تهران - مسکو؛ بدون ویزا

به گزارش مینی ست، وزارت میراث فرهنگی دیروز گفت گردشگران دو کشور می توانند بدون احتیاج به اخذ ویزا فردی و به وسیله شرکت های معتبر گردشگری و با ویزای گروهی به ایران و روسیه سفر نمایند.

تهران - مسکو؛ بدون ویزا

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش همشهری، وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی، صبح دیروز و در حالی که نزدیک به دو ماه تا سرانجام کار دولت فعلی و استقرار دولت جدید در ایران مانده است، وارد مسکو شد تا سند اجرایی توافقنامه لغو ویزا توریستی میان ایران و روسیه را به امضا برساند و با امضای وزرای توریستی ایران و روسیه، شرایط برای سفر گروهی در قالب گروه های 5 تا 50 نفری توریستان 2 کشور بدون احتیاج به اخذ ویزا برقرار گردد.

پیشنهاد لغو ویزا توریستی ایران و روسیه اواخر سال 94 توسط سفارت ایران در روسیه و وزارت امور خارجه کشورمان مطرح شد و یک سال بعد در فروردین ماه سال 1396 توافقنامه ایران و روسیه برای لغو ویزا به امضای دولت های 2 کشور رسید.

کمی بیش از دو سال پس از امضای این توافقنامه نشست کمیته فنی همکاری های مشترک توریستی ایران و فدراسیون روسیه در تابستان 99 برگزار گردید و حالا پس از گذشت 5 سال از مطرح شدن پیشنهاد لغو ویزا توریستی ایران و روسیه و 4 سال پس از امضای این توافقنامه، صبح دیروز و با سفر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی به مسکو، سند اجرایی توافقنامه لغو ویزا میان دو کشور به امضا رسید تا بدین ترتیب توریستان روس و ایران بتوانند در گروه های 5 تا 50 نفری بدون احتیاج به اخذ ویزا به روسیه و ایران سفر نمایند.

روس ها ایران نمی آیند، به ترکیه می فرایند

روسیه 150 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه 50 میلیون از این جمعیت، یعنی یک سوم جمعیت روسیه به سفر های خارجی می فرایند. ترکیه رتبه نخست جذب توریستان روس در جهان را به خود اختصاص داده و پیش از شروع همه گیری کرونا در جهان، در سال 2018 توانست 5 میلیون و 901 هزار توریست روس را به آن کشور جذب کند.

سهم ایران از بازار 50 میلیونی توریستان خروجی روسیه، اما به اعلام وزارت میراث فرهنگی و به نقل از لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه توریستی خارجی در معاونت توریستی، در سال 2018 تنها 32 هزار و 415 توریست روس بود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه توریستی خارجی در معاونت توریستی گفته است هدفگذاری ایران از امضای سند اجرایی توافقنامه لغو ویزا بین ایران و روسیه، جذب 100 هزار توریست روس به ایران در 3 سال اول برنامه لغو ویزا و افزایش 10 تا 15 درصدی این سهم در سال های بعد است. او گفته است جاذبه های تاریخی، فرهنگی، تجاری و ورزشی در زمینه اسکی ازعلاقه مندی های روس ها برای سفر به ایران است.

جذب 100 هزار توریست روس به ایران در 3 سال اول اجرای برنامه، آن هم در صورت موفقیت در جذب این تعداد توریست روس به ایران به معنای ورود 140 میلیون دلار ارز به کشور است.

وزارت میراث فرهنگی دیروز خاطرنشان کرد که در سفر صبح دیروز علی اصغر مونسان به روسیه و پس از امضای سند اجرایی توافقنامه لغو ویزا توریستی میان 2 کشور، توریستان 2 کشور می توانند بدون احتیاج به اخذ ویزا فردی و به وسیله شرکت های معتبر توریستی و با ویزای گروهی به ایران و روسیه سفر نمایند.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز توریستی را عامل مهم شناخت مردم 2 کشور و پشتوانه محکم برای گسترش مناسبات ایران و روسیه خاطرنشان کرد و در توییتی نوشت: فاصله نزدیک، زمان کوتاه سفر، موزه های فراوان موجود در کشور روسیه، طبیعت و جذابیت های شهر های این کشور [ برای توریستان ایرانی] و در زمینه توریستان روسیه، تنوع آب وهوایی فراوان ایران، جزایر و سواحل بسیار خوب، کویر های مشهور ایران، کوه ها و جنگل ها همراه با فرهنگ و تاریخ کشورمان یک مجموعه قوی برای سفر توریستان میان 2 کشور ایجاد می نماید.

لغو ویزا، شرط افزایش توریستان ورودی نیست

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، اما چندان به موضوع لغو ویزا برای افزایش توریستان ورودی روسیه به ایران خوش بین نیست. او ملزومات افزایش ورود توریستان خارجی به ایران پیش از لغو ویزا را تشریح کرد و گفت: گرچه لغو ویزا در ورود توریستان خارجی به ایران تأثیر دارد، اما پیش از این کار باید ایران را درکشور هدف به خوبی معرفی و مردم کشور های هدف را برای سفر به ایران علاقه مند کرد.

پورفرج می گوید: لغو ویزا ایران با کشوری مانند روسیه که مردمش هیچ شناختی از ایران ندارند چندان در جذب توریستان روس به ایران یاری نمی نماید. ایران و روسیه سال هاست که روابط سیاسی خوبی با یکدیگر دارند. اما تعداد توریستان ورودی از روسیه به ایران بسیار اندک است؛ بنابراین همواره لغو ویزا نیست که منجر به افزایش توریستان ورودی به کشور می گردد، بلکه پیش از لغو ویزا، آگاهی و شناخت از کشور است که موجب جذب حداکثری توریستان می گردد. از سوی دیگر لغو ویزا بخشی از منافع مالی شرکت های خدمات مسافرتی را هم از بین می برد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران اضافه نمود: مگر ایران با آلمان و ایتالیا لغو ویزا است که گروه های مختلف از این کشور ها به ایران سفر می نمایند؟ پس لغو ویزا ملاک اصلی در افزایش ورود توریستان خارجی به ایران نیست. مردم روسیه هیچ شناختی از ایران ندارند و چندی پیش که اتحادیه توریستی روسیه را به ایران دعوت کردیم آن ها نیز تأکید کردند اصلا مردم روسیه و حتی خودشان ایران را نمی شناسند که علاقه مند به سفر به این کشور شوند. پورفرج تأکید کرد: درست است که روابط سیاسی ایران و روسیه خوب است، اما به دلیل نبود شناخت از ایران در مردم روسیه است که حدود 6 میلیون توریست روس سالانه به ترکیه سفر می نمایند. چون امکانات و مردم ترکیه را به خوبی می شناسند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران با اعلام اینکه هیچ یک از شرکت های خدمات توریستی کشور از سفر وزیر میراث فرهنگی برای امضای سند اجرایی لغو ویزا توریستی بین 2 کشور خبر نداشتند و حتی هیچ یک از شرکت های تورآور وزیر میراث فرهنگی را در این سفر همراهی نمی نمایند اضافه نمود: اینکه فکر کنیم با لغو ویزا نصف روس ها به ایران سفر می نمایند اشتباه است. بلکه اول باید ایران را در آن کشورمعرفی کرد.

او به لغو ویزا ایران و ترکیه نیز اشاره نمود و گفت: سالانه دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر می نمایند، اما چه تعداد از ترکیه به ایران سفر می نمایند؟ هیچ. درحالی که باید حداقل یک میلیون تبعه ترکیه در قبال سفر دو میلیون ایرانی به آن کشور به ایران سفر نمایند. دلیل آن است که اصلا در ترکیه کاری نکردیم که مردم آن کشور از ایران و جاذبه های توریستی اش آگاه باشند.

کارزار از سرگیری صدور ویزا توریستی ایران

درست در شرایطی که وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی کشورمان در تدارک برای سفر به روسیه برای امضای سند اجرایی توافقنامه 4 سال پیش برای لغو ویزا با روسیه بود، کارزار ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران در کشورمان به راه افتاد که از وزارت خارجه درخواست داشت تا به منظور حمایت از صنعت توریستی کشور اجازه ورود توریستان خارجی واکسینه شده به ایران را بدهد و با صدور ویزا ورود به ایران از خسارت بیشتر به صنعت توریستی کشور و فعالان این حوزه جلوگیری گردد.

در همین رابطه علیرضا نخستین، راهنمای تور های ورودی به ایران و فعال در حوزه جذب توریست به کشور به ایسنا گفت: حدود 6 میلیون توریست به ایران سفر می کردند که درآمد ناشی از سفر این افراد به طور سالانه بیش از 6 میلیارد دلار برآورد می شد. اما کرونا تیر خلاص را به این حوزه زد و از اردیبهشت سال 99 به واسطه کرونا و اعلام ستاد ملی کرونا، توریستی متوقف و ورود توریست خارجی نیز ممنوع شد.

او با اعلام این که بسیاری از کشور های جهان در حال شروع توریستی هستند، گفت: اگر دیر اقدام کنیم، بازار بسیار بزرگی را از دست می دهیم و توریستانی که قصد سفر به ایران دارند، به راحتی تغییر مقصد داده و این مسئله بر صنعت توریستی ایران نتیجه منفی خواهد داشت.

سید امیر ناصر طباطبایی، رئیس جامعه هتلداران یزد نیز خاطرنشان کرد: بیشتر توریستانی به ایران سفر می نمایند که اهل کشور های اروپایی و روسیه، ژاپن و چین هستند که عمدتا واکسینه شده اند؛ لذا می توانند به کشور ما سفر نمایند، البته مشروط به این که هر 2 دوز واکسن خود را تزریق نموده باشند.

سیدرضا بهادری، فعال توریستی و مسئول کمیته توریستی پایدار در استان یزد نیز خاطرنشان کرد: باید همه مرز ها باز گردد و توریستی باز هم به بخشی از زنجیره تامین تبدیل و از خروج نیرو های متخصص این بخش جلوگیری گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1633

به "تهران - مسکو؛ بدون ویزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران - مسکو؛ بدون ویزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید