تور ارمنستان: ارمنستان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری خوراک به شمار می رود

به گزارش مینی ست، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، ارمنستان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری خوراک به شمار می رود.

تور ارمنستان: ارمنستان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری خوراک به شمار می رود

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

گردشگری خوراک پدیده جدیدی نیست، چرا که مسافران همیشه مجبورند در سفرها و در مکان های خارج از محل زندگی خود غذا بخورند. با این حال میتوان گفت سفر با انگیزه یادگیری بیشتر در خصوص سبک آشپزی یک منطقه و امتحان کردن غذاها و نوشیدنی های ویژه، خرید غذا یا لذت بردن از دوره های آموزش آشپزی، پدیده های نوینی هستند.

یکی از مقاصد گردشگری نزدیک ایران کشور ارمنستان است که در گذشته بخشی از ایران بود. در کنار جاذبه های تاریخی همراه با معماری خاص این کشور غذاها و خوراکی های شگفت انگیزی دارد که افراد زیادی را برای تجربه طعم آنها به ارمنستان میکشد.

این کشور غذاهای سنتی بسیار لذیذی دارد. روش آشپزی در ارمنستان تابع و گویای جغرافیا و تاریخ این کشور است که سبب رشد صنعت دامپروری و کشاورزی شده که تنوع مواد اولیه را در این کشور زیاد نموده و طبخ غذاها با بالاترین کیفیت صورت میگیرد.

از غذاهای محبوبی که گردشگران از تجربه آنها در این منطقه لذت خواهند برد، میتوان به کباب ارمنی، کوفته، دولما، ایشخان، مانتی، گاتا و ... اشاره نمود.

یکی از غذاهای مطرح در ارمنستان کباب ارمنی نام دارد که از گوشت خوک، بره و گاو تهیه می گردد. ارمنی ها معتقدند چاشنی ها طعم طبیعی گوشت را کاهش می دهد. گاهی اوقات فلفل و پیاز روی سیخ ها صرفا برای تزیین هستند. گوجه فرنگی سرخ شده، بادمجان، فلفل، سبزی و پیاز در کنار این کباب سرو می گردد.

کوفته از دیگر غذاهای مطرح در ارمنستان است، این غذا در بیشتر کشورهای خاورمیانه پخته می گردد اما نسخه ارمنی آن ویژگی هایی دارد که برای گردشگران مجذوب نماینده خواهد بود. ارمنی ها بجای کبابی کردن کوفته، مواد را در آب گوشت می پزند. این غذا به صورت برش خورده با آب لیمو سرو می گردد.

دولما که در ارمنستان تولما نیز تلفظ می گردد از دیگر غذاهای ارمنی است که مخلوط گوشت چرخ نموده، پیاز، برنج و ادویه های مختلف تهیه و در برگ درخت انگور پیچیده می گردد. این غذا نه تنها در ارمنستان بلکه در بسیاری از کشورهای مدیترانه شرقی طبخ می گردد. هر شهروند ارمنی دستور پخت دلمه مخصوص به خود را دارد، اما همه بر یک نظرند که نکته کلیدی در نحوه تهیه برگ ها خواهد بود.

ایشخان یک نوع غذای دریایی است که در ارمنستان طرفدارن زیادی دارد. ایشخان نوع خاصی از ماهی است که در ارمنستان از معروفیت بیشتری نسبت به دیگر ماهیان برخوردار است و با روش های مختلفی از جمله آب پز یا سرخ شده سرو می گردد.

مانتی کوفته های پخته شده هستند که در سس گوجه فرنگی به همراه ماست سرو می شوند که تجربه آن برای گردشگران اروپایی جالب خواهد بود. این غذا به نوعی اجتماعی ترین وعده غذایی در ارمنستان است.

از دیگر غذاهای معروف در ارمنستان میتوان به گاپاما اشاره نمود که مربوط به جنوب ارمنستان است. در این غذا مخلوطی از میوه های خشک مانند سیب، آلو و زردآلو به عنوان چاشنی استفاده می گردد. به عبارتی کدو تنبل که پایه اصلی این غذا است با مواد گفته شده پر و پس از پخته شدن سرو می گردد.

از آنجایی که دامپروری در ارمنستان بسیار مورد توجه است پخت غذاهای گوشتی بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. باستورما یا پاستیرمه نوعی گوشت خشک شده است که در کشورهایی چون یونان، مصر، بلغارستان و مقدونیه شمالی نیز محبوب است. این غذا معمولا با گوشت گاو یا گاومیش آبی درست می گردد، اما میتوان آن را با گوشت های دیگر نیز درست کرد.

برای تهیه این گوشت خشک شده قبل از خشک شدن گوشت آن را آبکشی نموده و نمک می زنند و به مدت 16 ساعت صبر می نمایند تا رطوبت آن گرفته گردد، سپس به مدت چند روز گوشت را خشک می نمایند تا چربی آن ذوب گردد و یک لایه سفید روی آن تشکیل گردد.

ارمنی ها علاوه بر غذاهای گفته شده و گوشتی سالادهای محبوبی نیز دارند که ایچ یکی از سالادهاست که با بلغور ارمنی تهیه می گردد. دستور پخت برای سالاد ایچ فرق دارد اما معمولا با بلغور، گوجه فرنگی، پیاز، جعفری، فلفل دلمه ای، پاپریکا، لیمو و روغن زیتون درست می گردد.

از ویژگی های این سالاد میتوان به سرو آن در دو حالت گرم و سرد اشاره نمود که در هر 2 حالت با نان پیتای تازه یا لواش سرو می گردد. این سالاد بعلاوه به خیمه بدون گوشت نیز معروفیت دارد.

ارمنی ها در کنار غذای اصلی از دسرها و شیرینی های زیادی استفاده می نمایند که گاتا یکی از این موارد است. گاتا یک شیرینی غنی شده از تخم مرغ بوده که به نان شباهت دارد شکل و مقدار طبخ آن از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارد. خوردن این شیرنی با یک فنجان قهوه محلی از ترکیبات شگفت انگیزی است که هر گردشگری در سفر به ارمنستان باید آن را تجربه کند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2035

به "تور ارمنستان: ارمنستان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری خوراک به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: ارمنستان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری خوراک به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید