بازگشت بوئینگ ها به آسمان ایران

به گزارش مینی ست، شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا، پیش از انقلاب سال 1357، بزرگ ترین تأمین نماینده هواپیماهای مسافربری در ایران بوده است و هواپیماهای خریداری شده از این شرکت در آن موقع همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز می نمایند.

بازگشت بوئینگ ها به آسمان ایران

با توجه به استاندارهای جهانی در مورد اندازه ساعت پرواز هواپیماهای مسافربری از یک سو و رشد جمعیت از سوی دیگر، نوسازی و تجهیز حمل و نقل هوایی کشور، یکی از ضروری ترین برنامه هایی است که از سوی شرکت های هواپیمایی ایرانی و به ویژه بعد از لغو تحریم ها در سال گذشته میلادی پیگیری می گردد.

از طرف دیگر، در بازار جهانی، اندازه فروش هواپیما بسیار کاهش یافته و شرکت های هواپیماسازی سایر کشورها بازار ایران را بازاری هدف برای معاملات تجاری پرسود خود می بینند. البته در این بازار گرم، شرکت های خارجی برای عرضه ای متناسب با تقاضای ایرلاین های ایرانی، مشکل بزرگی را پیش روی خود می بینند و آن هم باقی ماندن تحریم های اقتصادی مرتبط با نظام بانکی آمریکا است که مانع نقل و انتقال پول بین ایران و شرکت های مذکور شده است.

شروع رقابت

قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای مسافربری به ارزش 27 میلیارد دلار از ایرباس فرانسه (رقیب اروپایی بوئینگ) و 20 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت ATR ایتالیا در ژانویه امسال میلادی به وسیله ایران، بسیاری از شرکت های صاحب نام این عرصه را متوجه پتانسیل بالای صنعت هوایی ایران در معاملات تجاری کرد.

شرکت بوئینگ هم که در کنار ایرباس، بیشترین سهم را در بازار جهانی فراوری و عرضه هواپیما دارد و برای اینکه از رقیب همیشگی خود (ایرباس) در این معاملات پرسود عقب نیافتد، به حضور در صنعت هوایی ایران تمایل پیدا نموده است و در اسفند ماه سال 94 مجوز مذاکره با ایرلاین های ایرانی را از دولت آمریکا اخذ نموده و در اواخر فروردین ماه 1395، مدیران این شرکت برای مذاکره با مشتریان ایرانی خود به عنوان اولین سفر خود پس از انقلاب سال 57 به ایران آمده اند.

به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، شرکت های هواپیمایی ایران، سفارش دو نوع هواپیمای مسافربری را در مذاکراتشان با مدیران بوئینگ مطرح نموده اند؛ هواپیمای باریک پیکر 737 برای پروازهای داخلی و هواپیمای پهن پیکر 777 برای پروازهای دوربرد.

به گزارش رویترز، این مذاکرات تا حدی پیش رفته است که رئیس شرکت بوئینگ می گوید:

شما می توانید انتظار داشته باشید که احتمالا بازار ایران بین بوئینگ و ایرباس به صورت 50-50 تقسیم گردد و ما قرار است بر سر این بازار رقابت کنیم.

موانع بر سر راه بوئینگ و ایرباس برای ورود به ایران

به نقل از وال استریت ژورنال، مسائل مربوط به پرداخت با ارز رایج بازار یعنی دلار، که احتیاجمند گردش پول در نظام اقتصادی آمریکا است و دلیل آن باقی ماندن تحریم ها در این بخش است از یک سو و نگرانی های مدیران ارشد ایرباس از تجارت با ایران از سوی دیگر، موانع نهایی کردن قرارداد ایرباس و ایران هستند.

شرکت بوئینگ هم علاوه بر موانعی که در بخش نقل و انتقال پول دارد برای معامله تجاری با ایران باید ضمن گزارش آن به خزانه داری آمریکا، مجوز دیگری در این زمینه دریافت کند که هنوز هیچ تاریخی در رابطه با عملیاتی شدن دریافت این مجوز و نهایی شدن قرارداد با ایران از سوی مدیران بوئینگ اعلام نشده است.

البته یک مقام اجرایی شرکت بوئینگ، پرداخت با یورو را به عنوان راهکار مشکل پرداخت به وسیله ایران مطرح نموده است.

سخن آخر

طبق برآورد سازمان هوانوردی ایران (CAO) با توجه به جمعیت هشتاد میلیون نفری کشور، ناوگان هواپیمایی ایران، سالانه به 80 الی 90 هواپیمای نو احتیاج دارد.

حال باید منتظر بود و دید که ایرباس با اطمینان کردن به طرف ایرانی خود، زودتر به ایران سفر می نماید یا بوئینگی که با توجه به ذخیره اقتصادی قدرتمندش حاضر به کاهش قیمت ها برای رقابت نیست.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد / tehrantimes.com / gulfnews.com
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1923

به "بازگشت بوئینگ ها به آسمان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت بوئینگ ها به آسمان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید