آیا نداشتن توانایی تحمل لاکتوز به معنی حذف کامل شیر و لبنیات از رژیم غذایی است؟

به گزارش مینی ست، با حذف کامل لبنیات تامین کلسیم موردنیاز بدن بسیار مشکل می گردد. کلسیم از جمله برای تشکیل و حفظ استخوان های قوی و پیشگیری از استئوپروز، پرفشاری خون و انواع خاصی از سرطان ها موردنیاز است.

آیا نداشتن توانایی تحمل لاکتوز به معنی حذف کامل شیر و لبنیات از رژیم غذایی است؟

به گزارش ا، فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نداشتن توانایی تحمل لاکتوز یک اختلال گوارشی ناشی از فراوری نشدن آنزیم لاکتاز در دستگاه گوارش است. این آنزیم در هضم قند شیر و لبنیات که لاکتوز نام دارد نقش دارد. یک باور غلط در خصوص تحمل نکردن لاکتوز وجود دارد و آن این است که این افراد نباید فرآورده های لبنی مصرف نمایند.

او اضافه کرد: تحمل ثانویه لاکتوز می تواند متعاقب عفونت روده کوچک، اختلالات التهابی، ایدز یا سوء تغذیه به وجود آید. در بچه ها این اختلال، به صورت عفونت باکتریایی یا ویروسی به وجود می آید. در صورتی که لاکتوز هضم نگردد فرد دچار نفخ، درد شکمی و اسهال می گردد.

نوری ادامه داد: علایم تحمل نکردن لاکتوز با کاهش مصرف غذا های دارای لاکتوز مثل شیر، شیر خشک، ماست، پنیر، بستنی و خامه بهبود می یابد.

تفاوت نداشتن تحمل لاکتوز و سندروم روده تحریک پذیر

به گفته این کارشناس تغذیه، گاهی برخی افراد علایم بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر را با تحمل نکردن لاکتوز اشتباه گرفته و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می نمایند. تحمل نکردن لاکتوز درجات مختلفی دارد و شدت علایم بر اساس شدت بیماری در افراد متفاوت است. سوء جذب یا تحمل نکردن لاکتوز در بچه ها کمتر از 6 سال اندک است، اما با افزایش سن این اختلال افزایش می یابد.

او اظهار کرد: با حذف کامل لبنیات تامین کلسیم مورداحتیاج بدن بسیار مشکل می گردد. کلسیم از جمله برای تشکیل و حفظ استخوان های قوی و پیشگیری از استئوپروز، پرفشاری خون و انواع خاصی از سرطان ها مورداحتیاج است.

نوری گفت: اکثر افرادی که توانایی تحمل لاکتوز دارند می توانند تا 12 گرم در روز لاکتوز بدون علایم عمده به ویژه هنگامی که همراه با وعده های غذایی و یا در قالب پنیر و یا محصولات لبنی تخمیر شده باشد مصرف نمایند. اکثر بزرگسالان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اگر به تدریج و طی چندین هفته میزان مصرف لاکتوز را افزایش دهند در نهایت قادر به مصرف و تحمل 12 گرم یا بیشتر لاکتوز در شیر (معادل یک فنجان) می شوند. این افراد باید به جای مصرف حجم زیاد منابع لاکتوز در یک وعده غذایی، باید آن را بین چند وعده تقسیم نمایند. هر فرد باید میزان لبنیات مصرفی خود را آهسته افزایش دهد تا متوجه گردد چه میزان لبنیات را طی روز می تواند مصرف کند. این افراد می توانند در خصوص نوع و میزان مورداحتیاج لبنیات مصرفی خود از مشاور تغذیه یاری بگیرند.

او توضیح داد: افرادی که محصولات لبنی مصرف نمی نمایند به مکمل کلسیم احتیاج دارند و باید از منابع غیر لبنی کلسیم مانند شیر سویای غنی شده با کلسیم، کلم، بادام و دیگر منابع استفاده نمایند. در بین فرآورده های لبنی تحمل پنیر، ماست و بستنی به علت محتوای پایین تر لاکتوز راحت تر است. آنزیم لاکتاز به صورت قرص یا در محصولات لبنی فرآوری شده با لاکتاز (مانند شیر بدون لاکتوز) برای کسانی که سوء هضم لاکتوز دارند و با مصرف شیر احساس ناراحتی می نمایند در دسترس است. از آنجایی که آنزیم لاکتاز به انجماد حساس است، ماست منجمد ممکن است به خوبی تحمل نگردد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 571

به "آیا نداشتن توانایی تحمل لاکتوز به معنی حذف کامل شیر و لبنیات از رژیم غذایی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نداشتن توانایی تحمل لاکتوز به معنی حذف کامل شیر و لبنیات از رژیم غذایی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید