نوسازی ناوگان جاده ای با کامیونهای دست دوم!

به گزارش مینی ست، یک کارشناس صنعت خودرو از واردات کامیون های دست دوم با صرف هزینه 20 هزار میلیاردی اطلاع داد و گفت: با وجود کاهش تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات که سبب کاهش ظرفیت حمل بار و به تبع آن افت درآمد رانندگان شده، معین نیست چه استدلالی برای نوسازی ناوگان باری با کامیون های دست دوم وجود دارد.

نوسازی ناوگان جاده ای با کامیونهای دست دوم!

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ظاهرا از چندماه پیش محموله ای از کامیون های دسته دوم اروپایی وارد گمرک غرب شده و تازه این روزها صدایش درآمده است. در این رابطه حسن کریمی سنجری در گفت و گوبا مینی ست، اظهار کرد: شواهد بیانگر آن است که رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان صرف خرید و واردات این کامیون ها شده است. این در حالی است که کشور به دلیل شرایط تحریم، در مضیقه ارزی واقع شده است و از همین روی، واردات بسیاری از قطعات خطوط فراوری شرکتهای خودروساز هفته ها در صف تخصیص ارز معطل می ماند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه نمود: در چنین شرایطی معلوم نیست با کدام تدبیر این میزان ارز از کشور خارج شده یا قرار است خارج گردد؛ آن هم برای واردات کامیونهای دست دوم و کارنموده اروپایی!

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم، ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری در حوزه باری به شدت دچار رکود شده است توضیح داد: در واقع از یک سو تعدیل بودجه عمرانی کشور و از سوی دیگر کاهش تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات باعث شده که ظرفیت تقاضای حمل بار بسیار کاهش یافته و درآمد رانندگان حمل و نقل جاده ای بسیار افت کند. در چنین شرایطی خروج میلیاردها دلار ارز از کشور برای واردات این کامیونها با کدام منطق صورت پذیرفته است؟

کریمی سنجری اعلام کرد: صرف نظر از ظرفیت فراوری در شرکتهای تجاری ساز داخلی که به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تجاری که رئیس جمهور وعده آن را در ابتدای دوره دوم ریاست جمهوری خود داده بود، بدون ارزش اضافه نموده در حال هدر رفتن است. با کدام استدلال باید پذیرفت که نوسازی ناوگان باری نسبت به حوزه مسافری دارای اولویت است؟

تنها از ظرفیت کمی از فراوری ناوگان عمومی استفاده می گردد

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید مردم عادی اطلاع نداشته باشند اما قطعا متولیان امر کاملا آگاهی دارند که سایت اتوبوس سازی ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین سایت اتوبوس سازی دنیا با تجهیزات و امکانات قابل توجه، نزدیک به 15 سال است که تنها از بخش کوچکی از ظرفیت فراوریی آن استفاده شده است؛ چراکه برای استفاده از این ظرفیت یا بودجه ای نبوده یا اگر بودجه ای تخصیص یافته ترجیح مشتری های دولتی، اختصاص بودجه به خرید اتوبوس خارجی بوده است.

وی اضافه نمود: از منظر دیگر قیمت تمام شده دو میلیارد تومانی این کامیونها را کدام راننده آن هم با وجود محدودیت بار می تواند پرداخت کند؛ مگر راننده ای که درآمدش تضمین شده باشد! به عبارتی کامیونها را شرکتهای خاصی وارد نموده اند که از امتیاز حمل بار به طور ویژه برخوردارند.

کریمی سنجری توضیح داد: نهایتا آیا معین است در کشور چه کسی مشخص کننده اولویت های ارزی و وارداتی آن هم در شرایط تحریم است؟ و اصولا نقش وزارت صمت به عنوان متولی حوزه صنعت و تجارت کشور در تایید این واردات چه بوده است؟ همچنین مشخص کننده اولویت واردات کامیون های دسته دوم در مقایسه با اتوبوس کدام بخش دولت بوده است؟

وی در سرانجام تاکید نمود: پاسخ به این ابهامات، روشن کننده این موضوع است که آیا در تشخیص درستی این واردات نوعی خطای استراتژیک نهفته است یا رانت!؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 خرداد 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 941

به "نوسازی ناوگان جاده ای با کامیونهای دست دوم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی ناوگان جاده ای با کامیونهای دست دوم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید