تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش سوزی های شدید

به گزارش مینی ست، آتش سوزی در بسیاری از کشورهای اروپای غربی و مدیترانه بیداد می نماید و همزمان طوفان همراه با باران و سیل شدید کشورهای اروپای مرکزی از جمله کرواسی، اتریش و جمهوری چک را در می نوردد. اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات اقلیمی و پدیده آب و هوایی ال نینو در رویدادهای شدید تابستان سال جاری قاره سبز نقش داشته اند.

تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش سوزی های شدید

به گزارش یورو نیوز، ال نینو زمانی اتفاق می افتد که آب اقیانوس بسیار گرمتر از حد معمول می گردد. به گزارش سازمان جهانی هواشناسی به احتمال زیاد تا انتها سال 2023 ال نینو با این قدرت یا حتی بالاتر ادامه پیدا خواهد نمود.

سیل سراسر اروپای مرکزی را بهم ریخته است

آلمان، اتریش، مجارستان، اسلوونی، جمهوری چک و گرجستان تنها بعضی از کشورهایی هستند که در هفته ها و ماه های اخیر تحت تاثیر باران های شدید و سیل قرار گرفته اند.

این آخر هفته، اسلوونی تنها در 24 ساعت بارشی به مقدار یک ماه به خود دید. این بارندگی ها دست کم 6 کشته و حدود 500 میلیون یورو خسارت بجای گذاشت.

در مجارستان هم سیل در جریان است، اما با وجود مسائل شدید آب و هوایی، دولت این کشور موافقت نموده که پس از رانش زمین ناشی از باران، گروه های امدادی را برای یاری به گرجستان بفرستد. در گرجستان 18 نفر کشته شده اند.

تخلیه گسترده در سراسر اروپای شرقی و مدیترانه در پی آتش سوزی های جنگلی

در حالی که بعضی از کشورهای اروپایی سیل بی سابقه را تجربه می نمایند، بعضی دیگر در حال مبارزه با شعله های سرکش آتش هستند.

دمای بی سابقه در سراسر این قاره از مرکز پرتغال گرفته تا آتن باعث آتش سوزی شده است. امواج گرما رکوردهای بالای دما را در خشکی و دریا به ثبت رسانده و بسیاری از کشورها هشدارهایی را درباره این دمای بالا اعلام نموده اند.

در منطقه شمال شرقی کاتولونیا در اسپانیا، آتش سوزی در جنگل ها حداقل 500 هکتار زمین را سوزانده و باعث تخلیه شماری از ساکنان شده است.

این آخر هفته، آتش سوزی به مرز فرانسه کشیده شد و بسیاری از مردم در شهرها و روستاهای محلی کاتولونیا مجبور به ترک خانه های خود شدند. گفته می گردد شعله های آتش طی 24 ساعت مسافتی به مقدار 600 زمین فوتبال را در بر گرفته و منجر به قطع برق 4 هزار واحد خانه شده است.

پیش بینی می گردد در روزهای آینده در جنوب اسپانیا و مرکز و جنوب پرتغال دمای هوا به 43 درجه سانتیگراد برسد و این ماجرا، نگرانی ها درباره آتش سوزی های دیگر و جدیدتر را بیشتر می نماید.

تا به امروز حدود 70 هزار هکتار زمین در آتش سوزی اسپانیا سوخته است که البته بسیار کمتر از رکورد 300 هزار هکتاری آتش سوزی سال گذشته است.

در همین حال در کشور همسایه، پرتغال، بیش از هزار آتش نشان و 12 هواپیما در پی آب پاشی در منطقه ها مرکزی و جنوبی این کشور هستند تا آتش ناشی از افزایش دما را مهار نمایند.

مکان های توریستی یونان هم از آب و هوای شدید تابستان در امان نمانده است. هزاران نفر پس از آتش سوزی های متعدد در بسیاری از جزایر آن تخلیه شده اند.

ژوئیه، گرم ترین ماه ثبت شده عواقب وخیمی به بار آورده است

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک هشدار داده که مردم در معرض رویدادهای شدیدتر و مکرر اقلیمی قرار خواهند گرفت. به گفته این مرکز در اتحادیه اروپا، ژوئیه سالجاری 2023 میلادی گرم ترین ماه ثبت شده روی زمین بوده است.

در ماه گذشته، میانگین دما تقریبا یک سوم درجه بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال 2019 بوده است. رکوردها معمولات تنها با یک دهم یا یک صدم درجه شکسته می گردد.

سامانتا برگس، معاون سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا می گوید: 2023 در حال حاضر سومین سال گرم تا به امروز با 0.43 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین اخیر بوده است. بعلاوه میانگین دمای جهانی در ماه ژوئیه 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از دوران صنعتی است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2234

به "تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش سوزی های شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان عجیب و غریب اروپا؛ از سیل تا آتش سوزی های شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید