آمارهای عجیب و جالب از آدینه سیاه؛ مردها بیشتر می خرند یا زن ها ، سفر گردشگران برای خرید ارزان

به گزارش مینی ست، آدینه سیاه این هفته در دنیا برگزار می گردد و بعضی از گردشگران برای خرید ارزان خود را به کشورهای مورد نظر می رسانند. ایرانی ها نیز بعضی به ترکیه یا امارات سفر می نمایند.

آمارهای عجیب و جالب از آدینه سیاه؛ مردها بیشتر می خرند یا زن ها ، سفر گردشگران برای خرید ارزان

خبرنگاران - پای بلک فرایدی یا آدینه سیاه به وسیله صفحه های مجازی به زندگی ایرانی ها وارد شده و بازار آن نیز داغ است، البته نه مانند آنچه که در تمام دنیا می گذرد. گردشگران بسیاری در دنیا این روزها در تدارک سفر به بهترین مقاصدی هستند که آدینه سیاه در آنها برگزار می شود و رونق بهتر و بیشتری دارد. بعضی از ایرانی ها نیز در این ایام استانبول و دبی را برای استفاده از آدینه سیاه و خرید ارزان انتخاب می نمایند.

آمارهای جالبی در زمینه آدینه سیاه منتشر شده است. از جمله اینکه پیش بینی می شود که آمریکایی ها سال جاری در آدینه سیاه (بلک فرایدی) و دوشنبه اینترنتی (سایبر ماندی) بیش از 87 میلیارد دلار خرج نمایند.

فروشگاه ها و برندهای معروف در آخرین آدینه سال، حراج های عجیب وغریب 50 تا 90 درصدی برگزار می نمایند و مردم از یک شب قبل از آغاز حراج، پشت در فروشگاه ها می خوابند تا به محض باز شدن برای خرید هجوم ببرند و جنس های مختلف و به خصوص لوازم برقی بزرگ را از دست هم قاپ بزنند.

البته این رویداد در تمام دنیا برگزار می شود اما در آمریکا از هر جای دیگری پرشورتر است. تب خرید در آدینه سیاه در آمریکا آنقدر بالاست که از سال 2006 تا کنون 9 نفر نیز در جریان آن کشته شده اند.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: جزئیات آدینه سیاه ترکیه؛ زمان رویایی برای هواداران گردشگری خرید

آدینه سیاه از کجا آغاز شد؟

نخستین استفاده از Black Friday (آدینه سیاه) به سال 1961 برمی شود. پلیس فیلادلفیا از شلوغی شهر برای خریدهای سال نو کلافه شده بود و برای توصیف تراکم جمعیت و ترافیک آخرین روزهای سال از آدینه سیاه استفاده کرد. رواج این اصطلاح آرام بود تا زمانی که نیویورک تایمز در سال 1975، برای توصیف 29 نوامبر با جمله شلوغ ترین و پرترافیک ترین روز خرید سال از اصطلاح آدینه سیاه استفاده کرد.

بعد از این کار رسانه ای، آدینه سیاه رایج شد و در دهه هشتاد میلادی، به عنوان یک سنت ویژه در فرهنگ کریسمس مطرح شد. حالا اما آدینه سیاه با منطق فروش و بازاریابی تحلیل می شود. فروشگاه ها کالاهایشان را از اول سال می فروشند و در ماه نوامبر، به زمانی می رسند که دیگر هر چه بفروشند، فقط برایشان سود محسوب می شود. آن ها در این روز خط قرمز فروش را رد نموده اند و وارد خط سیاه شده اند. بر اساس این تئوری، فروشگاه ها و خرده فروش ها بعد از گذشت 11 ماه از سال، دغدغه فروش را پشت سر گذاشته اند. به همین دلیل حراج های فوق العاده با تخفیف های 10 درصد تا 90 درصدی برگزار می شود و تا روز کریسمس هرچه به دست آورند، سود خالص محسوب می شود.

مردم و گردشگران چقدر خرید می نمایند؟

آمارهای فدراسیون بین المللی خرده فروشی نشان می دهد که در سال 2005، میزان کل خرید مردم و گردشگران 26.8 میلیارد دلار بوده است به طوری که هر فرد به طور میانگین 301 دلار خرج نموده بود. در سال 2008 این رقم به 41 میلیارد دلار رسید، در سال 2011 از 52 میلیارد دلار عبور کرد و در سال 2012 به حدود 60 میلیارد دلار رسید.

حالا نیز پیش بینی می شود که سال جاری آمریکایی ها 3 میلیارد دلار کمتر از پارسال خرید نمایند و میانگین خرید هر بزرگسال 397 دلار باشد که در کل به رقمی حدود 87 میلیارد دلار می رسد. در سال 2018، آمریکایی ها 84 میلیارد دلار خرید نموده بودند.

در سال 2017 نیز 174 میلیون فروشنده آتش به مالشان زدند و به طور میانگین هر فرد 335.47 دلار خرج کرد. کل خریدهای مردم نیز به 58.3 میلیارد دلار رسید.

بر اساس آمارهای سایت تحلیلی فایندر در حالی که به طور کلیشه ای به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان خرید می نمایند در بلک فرایدی شرایط برعکس است. بر اساس پژوهش سایت فایندر سال جاری 88 درصد از مردان گفته اند که در بلک فرایدی خرید خواهند کرد در حالی که 85 درصد از زنان خبر از خرید داده اند.

اما با این وجود سال جاری مردان تنها 58.26 دلار بیشتر از زنان خرج می نمایند. زنان برای بلک فرایدی 377.94 دلار کنار گذاشته اند در حالیکه مردان نفری 436.20 دلار بودجه برای خریدهای این آدینه سیاه در نظر گرفته اند.

نکته جالب آنجاست که در سال 2018، 6 درصد تفاوت میان مردان و زنان وجود داشت اما مردان دو برابر بیشتر از زنان هزینه کردند. هر کدام از مردها 626.44 دلار خرج بلک فرایدی کردند و زنان 342.50 دلار برای این مناسبت پرداختند.

یافته جالب دیگری نشان می دهد که اینجا هم بین صاحبخانه ها و مستاجرها تفاوت وجود دارد. در حالی که 71 درصد از مستاجرها گفته اند که در بلک فرایدی حدود 275 دلار خرج خواهند کرد؛ 73 درصد از صاحبخانه ها بیش از 556 دلار در آدینه سیاه پول خرج می نمایند.

سایت های خرده فروشی آنلاین نیز از سال 2013 سایبر ماندی به معنی دوشنبه سایبری را راه انداخته اند و از فروشنده های بزرگ اینترنتی بین المللی مانند وال مارت و آمازون گرفته تا سایت های کوچک محلی آتش به مالشان می زنند. در سال 2015، شرکت های فروش آنلاین آمریکا 106 میلیارد دلار در این روز فروش داشتند.

اما 52 درصد از مردم از خریدهایشان در آدینه سیاه پشیمان می شوند. در سال 2018، میانگین هزینه صرف شده برای خرید هر کالا 964 هزار و 85 دلار بود که نسبت به سال قبل از آن، 42 دلار کاهش یافته بود.

9 نفر کشته در آدینه سیاه

از سال 2006 تا به حال، 9 نفر در این آدینه کشته شده اند. به روایت فاکس نیوز، در سال 2008، جمعیتی بیشتر از دو هزار نفر چند ساعت مقابل فروشگاه WalMart در نیویورک منتظر بودند تا ساعت 5 صبح برسد. آن ها بی تاب شده بودند و وقتی در فروشگاه باز شد، به داخل هجوم بردند و کارمند 34 ساله ای زیر دست و پای آن ها مرد.

در سال 2013، مردی در لاس وگاس یک سینمای خانگی را از فروشگاه به سمت خانه اش می برد که در راه با دزدی درگیر و به ضرب گلوله کشته شد.

پس از آن در سال 2016، به جوانی 21 ساله ساعت یک نیمه شب مقابل فروشگاه Macys در نیوجرسی شلیک و کشته شد.

آخرین مورد قتل نیز به سال 2018 برمی شود؛ در آلباما ایالتی در شمال آمریکا، پسری توسط یک محافظ امنیتی مورد اصابت گلوله نهاده شد و کشته شد. دو نفر دیگر نیز در این تیراندازی مجروح شدند.

جدول میزان خرده فروشی آدینه سیاه در 10 سال گذشته بر اساس آمار فدراسیون بین المللی خرده فروشی که در گزارش ایرنا منتشر شده است را در زیر ببینید:

منبع: چمدان
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 586

به "آمارهای عجیب و جالب از آدینه سیاه؛ مردها بیشتر می خرند یا زن ها ، سفر گردشگران برای خرید ارزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارهای عجیب و جالب از آدینه سیاه؛ مردها بیشتر می خرند یا زن ها ، سفر گردشگران برای خرید ارزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید