رمزارز ها در متاورس

به گزارش مینی ست، ویکی هوانگ؛ در یکی از روز های سال 2012، مایکل گورد، مقاله ای با عنوان ظهور و سقوط بیت کوین را در نشریه وایرد مطالعه کرد. او پس از 6ماه تحقیق عمیق و فشرده به این نتیجه رسید که بیت کوین، هیجان انگیزترین فناوری دنیا است و به یکی از مبلغان این ارز دیجیتالی تبدیل شد.

رمزارز ها در متاورس

از آن موقع تا به امروز، گورد بر سرعت بخشیدن به فرایند پذیرش فناوری بلاک چین و ارز های دیجیتالی تمرکز نموده، اما این کار همواره آسان نبوده است.

گورد می گوید: در تمام طول زندگی حرفه ای ام، دوستان، خانواده و هر کس دیگر به من گفتند تو دیوانه ای. حالا به مرحله ای از فعالیت حرفه ای ام رسیده ام که اگر کسی به من بگوید اشتباه می کنی، این جمله تاثیری بر من نمی گذارد.

ممکن است تغییر چارچوب ذهنی گورد اتفاق مثبتی باشد؛ زیرا او کوشش می نماید نخستین شرکت املاک مجازی دنیا را که خود او نام آن را در بروکفیلد فضای مجازی گذاشته است، تاسیس کند.

قبلا ایده خرید و فروش زمین در متاورس، ایده عجیب و مبهمی بود، اما اخیرا همزمان با تغییر نام شرکت فیس بوک به متا و رونق زیاد توکن های غیرقابل تعویض یا ان اف تی (NFT)، این ایده مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و علاقه مندان به دنیای مجازی قرار گرفته است.

زمین های متاورس، جایی که هنرمندان می توانند در آن به اجرای هنر خود بپردازند، کسب وکار ها می توانند نشست برگزار نمایند و نام های تجاری می توانند به تبلیغ بپردازند، اخیرا با ارقام بسیار زیاد خرید و فروش می شوند. تنها طی هفته گذشته 100میلیون دلار زمین متاورس به عنوان ان اف تی به فروش رسید.

این زمین ها در متاورس هایی نظیر سندباکس، دسانترالند، کریپتو واکسلز و سومنیوم اسپیس به فروش رسید. سومنیوم اسپیس یک دنیای تازه واقعیت مجازی است و کریپتو واکسلز یک دنیای مجازی و متاورس است که می توان در آن به خرید زمین، تاسیس فروشگاه و گالری های هنری پرداخت.

دسانترالند نیز یک محیط مجازی بازار است که در آن می توان به خرید و فروش زمین، ساختمان، لباس های آواتار و... پرداخت. سندباکس نیز یک متاورس مجازی است که بازیکنان می توانند در آن به بازی، ساخت و خرید و فروش تجربه های مجازی خود اقدام نمایند.

هنرمندان و افراد خلاق قادرند در این دنیای مجازی به فعالیت بپردازند. شرکت گورد، یعنی گروه متاورس هفته گذشته یک قطعه زمین دیجیتالی را در دسانترالند در پلت فرم آکسی اینفینیتی که پلت فرم بازی برای کسب پول است، به قیمت حدود 3/ 2میلیون دلار خریداری کرد.

این سوال مطرح است که چرا زمین های مجازی قیمت زیادی دارند؟ رونق ناگهانی سرمایه گذاری در املاک مجازی، بسیاری از سرمایه گذاران را به این باور رسانده که این فرایند ماهیت سفته بازانه دارد و پایدار نیست.

اما گورد می گوید: اکنون در ابتدای این فرایند هستیم و خرید زمین های مجازی، معادل خرید پیکسل های یک وب سایت در روز های اولیه ایجاد اینترنت است.

البته در آن موقع چنین خریدی امکان پذیر نبود. به جای تبلیغ فضا یا پرداخت برای بازدیدها، اگر می توانستید مالکیت آن فضا و زمین ها را در یک وب سایت خریداری کنید، وب سایتی که بعد ها به وب سایتی نظیر فیس بوک تبدیل شد، آنگاه قیمت مالکیت زمین در چنین وب سایتی اکنون در تصور نمی گنجید.

شرکت گورد، مدیریت سبدی از دارایی های ملکی مجازی را که در دسانترالند و سندباکس قرار دارند، برعهده دارد. البته در حال حاضر، بیشتر دارایی های دیجیتال در دسانترالند قرار دارند.

او نخستین بار دسانترالند را در سال 2017 و طی جنون عرضه اولیه سکه کشف کرد؛ اما از آنجا که در آن موقع، این فناوری پخته و جاافتاده نبود، آن را نادیده گرفت.

اوایل سال گذشته، گورد مشاهده کرد که چطور همه گیری کرونا سبب شده است تا مردم، عمده وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند. او خرید مانا (MANA) یعنی توکن دسانترالند را به قیمت 2سنت شروع کرد.

گزارش های منتشرشده نشان می دهد، قیمت این توکن طی ماه گذشته 34 درصد و طی یک سال اخیر 4500 درصد افزایش یافته است. گورد معتقد است، دسانترالند به ارزشمندترین شبکه اجتماعی دنیا تبدیل خواهد شد و فیس بوک، وی چت و واتس اپ را پشت سر خواهد گذاشت؛ زیرا این متاورس صرفا به عنوان یک ابزار ارتباطی عمل نمی نماید.

او می گوید: اگر در این متابورس فشن شو، کنسرت یا کنفرانس برگزار کنید، ده ها هزار نفر در زمانی کوتاه به این رویداد ها می پیوندند؛ اما در میان مدت و بلندمدت به احتمال زیاد ده ها میلیون نفر متقاضی ورود به این نوع رویداد ها خواهند بود. تعداد کاربران دسانترالند از 16 هزار نفر در ابتدای امسال میلادی به 384 هزار نفر رسیده است.

گورد معتقد است، عامل دیگر قیمت زیاد زمین های متاورس، کمیاب بودن آنهاست. برای مثال دسانترالند، 90 هزار قطعه زمین دارد که هر یک 50فوت در 50فوت است. بدون شک، تاثیر کمیاب بودن بر قیمت ها، به میزان تقاضا بستگی دارد.

گورد می گوید: اگر دسانترالند شاهد عضویت افرادی از سراسر دنیا باشد، این متاورس می تواند به یک هاب بزرگ تجاری، بزرگ تر از هر شهری تبدیل گردد.

شهر ها و زمین های متاورس ها ظرفیت زیادی برای رشد ارزش دارند. درست شبیه زمانی که قصد سرمایه گذاری در املاک دنیای واقعی را دارید، در املاک متاورس جای زمین یا ساختمان، ترافیک کاربران، نزدیک بودن به مرکز شهر، ارزش تراکنش های قبلی و میزان قطعات و ویژگی های آن برای پیشنهاد قیمت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این همان کاری است که گورد و تیم او انجام می دهند. شرکت گورد با 17ملک میخواهد فشن شو های بیشتری را در متاورس ها برگزار کند و فضا ها را به نام های تجاری اجاره دهد.

آن ها می توانند کالا های مجازی خود، نظیر کیف دستی های ان اف تی را در آن ها به نمایش بگذارند. گورد می گوید: هر روز صد ها نفر تقاضای اجاره می دهند و مقرون به صرفه ترین رقم اجاره یک قطعه در دسانترالند حدود 20 هزار دلار در روز است.

با توجه به میزان خرید املاک مجازی، گری اسکیل اینوستمنتس تخمین زده است که متاورس دسانترالند پتانسیل تبدیل شدن به یک فرصت درآمدی هزار میلیارد دلاری را دارد.

کتی وود، مدیرعامل شرکت آرک اینوست، نگاهی خوش بینانه تر دارد و معتقد است، این متاورس به یک بازار چند هزار میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد.

از دید گورد، متاورس یادشده مانند بیت کوین در سال 2012 است. او می گوید: ظرفیت این متاورس طی 16ماه آینده 200برابر می گردد. منظور این است که رشد آن حداقل به میزان اینترنت خواهد بود.

یک سوال مهم این است که آیا رشد شدید و سریع قیمت ها و معاملات چند میلیون دلاری املاک در متاورس یک حباب است؟ بعضی سرمایه گذاران خوش بین به دارایی های دیجیتالی معتقدند، رونق کنونی در بازار املاک متاورس پایدار نخواهد بود و یک حباب شکل گرفته است.

جوردن فرید، یکی از کارشناسان این حوزه می گوید: حباب کنونی شبیه هر حباب دیگر در بازار مسکن است. در این بازی تعداد بازیگر یا کاربر زیادی وجود ندارد که تضمین کند، قیمت های کنونی حفظ خواهد شد. آنچه مشاهده می کنیم، سفته بازی است و خریداران نگران آن هستند که از قافله عقب بمانند.

البته او معتقد است، فرایندی که در حوزه متاورس مشاهده می گردد، واقعی است و فرصت هایی برای سرمایه گذاری پدید آورده است؛ زیرا میزان حضور مردم در فضای آنلاین به شدت افزایش یافته است و بیشتر خواهد شد.

او می گوید: در بازی رابلاکس، یک نفر حاضر است چهار هزار دلار برای یک کیف مجازی برند گوچی بپردازد. این غیرمنطقی نیست.

زیرا اگر زمان قابل ملاحظه ای را در رابلاکس می گذرانید، واقعا مایلید اجناس گران داشته باشید که مثل بستن ساعت رولکس یا دست گرفتن کیف مارک گوچی در دنیای واقعی، نشان دهنده میزان دارایی و موقعیت شما در فضای مجازی باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1900

به "رمزارز ها در متاورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزارز ها در متاورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید