مایکروسافت سال ها پیش قصد داشت نینتندو را بخرد؛ نامه پیشنهاد آن ها را بخوانید

به گزارش مینی ست، در سال 1999، قبل از ظهور ایکس باکس اصلی، مایکروسافت کوشش نموده بود که شرکت نینتندو را خریداری کند و از این طریق ورود قدرتمند تری به بازار بازی های ویدیویی داشته باشد. بدیهی است که پایان این کوشش به جایی ختم نشد و حتی به گفته یکی از مدیران سابق مایکروسافت، پیشنهاد آن ها با خنده و تمسخر نینتندو روبرو شد. اکنون که مدت زیادی از آن دوران می گذرد، مایکروسافت اسناد جالبی را درباره آن اتفاق منتشر نموده است.

مایکروسافت سال ها پیش قصد داشت نینتندو را بخرد؛ نامه پیشنهاد آن ها را بخوانید

بیش از دو دهه از این ماجرا سپری شده و به همین دلیل شرکت مایکروسافت نامه ای که بین این دو شرکت ردوبدل شده و برنامه هایی که ممکن بود تحقق یابد را آشکار و منتشر نموده است. این سند به وسیله ریک تامپسون (Rick Thompson)، رییس سخت افزار وقت ایکس باکس، برای جاکوئیلی استوری (Jacqualee Story)، رییس تجاری وقت نینتندو در آمریکا، ارسال شد و درباره کوشش های مایکروسافت برای دیدار با اسطوره های نینتندو نظیر هیروشی یامائوچی (Hiroshi Yamauchi)، رییس وقت شرکت، و جنیو تاکدا (Genyo Takeda)، رییس سخت افزار نینتندو، بحث می نماید.

این نامه بخشی از موزه تعاملی تازه مبتنی بر مرورگر ایکس باکس است که مدتی پیش آغاز به کار نموده. متأسفانه بخش زیادی از سند به وسیله متن سبز بزرگی پنهان شده است اما شما می توانید چند عبارت درون آن را مشاهده کنید. این نامه این گونه آغاز می گردد: جاکوئیلی عزیز، از شما ممنونم که وقت گذاشتید و سعی کردید جلسه ای با آقای تاکدا و یامائوچی ترتیب دهید تا درباره همکاری استراتژیک احتمالی بین نینتندو و مایکروسافت در پلتفرم های بازی های ویدیویی در آینده بحث کنید. من نگرانی های آقای تاکدا درباره مشارکت احتمالی را درک می کنم و سعی می کنم رهنمودهایی را که او درخواست نموده است [متن پوشیده شده و واضح نیست].

بقیه نامه چندان واضح و تعیین نیست و غالبا به وسیله همان نوشته سبزرنگ بزرگ پوشیده شده، با این حال مایکروسافت اشاره کوچکی به ادامه توسعه پروژه ایکس باکس خود انجام داده و بعلاوه بیان نموده که می تواند با یاری هایش دلفین را در راه برترین شدن یاری کند. دلفین، در واقع نام رمز کنسول گیم کیوب بوده است.

در اوایل سال میلادی جاری، در تاریخ شفاهی ایکس باکس مایکروسافت اشاره ای به کوشش برای خرید نینتندو انجام داد که البته همان طور که از این شواهد پیداست آن دیدار نتیجه خوبی به همراه نداشته است. کوین باخوس، مدیر سابق روابط شخص ثالث مایکروسافت، به یاد می آورد که چگونه جلسه نهایی به شکل بسیار بدی پیش رفت. او درباره این موضوع شرح می دهد: استیو [استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت] ما را وادار کرد تا با نینتندو دیدار کنیم تا ببینیم آیا آن ها به تصاحب شدن فکر می نمایند یا خیر. آن ها (مدیران نینتندو) فقط خندیدند. مثلا یک ساعت را تصور کنید که کسی فقط به شما بخندد. جلسه ما با نینتندو این گونه پیش رفت.

یک سال بعد از آن نامه، ایکس باکس طرح دیگری را ارائه کرد که طبق آن مایکروسافت روی سخت افزار نینتندو تمرکز کند و در حالی که خود نینتندو روی بازی ها تمرکز داشته باشد. نینتندو برای گفت وگو به میز مذاکره بازگشت. باب مک برین، رییس توسعه کسب وکار مایکروسافت، درباره این موضوع اعلام کرد: ما در واقع در ژانویه 2000 بعضی از مدیران نینتندو را در ساختمان خود دیدار کردیم تا جزئیات یک سرمایه گذاری و همکاری مشترک را آنالیز کنیم که در آن تمام تعیینات فنی ایکس باکس را به آن ها ارائه کردیم.

او در ادامه صحبت هایش گفت: طرح به این شکل بود که سخت افزار آن ها نسبت به پلی استیشن سونی بد بود، واقعا این گونه بود. پس ایده ما این بود که گوش دهید، شما در بخش توسعه بازی با ماریو و همه چیزهای دیگر بسیار بهتر هستید، پس چرا به ما اجازه نمی دهید تا توسعه سخت افزار را بر عهده بگیریم و از آن مراقبت کنیم؟ این ایده هم حتی کار نکرد و قابل قبول واقع نشد.

اگرچه ایده خریداری شدن نینتندو به وسیله مایکروسافت یا ایده همکاری آن ها به سرانجامی نرسید، اما توافق نکردن آن ها باعث شده تا امروز بتوانیم سالگرد 20 سالگی ایکس باکس را که در هفته پیش رخ داد، جشن بگیریم. در صورت توافق آن ها، معادله صنعت و بازار کنسول ها ممکن بود تغییرات اساسی داشته باشد اما به هر حال ما شاهد تولد ایکس باکس بودیم و از آن سو نینتندو هم اگرچه با گیم کیوب به موفقیتی دست نیافت اما دوباره راه خود را در پیش گرفت و اکنون به موفقیت های عظیمی با دیگر کنسول هایش دست یافته است.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1883

به "مایکروسافت سال ها پیش قصد داشت نینتندو را بخرد؛ نامه پیشنهاد آن ها را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت سال ها پیش قصد داشت نینتندو را بخرد؛ نامه پیشنهاد آن ها را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید