بربرها؛ اتفاقات غیرمنتظرۀ یک مهمانی شام

به گزارش مینی ست، بربرها اولین فیلم بلند چارلز دورفمن است که تهیه کنندگی، نوشتن فیلمنامه و کارگردانی آن را به عهده دارد. این تازه ترین فیلم در قالب آشنا و پرتکرار مهمانی جهنمی است. اما این فیلم در عین حال نگاهی ظریف و اثرگذار به مسائلی مثل نژادپرستی، زیاده خواهی سرمایه سالارانه و مردسالاری است.

بربرها؛ اتفاقات غیرمنتظرۀ یک مهمانی شام

به گزارش خبرنگاران؛ همۀ این مسائل در داستانی با حال و هوای ترسناک و پر از هیجان و تعلیق اتفاق می افتد. فیلم به چند فصل مجزا تقسیم شده است. اولین شخصیتی که در فیلم با او آشنا می شویم یک نویسندۀ تلویزیونی به نام آدام دیویس است که نامزدی به نام اوا ولاسکز دارد. اوا هنرمندی بسیار پیروز و مشهور است. این دو نفر به مناسبت جشن تولد سی و خرده ای سالگی آدام مهمانی شامی ترتیب داده اند و دوست آدام به نام لوکاس را هم به همراه نامزدش کلوئی دعوت نموده اند.

لوکاس در کار املاک و مستقلات است و روحیه ای خودشیفته دارد که باعث می گردد از هر فرصتی برای تمسخر و تحقیر آدام استفاده کند (که البته این صحنه ها بخش های مفرحی از فیلم هستند). کلوئی هم فارغ التحصیل مدرسۀ هنر است و دلش می خواهد هنرمند معروفی مثل اوا بگردد.

بخش دوم فیلم بیشتر روی لوکاس و نامزدش تمرکز دارد و رفتن آن ها به مکانی شبیه استون هنج برای فیلمبرداری و عکاسی را نشان می دهد. اما آدم هایی که مرنامات مخصوصشان را آنجا اجرا می نمایند خیلی از حضور این دو نفر راضی نیستند و به همین دلیل لوکاس و نامزدش زیاد آنجا نمی مانند و به سمت خانۀ آدام که بیرون از لندن واقع شده است حرکت می نمایند.

ما در این بخش متوجه می شویم که لوکاس یک درگیری حقوقی با نامزد سابقش دارد و به همین دلیل مقداری نگران و آشفته است. پس اصلا عجیب نیست که در بحث و تبادل نظر با دیگران خیلی زود از کوره در برود.

وقتی زمان شام فرا می رسد تبادل نظر های بین این چهار نفر طوری است که می گردد گسل های زلزله خیز بین آن ها را خیلی خوب احساس کرد. این هنر و مهارت فوق العادۀ دورفمن بوده که توانسته پس زمینه ها و جزئیات لازم را برای عمق بخشیدن به شخصیت ها فراهم کند؛ شخصیت هایی که تنش ها و بگومگوهایشان کاملا باورپذیر و قانع نماینده از آب درآمده است.

اما تازه همۀ این ها قبل از این است که فیلم با یک چرخش غیرمنتظره به ژانری کاملا متفاوت بدل گردد. البته این تغییر ناگهانی هم چیزی خلاف منطق داستان نیست و دورفمن مثل یک قصه گوی چیره دست به اندازۀ کافی سرنخ و اشاره فراهم نموده است که توسعه داستان در عین حالی که غافلگیر نماینده است، باورپذیر هم باشد.

بربرها فقط چهار بازیگر اصلی دارد و هر چهار نفر به خوبی از عهدۀ نقششان برآمده اند. ایوان رئون با بازی خاصی که معمولا از او ندیده ایم عمق و حاشیۀ کافی به شخصیت آدام بخشیده و تام کالن هم از همان ابتدا شخصیت لوکاس را به عنوان آدمی خودشیفته و نچسب به مخاطب ارائه میکند و همین حالت را تا سرانجام حفظ می نماید؛ این را باید از قدرت و مهارت بازیگری کالن بدانیم که اصلا کوشش نمی نماید شخصیت لوکاس را دوست داشتنی جلوه بدهد. هرچند که شخصیت های اوا و کلوئی تا حدی منفعل هستند، اما با اینحال خیلی خوب نقش تماشاچیان ارتباط مخرب و متزلزل بین آدام و لوکاس را ایفا نموده اند.

  • کارگردان و فیلمنامه نویس: چارلز دورفمن (Charles Dorfman)
  • بازیگران: ایوان رئون (Iwan Rheon)، تام کالن (Tom Cullen)، کاتالینا مورنو (Catalina Moreno)، اینس اسپیریدونوف (Ines Spiridonov)
  • امتیاز: 6.1/10

منبع:screenanarchy.com

منبع: فرارو
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2014

به "بربرها؛ اتفاقات غیرمنتظرۀ یک مهمانی شام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بربرها؛ اتفاقات غیرمنتظرۀ یک مهمانی شام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید