خواص آبغوره؛ از درمان چربی خون تا مسائل موی سر

به گزارش مینی ست، آبغوره خواص غذایی و درمانی بسیار زیادی دارد که برخی از مهمترین آن ها شامل این موارد است: خاصیت ضدعفونی کنندگی و دفع سموم بدن را دارد. با استفاده از آبغوره می توان التهاب مخاط دهان را درمان کرد. از آبغوره برای درمان رماتیسم استفاده می شود. آبغوره برای کاهش کلسترول و چربی خون بسیار مفید است. آبغوره تقویت کننده کبد است. آبغوره محرک اشتهاست و … . در ان مطلب به بررسی پرکابردترین خواص آبغوره خواهیم پرداخت.

خواص آبغوره؛ از درمان چربی خون تا مسائل موی سر

خواص آبغوره

1. خواص آبغوره فشار خون

آبغوره خاصیت مدر دارد و از این رو یکی از موارد مصرف آن کاهش فشار خون بالا است، این نوشیدنی ترش همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که برای تنظیم فشار خون مفید است.

2. خواص آبغوره در طب اسلامی

در طب سنتی از آب غوره به عنوان میوه ای قابض، رفع کننده ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها یاد شده که بعلت وجود تارتارات اسید و پتاسیم در آن، برای سیاتیک و روماتیسم بسیار نافع بوده و برای تقویت معده و کبد و تصفیه کننده خون از آن استفاده می شود. غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست. این میوه نارس، حرارت خون و صفرا در بدن را کم کرده و باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می شود.

امام رضا (ع) در طب الرضا غلبه مزاج بلغم در فصل زمستان را محتمل برشمرده اند که با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می شود.

3. خواص آبغوره برای کبد چرب

مزاج کبد بطور طبیعی گرم و تر است، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می تواند باعث کاهش توانایی آن در تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها شود. همچنین با انباشته شدن چربی در بافت کبد، موجب چرب شدن کبد شو؛ بنابراین باید در مصرف ترشی ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو که باعث سرد شدن کبد می شوند، بیشتر احتیاط کنید.

4. خواص آبغوره برای چربی خون

این طور به نظر می رسد که آبغوره به علت داشتن ویتامین C می تواند باعث کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته ضروری است که گرچه این چاشنی می تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشارخون جلوگیری کند ولی در موارد پرفشاری خون و چربی خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی پزشک نباید کم یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره می تواند در کنار درمان های استاندارد این بیماری ها مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که نگهداری و حرارت طولانی مدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین C و به تبع آن از خواص مفید آن می کاهد.

5. خواص آبغوره برای موی سر

مالیدن روغن بنفشه و روغن کدو و شستشوی روزانه با گلاب و آب چغندر یا ضماد آرد نخود و گل ختمی همراه سرکه خانگی در رفع شوره مؤثر است. همچنین استفاده از محلول رقیق شده سرکه خصوصاً سرکه سیب، آبغوره یا آبلیمو و مالیدن آن به کف سر نافع است.

چربی پوست سر که عمدتاً به علت رژیم غذایی ناصحیح ایجاد میشود و در طب سنتی راهکارهایی جهت درمان آن پیشنهاد شده است:

استفاده از محلول سدر همراه آبغوره و روغن زیتون به این صورت که 50 گرم برگ سدر را جوشانده، آب غلیظ آن را صاف کرده همراه یک دوم استکان روغن زیتون و 5-4 قاشق مرباخوری آبغوره مخلوط کرده و جهت شستشوی سر استفاده میشود. همچنین محلول برگ مورد

که طبق دستور زیر تهیه و استفاده میشود:

50 گرم برگ تازه مورد را له کرده و آب آن را گرفته همراه یک دوم استکان روغن بادام تلخ و 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کرده، روزانه سر را با آن بشویید. استفاده از محلول آب و سرکه و همچنین آب نعناع تازه همراه آب نمک نیز میتواند در رفع چربی پوست سر مؤثر باشد.

6. خواص آبغوره برای لاغری

کارشناسان طب اسلامی معتقدند فردی که به چاقی دموی مبتلا است برای لاغر کردن باید از مواد غذایی سرد و خشک استفاده نماید چرا که این افراد دارای طبیعتی گرم و تر هستند و برای لاغری باید به روش درمان به ضد استفاده کرد که مصرف غذاهای سرد و خشک می تواند موجب لاغری فرد شود و آبغوره یکی از غذاهای سرد و خشک است.

البته گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به طور ناشتا آبغوره مصرف می کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آبغوره می تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آبغوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می تواند در کنترل وزن موثر باشد.

موارد منع یا محدودیت مصرف آبغوره

از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آبغوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیاندازد. از آن جایی که گاهی اوقات برای جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک اضافه می کنند، در این صورت مصرف آن برای بیمارانی که باید مصرف نمک را محدود کنند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماران قلبی و کلیوی توصیه نمی شود. استفاده از این چاشنی برای بیمارانی که زخم معده دارند و یا مبتلا به التهاب روده هستند نیز منع مصرف دارد.

مضرات آبغوره برای دیابت

در آبغوره نه تنها قند بسیار کمی وجود دارد، بلکه در طب سنتی از خواص غوره برای دیابت برای درمان دیابت نیز استفاده می شود. به علت آنکه غوره خاصیت چربی سوزی دارد، بنابراین باعث کاهش وزن می شود و از آنجایی که چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت است، مصرف آبغوره می تواند راه حلی برای جلوگیری یا درمان دیابت به حساب آید.

سخن آخر

شما از خواص آبغوره چه می دانید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. در انتها برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می کنیم مقاله طبع غوره را نیز در خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1860

به "خواص آبغوره؛ از درمان چربی خون تا مسائل موی سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آبغوره؛ از درمان چربی خون تا مسائل موی سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید