معرفی رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران

به گزارش مینی ست، شبکه وسیعی از رودخانه ها در سراسر ایران گسترده شده که بیشتر آن ها تنها در فصل های خاصی پر از آب می شوند. بیشتر رودخانه های دائمی ایران از البرز یا زاگرس سرچشمه می گیرند و به دریای خزر، خلیج فارس یا دریای عمان می ریزند. از میان رودخانه های فصلی هم گروهی به حوزه آبخیزشان و بعضی دیگر پیش از رسیدن به مقصد خود خشک می شوند. با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی مهم ترین رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران بپردازیم.

معرفی رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران

جهت دریافت خدمات طراحی سایت پلان ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

حوزه آبخیز دریای کاسپین

مهم ترین رودخانه هایی که از خط ساحلی دریای خزر عبور می نمایند و به این دریاچه می ریزند شامل رود ارس، سفیدرود، رودخانه چالوس، رود هراز، رود سه هزار، رودخانه بابل، رود تالار، رودخانه گرگان، رود اترک، رود قراسو و رودخانه نکا است.

رودخانه ارس

950 کیلومتر از خاک ایران را طی می نماید تا به دریای کاسپین بریزد. این رود به دشت مغان و بخش وسیعی از مناطق شمال غربی ایران آب رسانی می نماید.

سفیدرود

این رود در حدود 600 تا 780 کیلومتر طول دارد. از کوه های کردستان سرچشمه می گیرد و به قسمت وسیعی از جلگه گیلان سرسبزی می بخشد. پرورش ماهی در این رود رو به توسعه است.

رودخانه چالوس

یکی دیگر از رودخانه های مهم ایران برای پرورش ماهی رودخانه چالوس است.

رود هراز

طول رود هراز بیش از 150 کیلومتر است. پیش از رسیدن به دریای خزر بخش وسیعی از جلگه مازندران را آبیاری می نماید. ماهی قزل آلا از گونه های آبزی مهم این رودخانه است.

رود سه هزار

رود سه هزار دشت تنکابن را آبیاری می نماید.

رودخانه بابل

رودخانه بابل بستر بسیار مناسبی برای تخم ریزی یا پرورش انواع ماهی ها است.

رودخانه تالار

رودخانه تالار 150 کیلومتر درازا دارد و به دشت شیرگاه در استان مازندران آب رسانی می نماید.

رود تجن

از شهر ساری مرکز استان مازندران می گذرد و در طول 120 کیلومتری که برای رسیدن به دریای خزر طی می نماید به نواحی اطرافش زندگی می بخشد.

رودخانه گرگان

در حدود 300 کیلومتر درازا دارد و به دشت گرگان آب رسانی می نماید.

اترک

رودخانه ای به طول 500 کیلومتر است که گاهی به دلیل کم آبی به مقصد نهایی اش که دماغه حسین قلی در استان مازندران است نمی رسد.

قراسو

قراسو رودخانه ای با 800 کیلومتر طول، که از شرق گرگان سرچشمه می گیرد.

رودخانه نکا

رودخانه نکا 100 کیلومتر طول دارد و از سوادکوه در استان مازندران سرچشمه می گیرد.

حوزه آبخیز خلیج فارس و دریای عمان

رشته کوه های زاگرس سرچشمه اصلی رودخانه هایی است که به حوزه آبی خلیج فارس و دریای عمان سرازیر می شوند. از مهم ترین رودخانه های این حوزه می توان به اروندرود، گاماسب، کارون، جراحی، زهره، دالاکی، مند، شور، میناب، مهران و نبند اشاره نمود.

اروندرود

از به هم پیوستن 2 رودخانه پرآب دجله و فرات در عراق شکل می گیرد. پهنای این رودخانه بین 500 تا 1000 متر است. این رودخانه پرآب ترین رودی است که به خلیج فارس می ریزد.

گاماسب

گاماسب از کوه های همدان سرچشمه می گیرد و به رود سیمه در استان لرستان می پیوندد. سپس در خوزستان به کرخه تغییر نام داده و به خلیج فارس می ریزد.

رودخانه کارون

رودخانه کارون 850 کیلومتر طول دارد و به بسیاری از مناطق غرب ایران آب رسانی می نماید. این رود قابل کشتی رانی است و بهترین زمان برای کشتی رانی در آن از ماه دسامبر تا ژوئن است.

زاینده رود

زاینده رود از کارون مشتق شده و به سمت مرکز ایران (باتلاق گاوخونی) سرازیر می گردد.

رود دز

رود دز به کارون می پیوندد.

جراحی

رودخانه های زال و مارون به یکدیگر می پیوندند و جراحی را شکل می دهند. این رود به کارون می ریزد.

رودخانه زهره

رودخانه زهره در استان کهکیلویه و بویراحمد جریان دارد.

رود دالاکی

رود دالاکی از جلگه ارژن در استان فارس سرچشمه می گیرد و در نزدیکی بندرعباس به خلیج فارس می ریزد.

رودخانه مند

رودخانه مند از شمال غربی شیراز سرچشمه می گیرد و به خلیج فارس می ریزد.

رود شور

رود شور پس از عبور از نواحی باتلاقی و شنی تنگه هرمز به خلیج فارس سرازیر می گردد.

میناب

رودان و چغین به یکدیگر می پیوندند و رودخانه میناب را تشکیل می دهند که در شمال تنگه هرمز به خلیج فارس می رسد. رودخانه های مهران و نبند نیز از کوه های لارستان در جنوب استان فارس سرچشمه می گیرند و در نزدیکی بندر خمیر به خلیج فارس می ریزند.

حوزه های آبخیز داخلی ایران

حوزه آبخیز ارومیه رودخانه هایی مانند زرینه رود (240 کیلومتر)، تلخه رود (160 کیلومتر)، صافی رود و بعضی دیگر از رودهای کوچک تر را در خود جای داده است. حوزه آبخیز مسیله در شرق قم واقع شده است و در آن رودخانه های جاجرود، کرج، شور، مسیله جیران دارند. حوض سلطان یا حوض ماره در شمال غربی مسیله واقع شده و رودخانه های شور، مسیله و هبله رود در آن جریان دارند. حوزه آبخیز باتلاق گاوخونی در جنوب استان اصفهان قرار گرفته و در حدود 700 کیلومتر از آن آب رودخانه زاینده رود جریان دارد.

حوزه های آبخیز فارس

نی ریز که از رود کر تغذیه می نماید. مهارلو که رود قره باغ به آن می ریزد. پریشان که 2 چشمه فاهور و پل آبگینه در آن قرار گرفته است. حوزه آبخیز هامون جازموریان هلیل رود و بامپور به این برکه جاری می شوند. این برکه در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. حوزه آبخیز کویر لوت بعضی از مهم ترین رودهایی که به این حوزه آبخیز سرازیر می شوند عبارت اند از رودخانه دائمی شور، شورگز، ته رود، رودپشت، نسا، ریگان، رودخانه دائمی درختگان، سیراج، اندوجرد، جفتان، کهنوج، کیشست، پاشویه، نخل آب، آب خزان و چاه نلی.

حوزه آبخیز دشت کویر

در این حوزه آبخیز بیشتر رودخانه ها پیش از رسیدن به مقصد نهایی خود خشک می شوند، رودخانه هایی مانند کلی مور (500 کیلومتر)، کل شور (250 کیلومتر) هبله رود، دامغان و موجین در این حوزه آبخیز قرار دارند. تنها 40 درصد از حوزه آبخیز سیستان در خاک ایران قرار گرفته است و مابقی آن متعلق به کشور افغانستان است. این حوزه آبخیز شامل برکه های آب زلال متعددی است که مرز مشخصی ندارند. مهم ترین دریاچه های این حوزه، هامون سیستان، هامون صابری و هامون پوزک هستند. در سال های پرباران رودخانه هیرمند که از افغانستان سرچشمه می گیرد به هامون آب رسانی می نماید. هیرمند در حدود 1200 کیلومتر در کوه ها و دشت ها جریان دارد. چند رود کوچک تر مانند فرح رود، هر رود و خاش از افغانستان و شور از ایران به هیرمند می ریزند. حوزه آبخیز نمکزار در شمال هامون سیستان قرار گرفته است. نمکزار برکه کوچکی است که از رودخانه هایی که در قسمت غربی آن قرار دارند تغذیه می نماید. حوزه آبخیز مشاکل نیز در شمال هامون سیستان قرار گرفته است و از رودخانه هایی نظیر مشاکل، سیس مش و روتاک تغذیه می نماید. حوزه آبخیز قره قوم در شمال شرقی ایران و در مرز میان ایران و ترکمنستان واقع شده است. رودخانه های هری رود (که از افغانستان وارد ایران می گردد و از سرخس سرچشمه می گیرد.)، رود جم، باخزر به قره قوم جاری می شوند. بیشتر رودخانه هایی که در این مقاله معرفی شدند فصلی هستند و بسیاری دیگر رودخانه آب شور، بنابراین آب شرب یکی از مهم ترین مسائل محیط زیستی ایران است. در سرانجام اگر رودخانه های دیگری می شناسید، خواهشمندیم آن ها را با ما در میان بگذارید تا در خبرنگاران به معرفی آن ها بپردازیم. منبع: destinationiran

منبع: کجارو
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 703

به "معرفی رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رودخانه ها و حوزه های آبخیز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید