جزئیات تعویق کنکور های سراسری 1400 و برنامه دانشگاه ها ، خردادماه، برگزاری امتحانات یا انتخابات؟ خبرنگاران

به گزارش مینی ست، معاون آموزشی وزارت علوم درباره نحوه برگزاری امتحانات خاتمه ترم و آزمون های سراسری با توجه به شیوع کرونا و برگزاری انتخابات 1400 در خردادماه شرح داد.

جزئیات تعویق کنکور های سراسری 1400 و برنامه دانشگاه ها ، خردادماه، برگزاری امتحانات یا انتخابات؟ خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- علیرغم خبر های خوش فراوری واکسن کرونا و واکسینه شدن جمعیت زیادی از مردم دنیا، اما ویروس های منحوس چینی و انگلیسی همچنان در دنیا می تازند و روزانه جان تعداد زیادی را می گیرند. ایران مستثنی از دیگر کشور ها نیست، سال 1400 را با موج چهارم کرونا آغاز کردیم و حال که به نیمه بهار نزدیک می شویم شرایط قرمزتر و بحرانی تر از گذشته شده است.

ویروس انگلیسی پرقدرت تر از ویروس چینی در کشور جولان می دهد، شهر های قرمز تعطیل و آزمون های 1400 تا به امروز لغو شده اند. حال داوطلبان کنکور های ارشد و سراسری سال جاری نگران تر از همیشه هستند و زمزمه های تعویق زمان برگزاری را از حالا آغاز نموده اند. هرچند که هنوز دو ماه تا برگزاری اولین آزمون کشوری 1400 یعنی کارشناسی ارشد باقی مانده، اما حاشیه ها از حالا برای راه اندازی کمپین های تعویق و لغو آن داغ است. همچون سال گذشته که شیوع کرونا زمان آزمون ها را به صورت متعدد تغییر داد و مسئولان دانشگاهی برای برگزاری تا اعلام نتایج و پذیرش دانشجویان روز های سختی را پشت سر گذاشتند.

همچنین با توجه به آنکه اعلام شده امتحانات بعضی مقاطع تحصیلی دانش آموزان و امتحان بعضی واحد های درسی دانشجویان احتمالا به شکل حضوری برگزار می گردد، دانشجویان هم به دلهره افتادند.

موضوع انتخابات 1400 هم که دیگر جای خود را دارد و آن هم بهانه ای است که دانشجویان احتمال می دهند بخاطر آن امتحانات شان در موعد مقرر برگزار نگردد. خلاصه که همه چیز دست به دست هم داده و قشر جوان کشور را مضطرب و پریشان نموده است. از این رو با علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به مصاحبه پرداختیم.

برگزاری حضوری امتحانات سرانجامی به شرطه ها و شروطه ها

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران درباره نحوه برگزاری امتحانات سرانجام ترم دانشجویان بیان نمود: اگر شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور به گونه ای باشد که ستاد مقابله با کرونا اجازه برگزاری حضوری امتحانات سرانجام ترم را بدهد، طبیعتا اولویت با حضوری برگزار شدن آنهاست، اما اگر این اجازه صادر نگردد بدون شک همچون ترم های گذشته امتحانات سرانجامی دانشجویان مجازی برگزار خواهد شد.

خاکی صدیق ادامه داد: درصورت مجازی برگزار شدن امتحانات سرانجامی دیگر نیازی به جابجایی دانشجویان از محل سکونت به واحد دانشگاهی محل تحصیل شان نیست و نباید از این بات نگرانی داشته باشند.

شرایط برگزاری امتحانات خردادماه همزمان با انتخابات 1400

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا امتحانات خردادماه دانشگاه ها با توجه به زمان انتخابات 1400 جابه جا می گردد یا خیر، شرح داد: امتحانات سرانجام ترم واحد ها در دو حالت مجازی یا حضوری در موعد مقرر برگزار می گردد، همچون برگزاری دوره های گذشته انتخابات که به واسطه این موضوع زمان برپایی امتحانی را جابه جا نکردیم.

وی در مورد بعضی از دانشگاه های غیردولتی که در دوره های گذشته انتخابات تصمیم به تغییر زمان برگزاری امتحانات شان گرفتند، ادامه داد: دانشگاه برای مشخص بازه زمانی برگزاری امتحانات دانشجویان اختیار دارد و درصورت صلاحدید تقویم آموزشی خود را پیش می برد لذا شرایط دانشگاه ها متفاوت است.

احتمال تعویق آزمون های سراسری 1400

خاکی صدیق در مورد تعویق آزمون های سراسری سال جاری در شرایط حساس کشور بیان کرد: اطلاعی از تعویق آزمون های ارشد و سراسری سال جاری ندارم، اما در این خصوص ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم؛ چرا که آن ها حفظ سلامت دانشجویان را بعنوان یک اولویت همیشه در نظر دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کارشناسان و مشاوران زبده ای در ستاد کرونا برنامه ریزی می نمایند، گفت: طبیعتا اگر ستاد کرونا درباره تعویق کنکور ها از وزارت علوم مشورت بخواهد ما آمادگی این کار را داریم کما اینکه در سال گذشته هم در حوزه وزارت علومی نظرات خود را به آن ها ارائه کردیم و تصمیم نهایی با ستاد کروناست.

آمادگی دانشگاه ها برای تکرار اتفاقات پیش بینی نشده روز های کرونایی

وی درباره برنامه ریزی و آمادگی دانشگاه ها برای پذیرش نودانشجویان مهر 1400 با توجه به احتمال تعویق کنکور های سراسری با شیوع کرونا بیان نمود: سال گذشته تعویق آزمون های سراسری و به دنبال آن تاخیر در اعلام نتایج و پذیرش دانشجویان، بدترین حالتی بود که دانشگاه ها و مراکز آموزشی با آن روبرو شدند و توانستند شرایط را مدیریت نمایند.

خاکی صدیق ادامه داد: درحقیقت، چون برحسب شرایط نتایج کنکور اواخر مهرماه اعلام شد دو راه مقابل دانشگاه ها بود، یا آن ها باید تمام نودانشجویان خود را برای نیمسال دوم تحصیلی ثبت نام می کردند یا عقب افتادگی دانشجویان از نیمسال اول را با طولانی کردن ترم و گذراندن تعداد واحد های کمتر جبران می کردند.

به گفته وی، هنگام آنالیز شرایط و برگزای جلسات با معاونان آموزشی دانشگاه ها در تابستان سال 99، همه آن ها راه حل اول را با توجه به تغییر تقویم آموزشی به زیان دانشگاه و دانشجو دیدند و با رد آن، راه حل دوم مورد قبول واقع شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سال گذشته دانشگاه ها برای عبور از بحران در بازه زمانی اندک راه حلی کم ضرر را پیش گرفتند، توضیح داد: درحال عادی هرگز صحیح نیست که تقویم آموزشی تغییر کند و دانشجویان جلسات فشرده ای را برای گذراندن دروس شان بگذرانند، تنها سال گذشته بنا بر شرایط حساس چنین تصمیمی اخذ شد که دانشجو و دانشگاه کمترین صدمه را ببینند؛ بنابراین همیشه دانشگاه ها آمادگی روبه رویی با شرایط پیش بینی شده را دارند و با توجه به شیوع کرونا احتمالا برنامه ریزی ها لازم را نیز اندیشیده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1545

به "جزئیات تعویق کنکور های سراسری 1400 و برنامه دانشگاه ها ، خردادماه، برگزاری امتحانات یا انتخابات؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تعویق کنکور های سراسری 1400 و برنامه دانشگاه ها ، خردادماه، برگزاری امتحانات یا انتخابات؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید