نیویورک تایمز: ترامپ به دنبال بهره برداری از رویدادهای ایران برای توجیه لغو برجام است

به گزارش مینی ست، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اینکه ناآرامی های ایران نشان دهنده ارزش توافق هسته ای است، نه خطرات آن، نوشت: رییس جمهور ترامپ به دنبال سوء استفاده از این ناآرامی ها برای توجیه لغو این توافق است.

نیویورک تایمز: ترامپ به دنبال بهره برداری از رویدادهای ایران برای توجیه لغو برجام است

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: برای عموم مردم ایران، وعده اصلی توافق هسته ای 2015 بهبود وضعیت مالی بود. تحریم های بین المللی لغو خواهد شد، سرمایه گذاری خارجی سرایز خواهد شد و استانداردهای زندگی که به دلیل سال ها تحریم های آمریکا و متحدانش تحت فشار قرار گرفته بود بالا خواهد رفت و به ایران اجازه خواهد داد تا بار دیگر شکوفا شود اما این اتفاق رخ نداد یا دست کم به گونه مورد انتظار ایرانی ها نبود که در نهایت منجر به شرایطی شد که اعتراض های اخیر این کشور را در پی داشت.

دونالد ترامپ هم زمان با شکل دریافت ناآرامی ها در ایران، توافق هسته ای با ایران را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2015 حاصل شد، مورد انتقاد قرار داد چرا که به گفته وی، میلیون ها دلار پول را در اختیار دولتی سرکوب گر قرار داده است، پولی که متعلق به ایران بود اما پس از وقوع انقلاب اسلامی سال 1979 در حساب های خارجی مسدود شد و پس از آنکه ایران برنامه هسته ای اش را محدود کرد به این کشور بازگردانده شد.

به گزارش ایسنا، به واسطه توافق هسته ای صرفا از حساب های بانکی و مالی ایران که در حدود یک دهه گذشته به واسطه برنامه هسته ای ایران بلوکه شده بودند محدودیت ها برداشته شد.

به نظر می آید با افزایش انتظارات برای یک زندگی بهتر، این توافق چشمان ایرانی را باز کرد و سبب شد آنها در برابر ناکامی های دولت صبر کمتری داشته باشند.

اما توافق هسته ای منافعی نیز به همراه داشت. اقتصاد ایران در سال 2016 رشد هفت درصدی داشت و انتظار می رفت که در سال 2017 هم چنین اتفاقی بیفتد که فاصله ای بسیار زیاد از کاهش 9 درصدی در دو سال پیش از مارس 2014، زمان پیش از آغاز رفع تحریم ها دارد. تولید نفت تقریبا به زمان پیش از تحریم ها بازگشته و شرکت ها در حال سرمایه گذاری های جدید در بخش انرژی هستند. با این حال رشد و سرمایه گذاری به قدری نبوده است که نیاز جامعه ای که اغلب جوان هستند و انقلاب اسلامی را به یاد نمی آورند، برآورده کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت پایین نفت در این ناکامی ایران تاثیرگذار بوده است، نوشت: رویکرد رییس جمهور ترامپ برای سوء استفاده از ناآرامی های ایران برای از بین بردن توافق هسته ای به ایران اجازه از سرگیری فعالیت های هسته ای اش و وضع تحریم های جدید علیه این کشور را خواهد داد که خشم ایرانی را از تهران به واشنگتن منتقل می کند. برخی مقامات آمریکایی و تحلیل گران حتی می خواهند از این فراتر روند و دولت ایران را به پایین بکشانند.

اما سرنوشت ایران در دست ایرانی ها است. آمریکا باید نسبت به آنچه نمی داند فروتن و درباره مداخله مستقیم در سیاست های ایران محتاط تر باشد. آمریکا تاریخی پر دردسر با ایران دارد، شامل سرنگونی نخست وزیر منتخب این کشور در سال 1953، جنگ های عراق، افغانستان، سوریه و ویتنام نیز نشان دهنده و یادآور شکست های آمریکا برای رهبری تغییرات سیاسی و اجتماعی در خارج هستند.

نیویورک تایمز در پایان نوشت که اگر رییس جمهور آمریکا آن طور که ادعا می کند نگران مردم ایران است باید ممنوعیت سفر ایرانی ها به آمریکا را لغو کند و به همراه متحدان غربی از حقوق مردم ایران برای تغییر مسالمت آمیز سیاسی حمایت کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 560

به "نیویورک تایمز: ترامپ به دنبال بهره برداری از رویدادهای ایران برای توجیه لغو برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: ترامپ به دنبال بهره برداری از رویدادهای ایران برای توجیه لغو برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید