گزارش، پیشنهاد قابل توجه بشار اسد به آنکارا

به گزارش مینی ست، رئیس جمهور سوریه در وصف همتای ترک خود رجب طیب اردوغان٬ صفات تندی به کار برد، اما خاطرنشان کرد که حاضر است به خاطر مصالح کشورش با او دیدار کند.

گزارش، پیشنهاد قابل توجه بشار اسد به آنکارا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ یکی از بندهای مهم توافق اخیر سوچی بین ترکیه و روسیه٬ این بود که دولت روسیه برای بازگرداندن ترکیه و سوریه به توافق امنیتی آدانا٬ کوشش خواهد نمود.

اگر چه در این حوزه هنوز هم اتفاق مشخص نماینده ای نیفتاده اما سخنان اخیر بشار اسد٬ نشان دهنده این است که دمشق می خواهد قدم در راستا رابطه بگذارد.

رئیس جمهور سوریه در یک مصاحبه مفصل تلویزیونی٬ در وصف همتای ترک خود رجب طیب اردوغان٬ صفات تندی به کار برد، اما گفت که حاضر است به خاطر مصالح کشورش با او دیدار کند. این پیشنهاد جسورانه از سوی اسد در حالی مطرح شده که همچنان بخش مهمی از شمال سوریه در اشغال ترکیه است، اما با این حال٬ شروع گفت وگو را به خروج ترکیه مشروط ننموده است.

بشار اسد بر این باور است که توافق اخیر سوچی بین ترکیه و روسیه٬ میزان خسارت و آسیب های شمال شرقی سوریه را کاهش می دهد و در عین حال٬ راه را بر تداوم سیاست آمریکا و اشغال گری ترکیه در خاک سوریه می بندد؛ اما فقط از این جهت ارزش دارد که به شکل موقتی٬ مسائل را کاهش دهد و این مناطق باید در زمانی دیگری آزاد شوند.

اسد همچنین به این موضوع اشاره نموده که جنگ ترکیه در سوریه٬ به نیابت از آمریکا بوده و اگر بیرون نروند٬ راهی جز جنگ باقی نخواهد ماند.

اشاره اسد به راه حل سیاسی

در روزهای اخیر٬ شروع رسمی فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو٬ امیدهای تازه ای برای حل تدریجی بحران سوریه به وجود آورده است.

بشار اسد نیز در گفت وگوی خود به موضوع قانون اساسی اشاره نموده و گفته است: هر آنچه در دیدارهای کمیته قانون اساسی به مصلحت کشور حاصل گردد٬ حتی اگر یک قانون اساسی جدید باشد٬ ما آن را قبول خواهیم کرد؛ اما هرگونه اصلاحات قانون اساسی که به مصلحت میهن نباشد٬ نخواهیم پذیرفت.

رئیس جمهور سوریه در خصوص راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به بحران کنونی کشورش گفته است: راه حل در سوریه با شکست تروریسم و رد دخالت های خارجی شروع می گردد. انتخاباتی که برگزار خواهد شد٬ تماماً تحت نظارت و حاکمیت دولت سوریه خواهد بود.

دیدگاه بشار اسد در خصوص اردوغان

در ماه های اخیر٬ بسیاری از سیاستمداران و سران احزاب ترکیه٬ بارها بر این مسئله تأکید نموده اند که ضروری است هر چه زودتر٬ ترکیه به سمت عادی سازی رابطه با سوریه برود. بعضی از این سیاست مداران عبارتند از:

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب.

تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب سعادت.

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن.

علاوه بر سیاست مداران و سران احزاب٬ ده ها تن از تحلیل گران و روزنامه نگاران ترکیه نیز بارها بر این موضوع تأکید نموده اند که تنها راه برطرف خطرات امنیتی علیه ترکیه در مرز سوریه٬ عادی سازی روابط با دولت بشار اسد است؛ اما اردوغان هنوز هم در این راستا گام برنداشته است.

بشار در این مورد گفته است: اگر در خصوص حس شخصی من سؤال می کنید٬ قطعاً به چنین دیداری افتخار نخواهم کرد و حس اشمئزاز خواهم داشت؛ اما اگر این دیدار نتایجی به همراه داشته باشد و مصلحت میهن در آن باشد احساسات خود را کنار می گذاریم. فکر نمی کنم دیدار با اردوغان به ویژه در شرایط سیاسی کنونی در ترکیه نتایجی داشته باشد. دیدارهایی بین طرف سوری و ترک با حضور طرف روسی اجرا شده و تمام آنها در سطوح امنیتی بوده است.

البته بشار اسد در وصف اردوغان صفات تندی همچون سارق٬ اشغال گر٬ اهل نفاق و دروغگو به کار برده و گفته است: وقتی که من می گویم اردوغان سارق است٬ کار خاصی ننموده ام٬ فقط صفت او را به کار برده ام. کسی که کارخانه و محصول و خاک یک کشور را می برد٬ باید با چنین صفتی خوانده گردد نه با صفت نیکوکار!.

بشار اسد در ادامه اقدامات اردوغان در خصوص سوریه را محکوم نموده، اما در عین حال٬ امکان مذاکره با او را رد ننموده است.

رئیس جمهور سوریه اعلام نموده که دیدارهایی در رده های نظامی و امنیتی با مقامات ترکیه اجرا شده، اما از آنجایی که سوریه به ترکیه اعتماد ندارد٬ از طرف روسی نیز خواسته به عنوان شاهد٬ در این نشست ها٬ حضور داشته باشد.

بشار اسد معتقد است که بسیاری از سیاست مداران ترکیه با سیاست های اردوغان در خصوص سوریه مخالفند. او معتقد است که سوریه نباید ترکیه را به یک دشمن تبدیل کند و در این زمینه٬ دو دوست مهم سوریه یعنی روسیه و ایران باید وارد صحنه شوند.

در اینجا اسد٬ ضمن بهادادن به ابتکار عمل دیپلماسی منطقه ای روند آستانه٬ از تهران و مسکو می خواهد که در تعدیل اردوغان٬ کوشش نمایند.

اسد همچنین در خصوص ادلب از ترکیه انتقاد نموده و بر این باور است که اغلب گروه های تندرو در این منطقه٬ رابطه نزدیکی با رئیس جمهور ترکیه دارند.

بشار اسد با تقدیر از سیاست های روسیه٬ به این مسئله اشاره نموده که روس ها برخلاف آمریکا اهل پنهان کاری نیستند و به همین خاطر٬ هم توافق با اردوغان در سوچی و هم توافق با نمودها را به شکل علنی با رسانه ها و افکار عمومی در میان گذاشتند و از این لحاظ٬ سوریه٬ اطمینان خاطر بالایی نسبت به نقش روسیه دارد.

دورنمای روابط

اگر چه هنوز آنکارا در خصوص احتمال دیدار بین اردوغان و اسد٬ موضع گیری رسمی ننموده، اما روند طبیعی فعالیت مشترک روسیه و ترکیه در مدیریت امنیتی شمال سوریه٬ نوید آن را می دهد که رفته رفته٬ بازگشت به توافق نامه آدانا هم در دستور کار قرار بگیرد و دست کم بین وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه٬ دیدار صورت بگیرد.

باید دید آیا این دیدارها با میانجیگری روسیه و ایران٬ تا چه اندازه موجب هموارسازی روابط دمشق و آنکارا خواهد شد و آیا نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه خارج خواهند شد یا خیر.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 539

به "گزارش، پیشنهاد قابل توجه بشار اسد به آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، پیشنهاد قابل توجه بشار اسد به آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید