تحویل حدود 5 میلیون دُز واکسن رازی کووپارس تا خاتمه شهریور

به گزارش مینی ست، خبرگزاری خبرنگاران- رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا انتها شهریور 1400 حدود پنج میلیون دُز واکسن رازی کووپارس در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد.

تحویل حدود 5 میلیون دُز واکسن رازی کووپارس تا خاتمه شهریور

به گزارش خبرنگاران, آقای دکتر علی اسحاقی گفت: همزمان با اجرای کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، بسترهای لازم برای فراوری انبوه واکسن در این مجموعه فراهم شده است.

وی ادامه داد: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کنار سایر فراوری کنندگان داخلی واکسن کرونا با تمام ظرفیت در کوشش است تا از نگرانی مردم در این زمینه بکاهد.

*افراد با تزریق دُز استنشاقی واکسن رازی کوو پارس، ناقل بیماری نخواهند بود

رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اضافه نمود: افرادی که واکسن کرونا می زنند، دچار نوع شدید این بیماری یا مرگ و میر نمی شوند، اما این امکان وجود دارد که در بعضی مواقع ناقل بیماری باشند بنابراین بعد از تزریق دُز استنشاقی واکسن این موسسه تحقیقاتی کسی ناقل بیماری نمی گردد.

آقای اسحاقی توضیح داد: با تزریق دُز استنشاقی واکسن رازی کوو پارس، مشکل ناقل بودن افراد هم رفع می گردد.

وی به کارایی دُز استنشاقی واکسن رازی کووپارس اشاره نمود و گفت: واکسن های تزریقی معمولا سیستم تنفسی فوقانی را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهند اما دُز استنشاقی این واکسن به راحتی می تواند مشکل افراد بی علامت را رفع کند.

*واکسن رازی کوو پارس بی خطر است

رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: واکسن رازی کووپارس هم اکنون مرحله اول کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت طی نموده و در این مرحله موضوع بی خطر بودن آن به اثبات رسیده است.

آقای اسحاقی یادآور شد: هم اکنون در مرحله دوم آزمایش انسانی این محصول فناورانه هستیم که تا به امروز تعدادی از داوطلب دُز دوم واکسن خود را دریافت کردند و این فرایند همچنان با قوت ادامه دارد.

وی، تعداد داوطلبان مرحله دوم آزمایش انسانی این واکسن را 500 نفر اعلام نمود و گفت: با تزریق به همه آنها این مرحله از طرح مطالعاتی واکسن هم به سرانجام می رسد.

رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تأکید کرد که بررسی بینابینی بعد از تزریق واکسن به 150 داوطلب را می توان انجام داد که نتایج آن به سازمان غدا و دارو ارایه می گردد و با موافقت این مجموعه می توان وارد مرحله سوم آزمایش انسانی شد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که به وسیله مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت فراوری می گردد.

موسسه رازی از اسفند سال 1398 کار ساخت واکسن را شروع و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است برای فراوری آن استفاده کرد.

این مؤسسه در فاصله زمانی اسفند 98 تا سرانجام فروردین 99، کار طراحی این واکسن را به سرانجام رساند، اردیبهشت پارسال دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد 99، آزمایش این واکسن روی 500 حیوان صورت گرفت.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس مؤسسه رازی هم با تزریق مرحله اول آزمایش انسانی به 2 داوطلب مرد دهم اسفند 99 در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران شروع شد.

مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس هم از ششم خرداد با 500 داوطلب در 2 گروه 250 نفره شروع شد. یک گروه 250 نفره واکسن با دُز 10 میکرولیتر و گروه دیگر با اسم گروه کنترل واکسن نما دریافت کردند.

در مرحله دوم مطالعه انسانی واکسن رازی کووپارس، گروه سنی 18 تا 70 سال قرار دارند و در مرحله سوم هم تمام افراد بالای 18 سال در مطالعه قرار می گیرند.

مطالعه مرحله دوم این واکسن به حدود 2 ماه زمان (تا مرداد 1400) احتیاج دارد و پس از گذشت این مدت، نتایج این طرح مطالعاتی برای سازمان غذا و دارو ارسال می گردد تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج، مرحله سوم مطالعات شروع گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1675

به "تحویل حدود 5 میلیون دُز واکسن رازی کووپارس تا خاتمه شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحویل حدود 5 میلیون دُز واکسن رازی کووپارس تا خاتمه شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید