ثبت نوع جدیدی از بارش الکترونی توسط فضاپیمای وویجر

به گزارش مینی ست، فضاپیماهای وویجر برای اولین بار نوع جدیدی از بارش الکترونی را در خارج از منظومه شمسی شناسایی کردند. این کشف می تواند به پیشرفت های شگرف در درک فضای بین ستاره ای منجر شود.

ثبت نوع جدیدی از بارش الکترونی توسط فضاپیمای وویجر

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، فضاپیماهای وویجر بیش از 40 سال قبل با هدف رسیدن به لبه منظومه شمسی به فضا پرتاب شدند، اما از سامانه خورشیدی نیز خارج شده و با ورود به فضای بین ستاره ای، اطلاعات تازه ای از این فضای ناشناخته به زمین مخابره کردند.

فضاپیماهای وویجر 1 و 2 در تازه ترین کشف خود پیروز به شناسایی نوع جدیدی از بارش الکترونی شدند که تا پیش از این ثبت نشده بود. محققان با بررسی داده های این فضاپیماها دریافتند که الکترون های پرتوهای کیهانی توسط امواج شوک (Shock Wave) خورشید در حال شتاب دریافت و پخش شدن در فضا هستند. بارش های الکترونی جلوتر از امواج شوک و با سرعتی نزدیک به سرعت نور در فضا پخش می شوند.

امواج شوک از پدیده ای به نام فوران جرم از تاج خورشیدی (CME) ایجاد می شوند. این پدیده گازهای بسیار داغ و پرانرژی خورشید را با سرعت تقریباً 700 کیلومتر بر ثانیه به بیرون پرتاب می کند. فضاپیماهای وویجر آنقدر از خورشید دور هستند که امواج شوک با وجود این سرعت بالا تقریباً یک سال بعد به خورشید می رسند.

Don Gurnett استاد فیزیک و اخترشناسی از دانشگاه آیووا و یکی از محققان این پژوهش می گوید: چیزی که شاهد هستیم مکانیزم خاصی است که بوسیله آن زمانی که امواج شوک با خطوط میدان مغناطیسی در حال عبور از فضاپیما برخورد می کنند، بازتاب پیدا کرده و برخی از الکترون های پرتوی کیهانی را شتاب می دهند. ما به کمک تجهیزات اخترشناسی فهمیدیم که این ها الکترون هایی هستند که توسط شوک های بین ستاره ای ناشی از رویدادهای پرانرژی بیرونی خورشید بازتاب داده شده و شتاب گرفته اند.

محققان امیدوارند این کشف به درک بهتر امواج شوک و تشعشات کیهانی منجر شود و بتوان به کمک آن شرایط ایمن تری برای فضانوردان حین سفرهای فضایی طولانی مدت به مریخ و ماه فراهم کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1340

به "ثبت نوع جدیدی از بارش الکترونی توسط فضاپیمای وویجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت نوع جدیدی از بارش الکترونی توسط فضاپیمای وویجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید