رصد یخ در سیارک حلقه دار با تلسکوپ جیمز وب

به گزارش مینی ست، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپیس، در اکتبر 2022 میلادی تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) یک سیارک کوچک با حلقه هایی دور آن به نام چاریکلو(Chariklo) را رصد کرد که از جلوی ستاره ای رد می شد.

رصد یخ در سیارک حلقه دار با تلسکوپ جیمز وب

این نخستین باری است که تلسکوپ مذکور چنین رویدادی را رصد می نماید. در انتها همان ماه، تلسکوپ جیمز وب دوباره به سمت چاریکلو چرخید و دستاورد دیگری را ثبت کرد. ستاره شناسان برای نخستین بار هنگام تحلیل داده های تلسکوپ، نشانه های واضحی از یخ آب را ردیابی کردند. این مشاهدات اکنون درک بهتری از طبیعت و رفتار اجسام کوچک در خارج از منظومه شمسی برای ستاره شناسان فراهم می نماید.

هرچند چاریکو بزرگترین سیارک در نوع خود به شمار میرود، هنوز بسیار کوچک و بسیار دور دست تر از آن است که تلسکوپ قدرتمند جیمز وب بتواند آن را به طور مستقیم عکاسی کند. درعوض ستاره شناسان تصمیم گرفتند فرایند رد شدن آن از جلوی ستاره را رصد نمایند که روشی غیر مستقیم اما قدرتمند برای آنالیز اجسام کوچک است. اما آنها نمی دانستند چه زمان یک ستاره از جلوی منظره تلسکوپ گذر می نماید.

در نهایت در 18 اکتبر 2022 میلادی چاریکلو و منظومه اش (شامل دو حلقه) از جلوی یک ستاره گذشتند. ستاره شناسان با یاری دوربین مادون سرخ وب(NIRCam) درخشندگی ستاره را به مدت یک ساعت آنالیز کردند. داده های حاصل نشان دهنده دو مورد کاهش درخشندگی ستاره بود. یک مورد هنگامی بود که ستاره پشت حلقه های سیارک نهاده شد.

تیم محققان در این باره نوشتند: سایه هایی که حلقه های چاریکلو ایجاد کردند به طور کامل ردیابی شدند و راهی نو را نشان دادند تا وب اجزای منظومه شمسی را رصد کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2159

به "رصد یخ در سیارک حلقه دار با تلسکوپ جیمز وب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد یخ در سیارک حلقه دار با تلسکوپ جیمز وب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید