکت یک فروند ایرباس 320 نیز خریداری کرده است که 170 صندلی پروازی دارد.

منبع: چمدان
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 251

به "شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی 500 میلیاردی 34 میلیارد تومان فروخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی 500 میلیاردی 34 میلیارد تومان فروخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید