هوای پاک، دانش آموز سالم

به گزارش مینی ست، محیط پیرامون ما شامل هواییی است که همه زندگی وابسته به آن است. هوا جدا از تامین اکسیژن حیات بخش برای انسان، چند عمل دیگر هم انجام می دهد، بدن انسان از طریق جریان هوا خنک می گردد. حس های ویژه ای مانند شنوایی و بویایی از طریق محرک هایی که از راه هوا منتقل می شوند، کار میکنند. عوامل بیماری زا از طریق هوا انتقال

هوای پاک، دانش آموز سالم

محیط پیرامون ما شامل هوایی است که همه زندگی وابسته به آن است. هوا جدا از تامین اکسیژن حیات بخش برای انسان، چند عمل دیگر هم انجام می دهد، بدن انسان به وسیله جریان هوا خنک می گردد. حس های ویژه ای مانند شنوایی و بویایی به وسیله محرک هایی که از راه هوا منتقل می شوند، کار می نمایند. عوامل بیماری زا به وسیله هوا انتقال می یابند. آلودگی هوا به گرد و غبار، دود گازهای سمی و بخارهای شیمیایی موجب بیماری و حتی مرگ می گردد.

هوای تمیز و تازه موجب تحریک مغز، افزایش کارایی، تحریک گردش خون و سوخت و ساز بدن می گردد، تنفس هوای سالم برای بچه ها و نوجوانان لازم است و موجب افزایش یادگیری و شادابی بچه ها می گردد. تنفس مکرر هوای آلوده موجب افسردگی، کاهش یادگیری، بروز بیماری های چون آسم، برونشیت و سرطان در بچه ها می گردد.

هوای کلاس و اتا ق های مسکونی

زندگی و فعالیت در اتاق ها و کلاس ها، هوای کلاس را تباه می نماید. بعلاوه تنفس دانش آموزان در کلاس های شلوغ از جریان هوای سالم می کاهد. اگر به جای هوای از بین رفته، هوا جایگزین نگردد می تواند به آسایش، بهداشت، کارایی، یادگیری، سلامت دانش آموزان آسیب برساند. در اتاق هایی که هوای آنها خوب تهویه نگردد، احساس خفقان و ناراحتی به انسان دست می دهد. بعلاوه شکایت هایی مانند سردرد، خواب آلودگی، ناتوانی در تمرکز فکری روی می دهد. در چنین کلاس هایی، عفونت های ناشی از ریزقطره ها و کم شدن مقاومت در برابر بیماری ها در صورت مواجهه در درازمدت بروز می نماید.

هوای اتاق ها و کلاس ها به وسیله آلاینده های میکروبی هوای بازدم، بوی بدن، عرق کردن، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و کثیف بودن لباس ها، آلوده می گردد. باز کردن درها و پنجره ها بعد از ساعت آموزشی و زنگ سرگرمی به تبادل هوا و جریان هوای تازه یاری می نماید. آلاینده های هوا یکی از شناخته شده ترین عوامل تشدیدنماینده آسم و حتی یاری نماینده در ایجاد آسم بچه ها به تعداد می رود. توصیه می گردد دانش آموزان مبتلا به آسم حتی الامکان در مواقعی که آلودگی هوا زیاد است، از خانه خارج نشوند و از رفت و آمد در خیابان ها خودداری نمایند. آلودگی هواطبق تعریف آلودگی هوا عبارت است از یک یا چند ماده آلوده نماینده، گاز، مایع، جامد در هوای آزاد به اندازه و مدتی که کیفیت آن را به نحوی تغییر دهد که برای انسان و موجودات زنده مضر باشد.

منابع آلوده نماینده به چند دسته تقسیم می گردد:

1) منابع سیار: مانند خودرو، هواپیما، قطار، کشتی

2) منابع ثابت: مانند کارخانه ها، کارگاه ها، مراکز مسکونی، مراکز تجاری، مدرسه و مانند آن

3) متفرقه: مانند انفجار، سوزاندن، زباله، آتش سوزی، تخریب ساختمان ها

بیشتر بخوانید:چگونه هوای خانه را پاکسازی کنیم

نشانگرهای آلودگی هوا

کربن و اکسیدهای کربن: این گاز محصول احتراق ناقص در موتور خودرو هاست. افزایش این گاز، بعضی اوقات سبب خفگی افراد می گردد. بعلاوه موجب مسائل عصبی، اختلال بینایی، کاهش یادگیری می گردد. این عوارض در دانش آموزان شدیدتر و بیشتر است.اکسیدهای گوگرد: این اکسیدها بر اثر سوخت نفت، مازوت و گازوئیل حاصل می گردد. اگر اندازه این اکسید در ظرف مدت معینی بیش از حد استاندارد گردد، موجب مسائل تنفسی، کاهش میدان دید، بروز بیماری قلبی، ریوی و کلیوی می گردد. مصرف بنزین های سرب دار در خودروها، سبب وارد شدن سرب در هوا می گردد. افزایش سرب در بدن موجب کم خونی، اختلال درک، افت تحصیلی، عوارض مغزی و پرخاشگری می گردد.

علایم مسمومیت با سرب

مسمومیت با سرب هم از راه استنشاق هم از راه خوراکی اتفاق می افتد. سرعت جذب آن از راه تنفس بسیار سریع است و از راه گوارش در بچه ها 5 درصد و در بالغان 10 درصد جذب می گردد. علایم مسمومیت با سرب را می توان به دو دسته حاد و مزمن تقسیم کرد. در مسمومیت حاد بسته به سن فرد، علایم فرق دارد به طوری که در بچه ها در موارد خفیف سبب بی اشتهایی و گاهی استفراغ، تحریک پذیری و خواب آلودگی و اجتناب از بازی کردن و در موارد شدید موج لکنت زبان، نبود تعادل، تشنج و کما می گردد. علایم مسمومیت حاد در نوجوانان و بالغان در موارد خفیف به صورت درد شکم، یبوست، درد اندام، افزایش فشار خون و در موارد شدید به شکل نارسایی کلیه، سردرد و از دست دادن حافظه است. علایم در موارد مزمن به صورت کم خونی، اختلال رشد و مسائل کلیوی ظهور می یابد. این بیماران را در اولین فرصت باید به مراکز اورژانس انتقال دهند.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دانش آموزان

آسم: چشم انداز دود غلیظی که آسمان شهرها را تیره و تار نموده، به خوبی نشان می دهد که بشر چگونه با دست خودش هوای محیط زندگی را مسموم نموده است. آلودگی هوا منحصر به فضای باز و هوای آزاد نمی گردد بلکه محیط کار، مدارس و داخل خانه را هم شامل می گردد و بیشترین صدمه به دانش آموزان وارد می گردد. از شایع ترین بیماری های دوران کودکی و نوجوانی، آسم است که ارتباط زیادی با آلودگی هوا دارد. آلاینده های هوا یکی از شناخته شده ترین عوامل تشدیدنماینده آسم و حتی یاری نماینده در ایجاد آسم بچه ها به تعداد می رود. توصیه می گردد دانش آموزان مبتلا به آسم حتی الامکان در مواقعی که آلودگی هوا زیاد است، از خانه خارج نشوند و از رفت و آمد در خیابان ها خودداری نمایند. بعلاوه به اطلاعیه های اداره هواشناسی و شرکت کنترل هوا دقت نمایند، به خصوص در فصل سرد به علت ابتلا به عفونت های ویروسی در معرض حملات آسمی بیشتری هستند.سرطان: آنالیز های دقیق نشان داده که رابطه نزدیک میان سرطان ریه، برونش و شدت آلودگی هوای شهر وجود دارد. گازهایی که از خودروها متصاعد می گردد، ایجاد مسمومیت می نماید و آثار روانی نامناسب به جا می گذارد.

تاثیر تغذیه بر کاهش اثرات آلودگی هوا

سلنیوم یکی از قوی ترین موادی است که آثار سمی فلزات سنگین را بر مغز خنثی می نماید. از بین فلزات سنگین به خصوص در شهرهایی که آلودگی هوا دارند، افراد بیشتر با سرب، جیوه و کادمیوم تماس دارند. این فلزات به وسیله هوای استنشاقی وارد بدن می گردد. با صنعتی شدن جوامع، اندازه تماس با این مواد افزایش یافته به طوری که مطالعات نشان داده اند اندازه سرب تجمع یافته در بدن انسان، امروزه هزار برابر این اندازه در 1600 سال قبل است.

سلنیوم به فلزات سمی متصل شده و آنها را از بدن دفع می نماید و از این طریق یاری عمده ای به افزایش یادگیری و حافظه می نماید. مواد غذایی حاوی سلنیوم عبارتند از: جوانه گندم، سبوس گندم، حبوبات، جو، گوشت، مغزها، آجیل، لبنیات، ماهی تن، جگر و قلوه که حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیوم هستند. مقادیر جزیی سلنیوم در سبزی های برگ سبز تیره، بادام زمینی، زرده تخم مرغ، مارچوبه و گوجه فرنگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:فواید سلنیوم برای پوست

نقش دانش آموزان در پیشگیری از آلودگی هوا

حتما شما هم می دانید که بسیاری از دگرگونی های ناخوشایند طبیعت ناشی از رفتارهای غلط ماست. برترین راه مقابله با این دگرگونی ها، مطلع و حساس کردن مردم برای تغییر رفتارهای مخرب است. دانش آموزان مهم ترین عامل تغییر در آینده هستند. شاید خود شما هم ندانید که چطور می توانید در کاهش آلودگی هوا یاری کنید اما رعایت موارد ذیل به ما و شما یاری می نماید که هوای تمیز و سالم تری برای تنفس داشته باشیم:

1) پیاده روی و استفاده از دوچرخه به جای آنکه از پدر و مادرتان بخواهید شما را با خودرو شخصی برسانند.

2) از پدر و مادرتان بخواهید تا آهسته تر و ملایم تر رانندگی نمایند زیرا در این صورت سوخت کمتری مصرف می گردد و دی اکسید کربن کمتری هم فراوری می گردد.

3) صرفه جویی کنید به خصوص در مصرف کاغذ و مداد زیرا فعالیت کارخانه ها موجب آلودگی هوا می گردد.

4) بهداشت فردی را رعایت کنید و از خوشبونماینده و عطرها کمتر بهره ببرید.

5) در حیاط منزل درخت بکارید، باغچه احداث کنید یا حداقل از چند گلدان در خانه نگهداری کنید.

6) در روز چند بار دست هایتان را بشوید (شستشوی دست ها به از بین رفتن سرب و کاهش مسمومیت با سرب یاری می نماید).

7) در مصرف برق و انرژی صرفه جویی کنید زیرا نیروگاه ها موجب آلودگی هوا می گردد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1759

به "هوای پاک، دانش آموز سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای پاک، دانش آموز سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید