منهول پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش مینی ست، رپرتاژآگهی - منهول پلی اتیلن یا همان Manhole، محفظه یا گودالی است که از طریق آن تاسیسات زیر زمینی از جمله شبکه های گاز و شبکه های فاضلاب و یا کابل های برق و مخابراتی و همچنین تجهیزاتی مثل تاسیسات انتقال آب و جمع آوری آب های سطح زمین را به صورت متمرکز و یکجا به سطح زمین منتقل می نماید.

منهول پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بد نیست بدانید که به منهول پلی اتیلن، آدم رو نیز گفته می شود و این تجهیزاتی پلی اتیلنی، به علت کاربرد گسترده و فوق العاده بالایی که دارند، یکی از پر طرفدارترین و در عین حال پر کاربردترین تجهیزات صنعتی به شمار می فرایند. اگر قصد خرید منهول پلی اتیلنی را دارید و یا اینکه مایل هستید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این مطلب با همراه باشید و خواندن هیچ یک از قسمت های آن را از دست ندهید.

منهول پلی اتیلن چیست؟

منهول پلی اتیلن در واقع یک نوع ترمینال است که به منظور متصل کردن خطوط مختلف یک شبکه آدم رو به کار رفته و هنگامی که بر سر اتصالات فاضلاب قرار می گیرد، وظیفه اتصال چندین خط لوله فاضلاب را بر عهده دارد. به عنوان مثال، منهول زمانی که در درون تجهیزاتی برقی و سیستم های مخابراتی قرار می گیرد، نقش ایجاد نماینده دسترسی به راستا کابل ها را ایفا می نماید و بدین رو است که امروزه از انواع منهول تک جداره و دوجداره در کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ذکر این نکته نیز لازم است که بسته به نیاز صنایع مختلف، منهول ها از جنس بتن، آجر و پلاستیک هم قابلیت فراوری و ساخته شدن را دارند و ساخت این عناصر صنعتی، تنها به نوع پلی اتیلنی آن محدود نمی شود. البته باز هم بایستی بر این نکته تأکید نمود که بنا به کاربری مورد نظر، جنس منهول مدنظر بایستی انتخاب و طراحی شود. همچنین در این میان باید گفت که دریچه منهول نیز از جنس های پلی اتیلن، چدن، فولاد و غیره، قابل ساخت و عرضه در بازار است.

منهول پلی اتیلن کجا کاربرد دارد؟

آدم روهای پلی اتیلنی کاربردهای فراوانی دارند. از جمله این کاربردهای گسترده می توان به استفاده از آن در تمامی کوچه ها و خیابان ها و به طور کلی در هرجایی که لوله های عظیم فاضلاب وجود داشته باشند، اشاره نمود و قطعاَ در کنار تمامی فضاها و عناصر بیان شده، یک منهول از جنس های مختلف دیده می شود.

البته بهره گیری از منهول ها از دیرباز نیز مرسوم بوده و در واقع کاربرد آن برای سهولت دستیابی به بخش های مختلف و گوناگون شبکه فاضلاب می باشد. تکنسین ها و تعمیرکاران در مواقع لازم و ضروری می توانند با استفاده از منهول پلی اتیلن به شبکه فاضلاب دسترسی پیدا نمایند و به مشاهده و تعمیر احتمالی آن بپردازند. البته که این روال دسترسی راحت و آسان به انواع منهول دوجداره و تک جداره، متعلق به سایر فضاهای صنعتی مانند انتقال خطوط مخابراتی و خطوط برق هم خواهد بود.

مزایای مهم منهول پلی اتیلن و کاربردهای گسترده آن

با گسترش روز افزون محصولات پلیمری در صنایع گوناگون دنیا، منهول پلی اتیلنی رفته رفته جای سایر منهول ها از جنس های مختلف را گرفته و بسیار کاربردی تر شده است. بد نیست بدانید که استفاده از این محصول پیش ساخته، مزایای متعدد و فراوانی دارد که از جمله این مزایای متعدد می توان به موارد پراهمیت زیر اشاره نمود:

** هزینه فوق العاده پایین برای ساخت منهول پلی اتیلن؛ در مقایسه با مدل های بتنی و آجری

** بهره برداری و راه اندازی ارزان قیمت منهول های پلی اتیلنی نسبت به مدل های بتنی و آجری

** کاهش زمان در اجرای پروژه (سرعت در اجرا)؛ بطوریکه ترانشه در یک روز باز و بسته می باشد.

** رنگ روشن و سطح صیقلی آن، قابلیت رویت درون آن را ممکن ساخته است.

** امکان جابجایی راحت و سهولت در حمل و نقل (به دلیل سبکی)

** انعطاف پذیری و گسترده، زیرسازی همسان منهول تک جداره و دوجداره با لوله، از بروز نشست های نامتقارن در میان آنها جلوگیری خواهد نمود.

** طراحی ماهیچه و پله در بدنه منهول که موجب عدم نیاز به نصب مجزای ماهیچه و پله می باشد

** مقاوم بودن در برابر مواد و واکنشهای شیمایی گوناگون

** عدم نیاز به ماشین آلات سنگین برای اجرای پروژه نصب و بهره برداری

** تاب آوری و عدم استهلاک سریع در محیط های بسیار مرطوب

** عدم نیاز به تعمیرات و هزینه های جانبی آن

** هم جنس بودن منهولهای پلی اتیلنی و لوله ها، امکان سهولت در آب بندی کامل شبکه را فراهم می سازد.

** قابلیت تعمیرات و نگهداری راحت آن

** امکان تغییرات ساده و آسان در سایز و ابعاد (بسته به درخواست صاحبان صنایع و کارگاه های فراوریی و بسته به میزان فضای موجود در کارخانجات صنعتی)

منهول های پلی اتیلنی چه مشخصاتی دارند؟

منهول پلی اتیلن یا همان آدم رو محفظه ای است که از جنس پلی اتیلن فشرده شده و یا همان HDPE فراوری می شوند و همانطور که عنوان شد، کاربرد اصلی این آدم روهای پلی اتیلنی ایجاد دسترسی به تاسیسات و تجهیزات زیرزمینی است.

از دیگر مشخصات منهول پلی اتیلن باید به مواردی از جمله فراوری آن در ابعاد ورودی و خروجی متفاوت و البته درب منهول با ابعاد مدنظر و دلخواه صاحبان صنایع اشاره نمود. ورودی و خروجی منهول پلی اتیلنی به وسیله واشرهای مخصوص آب بندی می شود تا بتواند در اندازه و ارتفاع های مختلف قابل استفاده باشد.

نقش منهول در شبکه فاضلاب

بدون شک فاضلاب ها یکی از عوامل تهدید نماینده سلامت بشری و محیط زیست به شمار می فرایند. فرایند کنترل فاضلاب ها به طور کلی بر این قاعده پایدار است که ابتدا بایستی جمع آوری شده و به بیرون شهرها انتقال یابند. سپس فاضلابها بایستی تصفیه شده و در نهایت به سیستم گردش آب طبیعت ملحق شوند.

یکی از عناصر مهم شبکه های فاضلاب، انواع منهول (MANHOLE) به شمار می رود که از سه بخش درجه ورودی، میله ورودی و اتاقک بازدید تشکیل یافته اند. اینگونه منهولهای پلی اتیلنی، در فاصله های حدودی 50 تا 150 متری و در نقاطی که تغییرات جهت یا اندازه و ابعاد لوله ها به صورت چشمگیری دیده می شود، جانمایی و کار گذاشته میشوند. طرح ابعادی منهولها عمدتاَ به صورت استانداردهای از پیش معین شده ای هستند و عمدتاَ در شهرهای عظیم و مراکز مهم، از این ابعاد استاندارد مصوب بهره گرفته می شود.

انواع منهول بر اساس نوع ساخت

انواع منهول بر اساس نوع ساخت، به دو دسته درجا و پیش ساخته قابل دسته بندی هستند. بد نیست بدانید منهولهای بتنی و آجری در دسته درجا و منهولهای GRP، پلی اتیلنی و البته نوع دیگری از بتن، در دسته پیش ساخته قرار می گیرند.

انواع منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلنی بسته به کاربری و مورد استفاده آن، به دو دسته منهول تک جداره و دوجداره تقسیم بندی می شود که در ادامه به بیان جزئیاتی از آنها خواهیم پرداخت.

منهول تک جداره چیست و چه کاربری دارد؟

منهول تکجداره پلی اتیلن به صورتی یکپارچه فراوری می شوند و یا اینکه به شکل اتصالات با قطعه های سه تکه و سه گانه، از جنس پلیمر ساخته می شود. منظور از تکجداره در این دسته منهول پلی اتیلن به یکپارچگی آن منهول از تمامی ورودی و خروجی های سیستم فاضلاب به منهول تکجداره باز می شود.

منهول تکجداره بیشتر در انشعاب گیری ها و تجمیع اتصالات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و به این ترتیب مهم ترین و بیشترین کاربرد آن را می توان در منازل مسکونی و البته مجتمع های آپارتمانی دانست.

این را هم باید گفت که منهول تکجداره سه تکه در ارتفاعات بیشتر از 2 متر و نیم ساخته می شود و اینگونه منهول ها با استفاده از پیچ و مهره و البته واشربندی بهم متصل خواهند شد. از جمله مزایای استفاده از این نوع منهول، می توان به هزینه پایین آن و البته سادگی در مونتاژ و ساخت نهایی و همراه با سرعت بالا اشاره نمود.

منهول دوجداره چیست و در کجا کاربرد دارد؟

منهول دوجداره از لوله هایی به عنوان کاروگیت و یا اسپیرال کاروگیت فراوری می شوند. این نوع از منهول پلی اتیلن در قطرهایی بین 800 تا 3000 میلی متر و بسته به نقشه و البته سفارش مشتری ساخته می شوند. منهول دوجداره بیشتر در بخش هایی نظیر کشاورزی و سنعتی کاربرد دارد. این نوع از منهول پلی اتیلنی در امور زهکشی و مراکز تفریحی و معابر عظیمراهی هم کاربرد دارد. قدرت بالای هیدرولیکی در این نوع از منهول ها سبب ساز استفاده از آن و همین طور محبوبیت بالای آن در پروژه های عظیم عمرانی و صنعتی شده است.

منهول دوجداره با عمری بیش از 50 و البته انعطاف پذیری بالا و ظرفیت تحمل بار فراوان در کنار وزن سبک آن بسیار کاربردی شده است.

فرصتی بی نظیر برای خرید منهول پلی اتیلن با هلدینگ صنایع برتر

حال که نکات فراوانی درباره آشنایی با انواع منهول پلی اتیلن و همچنین مزایای استفاده از آن ذکر شد، وقت آن است که یک امکان فوق العاده برای خرید آن هم بیان شود. هلدینگ صنایع برتر (holding-bartar.com) مجموعه ای معتبر و با سابقه در عرصه ارائه انواع محصولات پلی اتیلن است که با دقت فراوان و استفاده از تخصص کارشناسان متعدد، محصولات با کیفیت و مطابق با استاندارهای دنیای را فراوری و عرضه می نماید.

خرید منهول پلی اتیلن از هلدینگ صنایع برتر می تواند تجربه یک خرید پیروز و ساده را برای شما رقم بزند؛ ضمن اینکه می توانید پیش از اقدام به خرید، با مراجعه به سایت این مجموعه و یا تماس با مشاوران برجسته این مجموعه، اطلاعات بیشتری درباره این محصولی پلیمری کسب کنید.

ما تا آخرین گام، دلسوزانه همراه شما و کسب و کارتان خواهیم ماند…

شماره های تماس: 86127232 - 09129546702

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1422

به "منهول پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منهول پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید