شربت سکنجبین برترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان

به گزارش مینی ست، شربت سکنجبین یکی از خوش طعم ترین شربت های سنتی ایرانی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. با مصرف شربت سکنجبین می توانید مسائل ادراری، نفخ شکم و معده درد را برطرف کنید. در واقع، سکنجبین مخلوطی از سرکه و عسل است که ترکیب این دو با یکدیگر شربت خوشمزه و معطر سکنجبین را به دست می دهد. در برخی شرایط که عسل در دسترس نیست و یا ترجیح می دهند شربت با مواد اولیه مقرون به صرفه تری تهیه گردد، سکنجبین را از مخلوط سرکه و شکر درست می نمایند. در این بخش از مجله خبرنگاران ، طرز تهیه شربت سکنجبین را برایتان در نظر گرفتیم که می تواند یکی از برترین گزینه ها برای برطرف عطش و کاهش دمای بدن در هوای گرم تابستان باشد.

شربت سکنجبین برترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان

فواید سکنجبین

شربت سنجبین یکی از برترین نوشیدنی ها در طب سنتی است که صفرای اضافی بدن را دفع می نماید. سنکنجبین از ترکیب عسل و سرکه تهیه شده و مصرف آن باعث افزایش نفوذ مواد غذایی به سلول های بدن می گردد. شربت سکنجبین التهاب ناشی از گرما را کاهش می دهد و در نهایت سموم بدن را با ادرار یا عرق خارج می نماید. بعلاوه، این شربت می تواند ملین مفیدی باشد.

اگر سکنجبین با کاسنی و کمی گلاب تهیه گردد، نوشیدنی مفیدی خواهد شد و فواید زیادی برای کسانی که طبع گرمی داشته یا نفخ دارند، به همراه خواهد داشت. اما مصرف آن برای کسانی که از زخم معده رنج می برند، مضر است. سکنجبین می تواند نفوذ غذا به سلول های بدن، از جمله سلول های کبدی را افزایش دهد. اگر کاهو را با سکنجابین یا سرکه بخورید، اشتهای شما را افزایش می دهد. باز کردن انسداد رگ ها و تسکین سردرد از دیگر فواید سکنجبین است.

محدودیت های مصرف

  • معده های سرد و ضعیف
  • افرادی که ضعف اعصاب دارند
  • افرادی که درد و مسائل رحمی دارند
  • افرادی که تکرر ادرار دارند و دچار سایر مسائل مثانه هستند
  • افراد مبتلا به زخم معده

بعلاوه، توجه داشته باشید کسانی که سرما خورده اند و افرادی که دچار لرزش و اضطراب عصبی هستند باید مراقب باشند که از سکنجبین استفاده ننمایند.

برترین زمان مصرف

سکنجبین بیشتر مخصوص فصل تابستان است و مصرف آن همراه با کاهو برای کاهش دمای بدن و ایجاد آرامش توصیه می گردد. کاهو طبیعتی خنک و مرطوب دارد و سکنجبین دارای ماهیتی گرم و خشک است، زیرا سکنجبین از ترکیب سرکه و عسل تشکیل تهیه می گردد که پس از جوشانده شدن، اثرات گرم و خشک بر جای می گذارند. در واقع، اثرات گرم و خشک سکنجبین با اثرات سرد کاهو، تا حدودی یکدیگر را خنثی می نمایند.

با توجه به اینکه کاهو به بهبود خواب یاری نموده و درد را تسکین می دهد، می توان آن را با سکنجبین مصرف کرد و هیچ گونه عارضه ای هم در پی نخواهد داشت. اگر کاهو را به تنهایی و بدون سکنجبین مصرف کنید، ممکن است رطوبت و سردی آن در افراد مسن یا دارای اضافه وزن تأثیر سوء بگذارد، اما در صورت مصرف با سکنجبین این عوارض را نخواهد داشت.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از قدیمی ترین شربت های ایرانی ست که قدمت زیادی دارد. این شربت علاوه بر داشتن طعم خوب می تواند یک نوشیدنی مفید برای برطرف تشنگی در ماه رمضان و فصل گرما باشد. البته ما ایرانی ها اغلب اوقات سکنجبین را با کاهو می خورند. با ترکیباتی که در این دستورالعمل ذکر شده است، می توانید شربت سکنجبین را برای 4 تا 6 نفر تهیه کنید.

مواد لازم:
  • آب: 2 لیوان
  • شکر: 500 گرم
  • سرکه سفید: 50 گرم
  • نعنا تازه: 50 گرم
طرز تهیه:
  1. یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و داخل آن آب می ریزیم.
  2. شکر را اضافه نموده و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا روی حرارت حل گردد.
  3. نعنا را شسته و با یک تکه نخ می بندیم.
  4. دسته نعنا را می بندیم، چون با این روش در زمان جوشیدن از هم جدا نمی شوند و داخل شربت پخش نمی شوند و در آخر می توانیم آن را راحت تر بیرون بیاوریم.
  5. پس از افزودن نعنا، صبر کنید تا عصاره نعنا به شربت وارد گردد و شربت به غلظت کافی برسد.
  6. اگر طعم نعنا را دوست ندارید، می توانید نعنا را به شربت اضافه نکنید.
  7. پس از افزودن سرکه، بگذارید شربت بجوشد، سپس آن را از روی حرارت برداشته و بگذاریم تا خنک گردد.
  8. بعد از اینکه شربت کمی خنک شد آن را صاف کنید. آن را داخل لیوان ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
  9. برای سرو، کمی از شربت (1 قاشق غذاخوری) را در یک لیوان آب سرد می ریزیم و بعد از مخلوط کردن شربت، می توانید آن را میل کنید.
نکاتی در خصوص تهیه شربت سکنجبین
  • می توانید از عسل به جای شکر برای تهیه شربت سنتی و اصلی سکنجبین بهره ببرید.
  • اگر می خواهید این شربت را با عسل درست کنید می توانید شکر را از مواد اولیه حذف نموده و به جای آن 500 گرم عسل اضافه کنید.

شربت سکنجبین و خیار

مقداری خیار رنده یا ریز خرد شده را در شربت سکنجبین ریخته و همراه با آب سرد و تکه های یخ برای فصول گرم سال سرو می نمایند. این شربت برترین گزینه برای برطرف تشنگی در هوای گرم تابستان است.

مواد لازم:
  • شکر: 1 کیلوگرم
  • سرکه سفید: 300 گرم
  • نعنا تازه: 1 دسته کوچک
  • خیار رنده شده: 1 عدد (کوچک)
  • کاهو رنده شده: 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
  1. شکر را با 5 تا 6 لیوان آب در قابلمه بجوشانید، سپس نعنا را شسته و داخل قابلمه بریزید.
  2. سپس، اجازه دهید شربت روی حرارت ملایم بجوشد و به قوام مورد نظر برید.
  3. در این مرحله، سرکه را داخل شربت بریزید و بعد از چند جوش آن را از روی حرارت بردارید.
  4. هنگام سرو، مقداری خیار و کاهو رنده شده را داخل لیوان ریخته و با آب و یخ سرو کنید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2016

به "شربت سکنجبین برترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شربت سکنجبین برترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید