راهنمای کامل استفاده از گوگل ارث

به گزارش مینی ست، راهنمای استفاده از گوگل ارث google earth

کمتر کسی است که این روزها نام گوگل ارث را نشنیده باشد! نرم افزاری پیشرفته که کره زمین را به صورت 3 بعدی شبیه سازی نموده و با استفاده از ماهواره های قرار گرفته شده در جو زمین هر چند وقت یکبار تصاویر موجود از کره زمین را به روزرسانی می نماید. به عبارت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم این طور بیان می گردد که با استفاده از این نرم می توانید کاملا مسلط کره زمین را از بالا تماشا کنید. در واقع وقتی وارد نرم افزار گوگل ارت می شوید کره زمین را مشاهده خواهید کرد که در آن اقیانوس ها و خشکی ها به صورت سه بعدی قرار دارند و با یاری ماوس می توانید آن را به چرخش درآورید تا محلی را که در آن زندگی می کنید را بیابید و سپس با زوم بر روی نقطه مورد نظرتان شهرها، ساختمان ها، کوچه ها و سایر جزئیات محل زندگی خود را به صورت سه بعدی تماشا کنید. با توجه به این که این نرم افزار بسیار کاربردی و مورد استفاده بسیاری از افراد در سراسر دنیا از جمله ایرانیان است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم راهنمای استفاده از گوگل ارث را خدمتتان ارائه دهیم تا با این نرم افزار کاربردی بیشتر آشنا شوید.

راهنمای کامل استفاده از گوگل ارث

مختصری درباره گوگل ارث

گوگل ارت برنامه ای کاربردی به منظور دریافت و مشاهده اطلاعات جغرافیایی دنیا است که توسط شرکت کی هول ساخته شد و امکان مشاهده زمین را با ارائه نقشه سه بعدی از زمین را برای مخاطبان فراهم می آورد. از این برنامه برای مشاهده تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط شرکت های satellite imagery و aerial photography و GIS 3D از سراسر زمین استفاده می گردد؛ علاوه بر موارد گفته امکان دیدن نقشه جاده ها و خیابان های شهرها و روستای های مختلف در دنیا با استفاده از این برنامه وجود دارد.

با گوگل ارت و در فضای مجازی می توان به همه جای زمین پرواز کرد و تصاویر ماهواره ای، نقشه ها، پستی و بلندی ها، و ساختمان های سه بعدی، کهکشان های خارج از جوّ زمین و ژرفای اقیانوس ها را مشاهده نمود. از دیگر امکانات این برنامه، جستجوی هتل ها، رستوران ها و دیگر اماکن مختلف است. در ادامه راهنمای استفاده از گوگل ارث می توانید بیشتر با این برنامه کاربردی آشنا شوید.

آشنایی با بخش های مختلف گوگل ارث

Toolbar: در گزینه نوار ابزار برنامه را که گزینه های آن پرکاربرد بوده را می توانید فعال نمایید.

Sidebar: برای فعال کردن این گزینه می توانید آن را در سمت چپ برنامه فعال نمایید که بخش های بسیار مهمی را شامل می گردد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. در ضمنً می توان آن را با استفاده از گزینه موجود در نوار Toolbar هم نمایش داد یا غیر فعال نمود.

3 بخش اصلی Sidebar شامل Search , Places , Layers می گردد، که در واقع می توان گفت بخش های پرکاربرد این برنامه می باشند.

Full Screen: برای این که برنامه را به صورت تمام صفحه مشاهده کنید می توانید از دکمه F11 بهره ببرید.

Show Navigation: در این بخش از برنامه کاربردی گوگل ارت می توانید ابزارهای مرور سطح زمین را فعال یا غیر فعال کنید و بجای استفاده از این ابزار از خود ماوس نیز بهره ببرید.

Overviwe Map: یک نقشه کوچک در سمت راست پایین برنامه گوگل ارث به نام Overview map وجود دارد که موقعیت شما را در دنیا نشان می دهد، تنظیمات مربوط به ابعاد آن در منوی Tools گزینه Option است.

Scale Legend: با استفاده از این ابزار می توانید مقیاس خطی کوچکی را در سمت چپ پایین برنامه داشته باشید. در مواقعی که می خواهید از کره زمین عکس تهیه کنید آن را فعال نمایید تا مقیاس عکس شما تعیین گردد.

Atmosphere: اتمسفر سطح زمین را نمایش می دهد، توصیه می کنم آنرا فعال کنید نمای بهتری دارد.

Sun: با استفاده از این قابلیت می توانید موقعیت دقیق شب و روز در کره زمین را متوجه شوید. توجه داشته باشید که حتما تاریخ و ساعت رایانه شما باید تنظیم باشد در غیر این صورت باید برنامه گوگل ارث را ببندید و بعد از تنظیم ساعت تاریخ برنامه را اجرا نمایید. شما می توانید این گزینه را از نوار ابزار (Toolbar) هم فعال نمود.

Status Bar: این گزینه به منظور فعال نمودن نوار شرایط استفاده می گردد، مواردی که روی آن نمایش داده می گردد شامل مختصات و ارتفاع محلی است که موس روی آن قرار گرفته، ارتفاع رویت سطح زمین و میزان بارگزاری دیتا در رایانه شما می باشد. تنظیم واحدهای آن از منوی Tools گزینه Option قابل تغییر می باشد.

Grid: با این گزینه می توانید سطح کره زمین را به صورت مختصات بندی شده تقسیم کنید. جهت انتخاب سیستم مختصاتی به منوی Tools گزینه Option مراجعه نمایید.

Make this my Start location: برای تنظیم کردن گوگل ارث بر روی مکان مورد نظرتان مراحل زیر را باید طی کنید.

1- به منطقه ای که میخواهید بروید.

2- در همان نقطه این گزینه را انتخاب نمایید.

3- می بیند که در نوار Sidebar در قسمت Places یک Placemark با اسم Starting Location ایجاد شده است.

Historical Imagery: در بعضی شهرهای مهم عکس های سطح زمین در چند سال گذشته هم موجود است با استفاده از این گزینه می توان آنها را نمایش داد.همچنین می توان این گزینه را از نوار ابزار (Toolbar) هم فعال نمود.

Water Surface: در صورت فعال بودن این گزینه سطح آب های دریاها و اقیانوس ها با موج های زبیایی نمایش داده می گردد؛ توصیه می کنم آن را فعال کنید تا نمای بهتری داشته باشد.

Explore: با استفاده از این گزینه می توانی بجای دیدن سطح زمین (Earth) از دیدن آسمان (Sky) و یا مریخ (Mars) و یا ماه (Moon) لذت ببرید، این گزینه نیز در نوار ابزار (Toolbar) موجود می باشد.

Reset: گزینه Reset در نسخه 6 گوگل ارث ارائه شده و این گزینه به کاربران یاری می کند تا از شرایط گیج کننده ای که در تشخیص شما یا جنوب و یا در زاویه دید با مشکل روبرو شده اید رها خواهید شد.

  • گزینه Tilt زوایه نگرش به سطح زمین را از حالت افقی به عمودی تغییر می دهد.
  • گزینه Compass کره زمین را آنقدر می چرخاند تا شمال، بالا قرار گیرد.
  • گزینه سوم هر دو کار بالا را همزمان انجام می دهد.

آموزش Navigation در گوگل ارث

ابزار Navigation را می توانید به وسیله منوی View فعال یا غیر فعال نمایید. این ابزار در واقع یک دوربین در دستان شما است که با آن می توانید دوربین های فرضی جهت مشاهده کره زمین را جابه جا کنید و هر نقطه از زمین را که خواستید، مشاهده کنید. حلقه بیرونی باعث می گردد دوربین فرضی حول محور دید خود بچرخد و با کلیک بر روی حرف N دوربین را آنقدر می چرخاند تا شمال در بالا قرار گیرد. این ابزار دوربین فرضی را در هر زاویه و با هر ارتفاعی جابه جا می کند. این قابلیت در نسخه 6 گوگل ارث در اختیار کاربران قرار گرفته است و معادل آن گزینه Street View در بخش Layers نسخه 5 می باشد. البته برای این کار شما می توانید از ماوس هم بهره ببرید که راحت تر است.

معرفی بعضی از کلیدهای میانبر در راهنمای استفاده از گوگل ارث

کار با بخش های Sidebar

جستجو (Search): امکان جستجوی مکانها بر اساس نام، آدرس و موقعیت جغرافیایی وجود دارد.

مکانها (Places): الیه های ایجاد شده توسط کاربر و یا داده های اضافه شده با سایر فرمتها و یا GPS در این قسمت ظاهر می گردد.

لایه ها (Layers): در این قسمت لایه های مختلفی از قبیل مدل رقومی ارتفاعی زمین، جاده ها، ساختمان ها، مرزهای سیاسی و ساختمان های سه بعدی به منظور گویاسازی بهتر عوارض و مکان ها در تلفیق با تصاویر ماهواره ای قرار داده شده است که کاربران می توانند برحسب احتیاج آنها را فعال یا غیر فعال کنند. بعنوان مثال چنانچه بخواهیم نمایش سه بعدی از سطح زمین بر روی تصاویر داشته باشیم حتما باید الیه مدل رقومی ارتفاعی زمین فعال باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 933

به "راهنمای کامل استفاده از گوگل ارث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل استفاده از گوگل ارث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید