پشت پرده های سفر رئیس جمهور به ژاپن ، احتمال وصول یک و نیم میلیارد دلاری معوقات نفتی و ایجاد کانال های جدید فروش نفت

به گزارش مینی ست، این روز ها خبر پرواز هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیئت همراه به ژاپن و فرود آن در توکیو از جمله اخبار پر بحث و حدس ها به شمار می آید.

پشت پرده های سفر رئیس جمهور به ژاپن ، احتمال وصول یک و نیم میلیارد دلاری معوقات نفتی و ایجاد کانال های جدید فروش نفت

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگار ، داغ ترین بحث مالی، سیاسی و بین المللی این روزها، سفر مهم و تاثیر گذار ریاست جمهوری به کشور ژاپن است، کشوری که نخست وزیر آن شینزوآبه چندی پیش برای ملاقات با مقامات ایرانی و تحویل نامه ای به ظاهر مهم از جانب رئیس جمهور آمریکا به رهبر انقلاب، به ایران سفر نموده بود.

ژاپن کشوری با سابقه دیرینه روابط تجاری با ایران، خریدار رسمی بیش از 5 تا 10 درصد نفت فراوریی ایران به شمار می رود، یعنی روزانه چیزی حدود 160 تا 180 هزار بشکه نفت خام فراوریی ایران مستقیما به مقصد این کشور ارسال می شد که ناگهان با تهدید ها و فشار های عمیق ایالات متحده آمریکا این تبادل تجاری دچار تزلزل شد.

این بین ایران به علت تحریم ها در دریافت بها نفت فروخته شده دچار مشکل شد و از آن طرف ژاپن با فشار عمیق کمبود مواد اولیه برای پالایشگاه هایی که بنا بر نفت خام ایران ساخته شده بود شد.

ژاپن تایمز در اولین اخبار روز خود درباره سفر روحانی به ژاپن اینگونه می نویسد که حسن روحانی ریاست جمهوری ایران ابتدا در مالزی به شرکت در اجلاس سران کوالالامپور رفته و پس از آن راهی ژاپن می گردد و توکیو هم اعلام نموده است به دنبال ابتکارات دیپلماتیک برای کاستن از تنش ها است.

اظهار نظرهای فراوانی در مورد این ملاقات و سفر مطرح شده است که در پیرامون این اتفاقات بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار ، مبنی بر انتها اخذ مطالبات نفتی ایران از کشورها به کجا رسید؟ گفت: بانک مرکزی طلب نفتی ایران از کره جنوبی و سایرکشور ها را دنبال می نماید. یکی از دلایل تحریم نفتی ایران و ونزویلا از سوی آمریکا، به دست آوردن بازار برای فراوریات نفت غیر متعارف این کشور بوده تا آنجا که درسال های 2018 و 2019 هر سال 105 میلیون بشکه به فراوریات نفت آمریکا اضافه شد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال آیا با توجه به سفر روزهای آینده رئیس جمهور به ژاپن، خرید نفت این کشور از ایران افزایش پیدا می نماید؟ گفت: تحریم ها مانعی برای خرید نفت از ایران و در صورت لغو این تحریم ها خرید از ایران افزایش پیدا می نماید اما معینا این سفر به تنهایی چیزی را معین نمی نماید. برای حذف تحریم نفتی ژاپن تنها تصمیم گیرنده نیست و بعید می دانم در این سفر در اینباره صحبتی رخ دهد.

نکته ای که این بین بسیار جای تامل دارد؛ این است که با توجه به اینکه ایران صندلی ویژه ای در سبد نفتی ژاپن و بعضا تجارت غیر نفتی دارد، اما همچنان با گذشت سال های طولانی اتاق بازرگانی ایران شاهد فقدان اتاق مشترک بازرگانی بین خود و ژاپن بوده و تنها به داشتن یک کمیته پیر و فرتوت بسنده نموده است!

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار ، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران اتاق مشترک بین خود و ژاپن دارد؟ می گوید: خیر، ایران همچنان اتاق مشترکی بین ژاپن و خود ندارد.

او با اشاره به اهداف سفر رئیس جمهور به توکیو، ادامه می دهد: سفر این دوره رئیس جمهوری کشورمان یک جانبه و تنها به مقصد ژاپن نیست و به نظر می رسد اهداف مهم و گسترده مالی را در بر خواهد داشت. هم اکنون از دوره یکساله تحریم های یکجانبه ایالات متحده امریکا عبور نموده ایم و اصلی ترین معضل بوجود آمده برای ایران تبادل آزادانه پول و دریافت بهای اجناس فروش رفته است.

حریری توضیح داد: در ادوار مختلف نفت هایی را به کشور ژاپن فروخته ایم که هنوز نتوانستیم پول حاصل از آن را به کشور بازگردانیم. این اتفاق تنها مختص ژاپن نبوده بلکه کشور هایی نظیر هند و کره جنوبی نیز بدهکاران رسمی به ایران محسوب می شوند. نفت را خریداری نموده و به هنگام انتقال این پول به ایران با مسائل تحریمی و وضع جریمه به کشور ها رو به رو شده اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه هدف سفر رئیس جمهور و تیم همراه به ژاپن تنها ملاقات با مقامات این کشور نیست، بیان نمود: این سفر با هدف برطرف مسائل انتقال مبلغ فروش نفت ایران به این کشور است.

وی گفت: خبر هایی به دست ما رسیده است که به احتمال قوی بخشی از مبالغ فروش نفت ایران به ژاپن، در سفر رئیس جمهور به توکیو آزاد خواهد شد. این رقم وصولی بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار و بیش تر از آن نیز تخمین زده شده است.

حریری با اشاره به اینکه ایران 10 درصد سهم احتیاج نفتی ژاپن را تا قبل از تحریم ها تامین می کرد، گفت: مبالغی از تجارت نفتی ایران با ژاپن وجود دارد که هنوز وصول نشده است و به نظر می رسد وصول این مبالغ می تواند به صورت انتقال نقدی بین حساب های بانک مرکزی و یا به صورت تهاتر کالایی انجام گردد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: این درست است که ژاپن در مدت زمانی به فشار آمریکا پاسخ مثبت داده و از خرید نفت ایرانی دست کشید اما اقتصاد و بعضی از پالایشگاه های کشور ژاپن، به علت این منع خرید دچار مشکل هستند. بهترین روش این است که ایران بعضی از مطالبات خود از کره جنوبی و ژاپن را طلب و دریافت کند و در قبال آن ژاپن به دنبال راهی برای آزادسازی فروش نفت ایران باشد تا در قبال تامین نفت خود به مشکل بر نخورد.

سفر نخست وزیر ژاپن در چندماه گذشته که به عنوان اولین سفر او به ایران یاد می گردد همراه خود حواشی مختلفی از جمله همراه داشتن نامه ای از جانب رئیس جمهوری آمریکا برای رهبر انقلاب اسلامی بود که با مخالفت و رد آن توسط ایشان روبرو شد، شینزو آبه نیز در قبال صحبت های منطقی و هوشمندانه رهبر انقلاب، در سخنرانی خود رهبر ایران را قدرتمند ایران و حسرت برانگیز خطاب می نماید.

همچنین مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ، به تاکید رهبری مبنی بر کوشش خاتمه ناپذیر مسئولان برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها اظهار کرد: معتقدیم با توجه به کوشش هایی که آمریکا برای بسته ماندن اقتصاد ایران انجام داد پاسخ رهبر انقلاب بهترین پاسخ به این کشور است. چرا که مقام معظم بارها تاکید نمودند تحریم راه ارتباط ایران با دنیایان را نخواهد بست و مسئولان باید برای ایجاد ارتباط های مناسب تجاری و سیاسی کوشش نمایند.

او با تاکید بر اهداف این سفر و حساسیت برگزاری آن، تاکید نمود: چند ماه پیش نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرد و طبیعی است که رئیس جمهور ما هم به این کشور سفر کند. همین موضوع نشان می دهد که ایران روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با کشورها قطع ننموده است.

اسدالهی بیان نمود: تجربه تجارت ایران با ژاپن در سال های اخیر نشان می دهد که این کشور با توجه به اینکه غول تجارت در دنیا است به نوعی کوتاه قامت سیاسی و یا به اصطلاح کوتوله سیاسی نیز محسوب می گردد. یعنی در تصمیم گیری های خود استقلال کافی در قبال این موضوعات ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل گفت: ممکن است در این جلسه و ملاقاتها، به طور منطقی بحث آنالیز روابط ایران با ایالات متحده پیش کشیده گردد چرا که اخبار های غیررسمی از امکان دریافت مجوز از سوی آمریکا برای وصول معوقات نفتی ایران و وصول پول های بلوکه شده خبر می دهد. آمارهای جسته و گریخته از وصول اعدادی مانند 20 میلیارد دلار گزارشگری می نمایند.

اسداللهی در خاتمه توضیح داد: باید منتظر ماند و در عمل کوشش دولت برای برقراری خط فروش نفت و دریافت پول از مسئول های امر کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند را دید.

در این تحولات اخیر، بسیاری از سیاستمداران تبادل زندانیان ایرانی را عامل شروع تبادلات ایران و آمریکا می دانند این درحالیست که ایران در ازای دریافت یک انسان انسانی دیگر را آزاد و شهروند بی گناه متهم به تخلف خود را آزاد کرد و نام این تبادل, برقراری ارتباط تجاری بین 2 کشور نیست.

شاید به نوعی این سفر تنها پاسخ به سفر شینزو به ایران باشد و از آنجایی که تحریم های بی رحمانه آمریکا این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است، چندان دستاورد و یا عملکرد مناسبی از جانب شینزوآبه نداشته باشد چه بسا در هفته های اخیر معاون حقوقی ریاست جمهوری نیز به این کشور سفر نموده و شاید مقدمه چین برنامه های این سفر بوده باشد!

نکته دیگری که بسیار عجیب بود این است که انتظار بسیاری از رسانه ها و صاحب نظران مالی بر این بود که رئیس جمهور در راس هیئتی مالی به ژاپن و مالزی سفر کند اما طبق پیگیری های اجرا شده توسط خبرنگار وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی از همراهان این سفر نبوده و زنگنه نیز از احتمالات رفتن خود به این سفر سخنی نمی گوید.

حدس ها از وصول مطالبه حدود یک تا 20 میلیارد دلاری مبلغ فروش نفت ایران با ژاپن و کره جنوبی در این سفر همچنان ادامه دارد و از طرفی گفته وزیر نفت مبنی براین که بانک مرکزی به دنبال وصول پول نفت از ژاپن و کره جنوبی است نشان از همراهی رئیس کل بانک مرکزی با تیم رئیس جمهور در سفر به این کشور است.

سفری که پیش بینی می گردد برای امتحان دوباره شانس دولت برای مذاکرات با غرب است اما این انتقاد بارها وارد شده است که کلید حل بسیاری از مسائل تامین خط فراوری با تکیه بر توان داخلی است.

به هر حال امروز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در صدر هیئت بلند پایه و به احتمال قوی به همراهی همتی رئیس کل بانک مرکزی تهران را به مقصد مالزی (کولالامپور) ترک نموده و پس از آن برای ملاقاتهای رسمی با موضوعات کاملا محرمانه به ژاپن سفر خواهد نمود.

گزارش از نرگس معززی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 633

به "پشت پرده های سفر رئیس جمهور به ژاپن ، احتمال وصول یک و نیم میلیارد دلاری معوقات نفتی و ایجاد کانال های جدید فروش نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده های سفر رئیس جمهور به ژاپن ، احتمال وصول یک و نیم میلیارد دلاری معوقات نفتی و ایجاد کانال های جدید فروش نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید