اولین ناکامی در جذب توریست هدف

به گزارش مینی ست، با وجود اینکه ایران به مناسبت عید چینی ها برای میزبانی از گردشگران این کشور چند ماهی است که در حال آماده سازی است اما به دو علت حوادث اخیر منطقه ای و سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین انتشار ویروس کرونا احتمالا سال جاری عید چینی ها با حضور تعداد خیلی کمتری توریست چینی در کشورهای مختلف از جمله ایران نسبت به سال گذشته برگزار خواهد شد.

اولین ناکامی در جذب توریست هدف

اگر علاقمند به سفر با بهترین کانادا ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وزارت گردشگری اوایل سال جاری پس از آنالیز 84 کشور و با در نظر دریافت 13 شاخص و بیش از 60 زیرشاخص 30 کشور هدف بازار گردشگری را شناسایی و اولویت بندی کرد تا براساس آن برنامه ریزی های لازم برای بازاریابی و تبلیغات جذب توریست را انجام دهند. در این طبقه بندی چین به عنوان اولین و اصلی ترین بازار هدف شناسایی شده تا با برگزاری مراسم مخصوص چینی ها در ایران جذب گردشگر به کشور صورت بگیرد.

یکی از رویدادهای مهم در تمامی کشورها مربوط به سال نو است؛ در حال حاضر نیز با توجه به اینکه چین در رده اول بازارهای هدف گردشگری قرار گرفته است، سال نو چینی می توانست فرصت خوبی برای جذب گردشگران چین به کشور محسوب گردد. عید چینی ها از 4 بهمن شروع شد و تا 20 بهمن ماه ادامه دارد از همین رو ایران نیز سال جاری برای دومین بار میزبانی گردشگران چینی در ایام عید چینی ها را به عهده دارد. این رویداد با مشارکت بخش خصوصی با نام قرن ها دوستی برگزار می گردد که در برگزاری آن 9 استان کشور نیز فعالیت دارند.

تا به امروز ایران با اقداماتی همچون لغو ویزا، ایجاد شرایطی همسو با ذائقه گردشگران چینی و برگزاری چنین برنامه هایی سعی در جذب بیشتر گردشگران چینی به کشور داشته است؛ سالانه 100 هزار توریست چینی وارد ایران می شوند و طبق برنامه ریزی های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران میخواهد طی چهار سال 2 میلیون گردشگر چینی را به کشور جذب کند. به همین دلیل فعالان این حوزه با آسان کردن شرایط سفر به ایران انتظار داشتند در جشن سال نو چینی ها ایران میزبان تعداد قابل توجهی از اینفلوئنسرها و سلبریتی های چینی باشد. همچنین با توجه به نتایج سفر اخیر بخش خصوصی به چین احتمال می رفت ایران با چنین راهکارهایی سهم قابل توجهی از بزرگ ترین بازار گردشگرفرست دنیا را در اختیار بگیرد.

جشن قرن ها دوستی در 9 استان تهران، البرز، اصفهان، یزد، فارس، کرمان، همدان و مناطق آزاد قشم و کیش از تاریخ 4 تا 20 بهمن برگزار می گردد که در آن برای ترغیب بیشتر گردشگران چینی به سفر به ایران برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده که بعضی از این برنامه ها و پیشنهادهای تشویقی و خلاقانه ازسوی مسوولان استان ها در نشست با بخش خصوصی مطرح شده است.علاوه بر آن برای ترغیب و تشویق هرچه بیشتر گردشگران چینی به انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر فعالیت هایی همچون طراحی گشت های ویژه و متناسب با سلایق چینی ها و سرو غذاهای چینی یا غذاهای ایرانی خورشتی و آبدار در رستوران ها نیز در ایران انجام می گردد. همچنین تخفیف هایی برای ورودیه اماکن گردشگری و موزه ها، مراکز اقامتی، پذیرایی، فروشگاه های صنایع دستی و... در نظر گرفته شده است.

اما در حال حاضر دو عامل که شامل حوادث اخیر منطقه ای و انتشار ویروس کرونا در چین می گردد موجب شده که برنامه ریزی های مسوولان گردشگری برای سال نو چینی ها برای جذب بیشتر گردشگر با شکست روبرو گردد به طوری که برگزارنمایندگان این رویداد با توجه به سال گذشته پیش بینی می کردند که سال جاری حدود 10 تا 15 هزار گردشگر چینی برای تعطیلات سال نو به ایران سفر نمایند اما با وجود این دو عامل چنین نخواهد شد و عملا برنامه گردشگران خارجی به حالت تعلیق درآمده است.به تازگی ویروسی به نام کرونا در چین شیوع پیدا نموده که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس ها یا قسمت فوقانی گلوی افراد شده و در نهایت به مرگ فرد مبتلا می انجامد.

بر اساس مطالعات اجرا شده دانشمندان دریافتند که منشأ این ویروس کشنده حیوانی است و طبق خبرها این ویروس به سرعت در حال انتشار است و با توجه به سفر چینی ها به سایر کشورها یا ورود مسافران به این کشور باعث انتقال این ویروس در سطح دنیا شده است. به طوری که تا به امروز موارد ابتلا به این ویروس مرگبار چینی در 11 کشور از جمله آمریکا، فرانسه، ژاپن و... مشاهده و گزارش شده است. به همین دلیل دولت چین برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس راه های ورودی و خروجی بعضی شهرها در این کشور را بسته است.

خطراتی که این ویروس ایجاد می نماید به اندازه ای جدی است که سفارت ایران در پکن در پی شیوع ویروس کرونا با صدور اطلاعیه هایی از ایرانیان مقیم چین خواسته که از حضور در اماکن پرتردد خودداری نمایند و به مسافران ایرانی هم توصیه های لازم را در این خصوص نموده است. همچنین اعلام کردند: ایرانیانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین شرایط شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند.

فعالان این حوزه اعلام کردند در همین مدت کوتاهی که از عید چینی می گذرد حداقل 30 تا 40 درصد از گردشگران چینی که قصد ورود به ایران را داشته اند تا به امروز سفر خود به کشور را لغو نموده اند؛ بنابراین مقامات گردشگری باید به دنبال اولین فرصت و ایجاد بهانه ای جدید برای دعوت از گردشگران چینی به ایران باشند تا بتوانند این اختلال در برنامه های ایجاد شده را که در راستای جذب گردشگران چینی بوده است جبران نمایند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 673

به "اولین ناکامی در جذب توریست هدف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین ناکامی در جذب توریست هدف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید