بزرگترین معادن مس دنیا کدامند؟

به گزارش مینی ست، وب سایت کیتکو بر مبنای آمار فراوری گزارش شده در سال 2020، به رتبه بندی بزرگترین معادن مس دنیا پرداخت.

بزرگترین معادن مس دنیا کدامند؟

به گزارش خبرنگاران، عظیمترین معادن مس دنیا از نظر میزان فراوری اعلام شدند.

1- اسکوندیدا، شیلی: 1156 کیلوتن

معدن مس اسکوندیدا که نامش به اسپانیایی به معنی پنهان است، در صحرای آتاکاما در شمال شیلی واقع شده و عظیمترین معدن مس دنیا از نظر میزان فراوری است. این معدن در سال 1990 گگردده شد و یکی از عمیقترین معادن روباز دنیا است.

سهامدار عمده این معدن شرکت بی اچ پی است که 57.5 درصد در اسکوندیدا سهم داشته و اداره آن را برعهده دارد. سایر سهامداران شامل شرکت ریوتینتو (30 درصد) و ژاپن اسکوندیدا (12.5 درصد) هستند. این معدن در حدود شش درصد از فراوری دنیای مس سهم دارد.

2- کویاهوآسی، شیلی: 629 کیلوتن

کویاهوآسی دومین معدن مس عظیم شیلی و دنیا است که شرکتهای آنگلوامریکن (44 درصد)، گلنکور (44 درصد) و میتسویی (12 درصد) مالک آن هستند.

این معدن در ارتفاع بین 3000 تا 5000 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. عمده کنسانتره ای که در کویاهوآسی فراوری می گردد، برای پالایش به کارخانه های چینی فروخته می گردد.

3- مورنسی، آمریکا:445 کیلوتن

مورنسی در نزدیک مورنسی آریزونای آمریکا واقع شده و عظیمترین معدن مس آمریکای شمالی است. شرکت های فریپورت مک موران و سومیتومو مالک این معدن هستند و فریپورت مک موران سهامدار عمده و اداره کننده آن است.

4- اِل تنینته، شیلی: 443 کیلوتن

معدن اِل تنینته در حال حاضر عظیمترین معدن مس زیرزمینی دنیا بوده و از نظر ذخایر مس، یکی از عظیمترین معادن مس دنیا است. این معدن در حدود 2300 متر بالای سطح دریا در کوههای آند شیلی واقع شده است.

شرکت معدنی دولتی کودلکوی شیلی که مالک و اداره کننده معدن اِل تنینته است، میخواهد فراوری این معدن را تا سال 2025 به بیش از 500 هزار تن افزایش دهد.

5- بوئناویستا، مکزیک: 432 کیلوتن

معدن بوئناویستا که به کانانئا نیز معروف است، یکی از عظیمترین معادن مس دنیا از نظر میزان ذخایر است و در حدود 35 کیلومتری مرز آمریکا-مکزیک در ایالت سونورا واقع شده است.

این معدن متعلق به شرکت گروپو مکزیکو (ساوترن کاپر) است و یکی از قدیمیترین معادن روباز در آمریکای شمالی به شمار می رود.

6- چوکیکاماتا، شیلی: 401 کیلوتن

چوکیکاماتا یکی از عظیمترین معادن مس روباز و دومین معدن روباز عمیق دنیا است که در 1650 کیلومتری شمال شهر سانتیاگوی شیلی واقع شده است. این معدن که به چوکی هم معروف است، از سال 1910 فعالیت دارد.

این معدن که بیش از یک قرن قدمت دارد، متعلق به شرکت کودلکو است و توسط این شرکت اداره می گردد.

7- هاب معدنی KGHM، لهستان: 393 کیلوتن

هاب معدنی KGHM که شامل سه معدن است، در لهستان واقع شده و منبع مهم استخراج نقره، طلا و فلزات دیگر است.

8- آنتامینا، پرو: 378 کیلوتن

معدن روباز آنتامینا در رشته کوه های آند در حدود 270 کیلومتری شمال شهر لیما در پرو واقع شده است و شرکت های بی اچ پی (33.75 درصد)، گلنکور (33.75 درصد)، تک ریسورسز (22.5 درصد) و میتسوبیشی (10 درصد) مالک آن هستند. آنتامینا علاوه بر مس، بیسموت، مولیبدن و سرب فراوری می نماید.

9- سِرو وِرده، پرو: 372 کیلوتن

معدن سِرو وِرده شرکت فریپورت مک موران یک مجتمع معدنی روباز مس و مولیبدن است و در حدود 20 مایلی جنوب غربی آرکیپای پرو واقع شده است.

10-گرسبرگ، اندونزی: 367 کیلوتن

شرکت فریپورت مک موران یکی از عظیمترین ذخایر مس و طلای دنیا را در محدوده معدنی گرسبرگ در پاپوای اندونزی استخراج می نماید.

این شرکت علاوه بر مس و طلا، نقره هم فراوری می نماید. فریپورت 48.76 درصد سهم در زیرمجموعه PT-FI سهم دارد و معدنکاری آن را اداره می نماید. این شرکت در افزایش فراوری مس و طلا در مقادیر گسترده از سنگ های معدنی زیرزمینی همچنان به دستاوردهای مهمی دست پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1527

به "بزرگترین معادن مس دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین معادن مس دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید