بانک مرکزی، ضرورت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

به گزارش مینی ست، https://eco.shafaqna.com/wp-content/uploads/2020/11/چک.mp4

بانک مرکزی، ضرورت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

مینی ست -محمد بیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با حضور در شبکه خبر به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد زیرساختهای لازم در راستای اجرای قانون جدید چک، به ویژه راه اندازی چک الکترونیک پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اهم موارد مطرح شده در این تبادل نظر را در ادامه می خوانید:

- چگونگی مهاجرت و تغییر رفتار و ذائقه مردم در استفاده از چک الکترونیک بسیار حایز اهمیت است و مستلزم تدبیر و برنامه ریزی، تدریجی عمل کردن و همراهی رسانه ها و مردم برای فرهنگ سازی است.

- در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه اندازی چک الکترونیک می گردد و دیگری موضوع ثبت جابجایی چک های فیزیکی است.- سامان دهی چک از بانک مرکزی شروع شده است و بانک مرکزی سامان دهی چک را با تاسیس و راه اندازی سامانه های چکاوک (1395) و صیاد (1396) پیش از تصویب قانون جدید چک در سال 1397 شروع نموده بود.

- چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد. به عبارت دیگر، چک کاغذی هنوز در گردش خواهد ماند.

- روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک ها صادر می گردد و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی می توانند به وسیله کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک نمایند. گیرنده نیز به وسیله کارتابل خود می تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.

- چک الکترونیک بدون امضای الکترونیک اجرایی نمی گردد و بنابراین عدم فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلی ترین مسائل ما در راه اندازی چک الکترونیک به شمار می رود.

- چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.

- تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت نماینده چک در سامانه صیاد ثبت کند.

- دریافت نماینده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند.

- عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره جابجایی چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد.

- علاوه بر درگاه های بانکی، کانال های ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشن های پرداخت را نیز مدنظر قرار داده ایم تا تعاملات مردم با این سامانه تسهیل گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1285

به "بانک مرکزی، ضرورت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی، ضرورت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید