جاذبه های توریستی ایران : تالاب زریوار

به گزارش مینی ست، تالاب آب شیرین زریوار (به کردی: زریبار) در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف جوش و بارش تأمین می شود. در بیشتر زمستان ها سطح دریاچه کاملاً یخ می بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′8°46 و عرض جغرافیایی ′32°35 و ارتفاع 1285 متری از سطح دریا واقع شده است. طول دریاچه زریوار حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5/5 متر است.

جاذبه های توریستی ایران : تالاب زریوار

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان بشمار می رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می گردد که تا به امروز مطالعه و یا اعلام نشده است که نیاز به بررسی بیشتر را می طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون متر مکعب برآورد شده است. محیط تالاب حدود 22، 5کیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر 4/58 درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل 1900 میلیمتر گزارش شده است.

برای مشاهده عکسها در سایز بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید

اکوسیستم تالاب

تالاب زریوار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده ای بسیار زیبا و نادر می باشد. زریوار با قرار دریافت در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می کند.

پوشش گیاهی

از پوشش های گیاهی دریاچه می توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه ای می توان به گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

آبزیان

گونه های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه ها در دریاچه یافت نمی شوند) گونه های غیربومی: ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک اشاره کرد. ضمناًً یک گونه مارماهی، 5 گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون شناسایی شده است. در خصوص گونه های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.

امکانات و تسهیلات برای گردشگران

* خرید از بازارچه مرزی باشماق در فاصله 16 کیلومتری

* نمایشگاه های صنایع دستی

* پارکینگ کنار دریاچه

* هتل چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه

* هتل چهار ستاره نوروز در مریوان

* ستادهای اسکان مهمانان در تعطیلات عید و تابستان

چنانچه تجربه حضور در این مکان زیبا را داشته اید از آن برای ما و دیگران بگویید. منتظرات نظرات شما دوستان هستیم .

منبع: لست سکند
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 647

به "جاذبه های توریستی ایران : تالاب زریوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های توریستی ایران : تالاب زریوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید