انجام آنالیز آرکئو ژئو فیزیک محوطۀ کله کوب سرایان

به گزارش مینی ست، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: آنالیز آرکئو ژئو فیزیک با روش مغناطیس سنجی در محوطۀ باستانی کله کوب آیسک سرایان در راستای برنامه های هیئت باستان شناختی این محوطه، انجام شد.

انجام آنالیز آرکئو ژئو فیزیک محوطۀ کله کوب سرایان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی اضافه کرد: وسعت کل محوطه کله کوب 7هکتار است که در این برنامه 2 هکتار از آن مورد آنالیز مغناطیسی نهاده شد.

او ادامه داد: این برنامه در دوبخش از محوطه انجام شد که نتایج آن حاکی از وجود آثار معماری از قبیل کوره و اجاق و همچنین تعدادی گور باستانی است. این نتایج راهنمای مفیدی برای باستان شناسان برای انتخاب نقاط مناسب در کاوشهای باستان شناسی خواهد بود.

محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه های پیش از تاریخ شناسایی شده در استان خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی مناسبی از اواخر دورۀ نوسنگی و اوایل دورۀ مس سنگی تا عصر مفرغ (اواخر هزارۀ ششم تا اوایل هزارۀ سوم قبل از میلاد) در این منطقه است و کاوش های این محوطه می تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات آینده باستان شناختی در استان خراسان جنوبی، مدنظر قرار گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 279

به "انجام آنالیز آرکئو ژئو فیزیک محوطۀ کله کوب سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام آنالیز آرکئو ژئو فیزیک محوطۀ کله کوب سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید