صادرات قطعه سازان ایرانی به بنز و بی ام و

به گزارش مینی ست، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه وزارت صمت سازوکار نظارتی برای واردات خودرو تدوین می نماید گفت: می توان با صادرات قطعه و خودرو تا 200 میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد.

صادرات قطعه سازان ایرانی به بنز و بی ام و

به گزارش مهر، علی جدی در مصاحبه در مورد اینکه آیا کشور تا این مقدار توان صادرات قطعه و خودرو دارد که بتواند در مقابل خودروی خارجی وارد کند، اظهار کرد: در حال حاضر میلیارد ها دلار صادرات داریم و قطعه سازان داخلی به برند های خارجی و اروپایی صادرات انجام می دهند؛ حتی بعضی از شرکت های بخش خصوصی در حوزه قطعه سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت هایی همانند بنز و بی ام و صادرات انجام می دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که بنابراین تمرکز بیشتر بر صادرات قطعه است، گفت: شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم، اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مسئله ای نخواهیم داشت، حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می گردد. به طور کلی بیشتر صادرات مجموعه نیرو محرکه مورد نظر این قانون است.

وی در مورد اینکه آیا با صادرات قطعه می توان به مقدار کافی ارز به دست آورد که خودرو وارد کرد، اضافه کرد: این قانون در واقع مشوقی برای قطعه سازان و بعضی از خودروسازان است؛ اما به نظر من به راحتی می توان با صادرات قطعه و خودرو تا 200 میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد.

وزارت صمت سازوکار نظارتی برای واردات خودرو تدوین می نماید

جدی در مورد احتمال ایجاد یک فضای رانتی، گفت: ما رانت خاصی برای کسی در نظر نگرفته ایم هر کسی بتواند صادرات انجام دهد می تواند خودرو وارد کند.

وی توضیح داد: به هر حال وزارت صمت مکلف به مشخص سازوکار برای نظارت در این بخش و ارز های صادراتی شده است و باید ارز هایی که می خواهد مجوز واردات خودرو بدهد را مشخص تکلیف کند که آیا از محل صادرات است یا خیر؛ بعلاوه نهاد های نظارتی نیز ورود خواهند کرد.

هیات وزیران کمیت و کیفیت واردات را مشخص می نماید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مقدار واردات، اضافه کرد: ما سقفی برای واردات در نظر نگرفتیم و هیات وزیران موظف به مشخص تکلیف در این بخش از نظر کیفی و کمی شده است. شورای رقابت هم نقشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نهایتا 10 روز فرصت دارد که اعلام نظر کند و در صورت تایید تبدیل به قانون می گردد و در صورت عدم تایید مجدد به مجلس باز میگردد.

ما در پی تامین نظر وزیر صمت نیستیم/ وزیر ملزم به اجراست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو، گفت: ما در پی تامین نظر وزیر صمت نیستیم؛ ما نظر وزیر را می شنویم و بعد تصمیم خود را می گیریم. الان هم، چون دولت در حوزه خودرو ورود نکرده مجلس رأسا وارد عمل شده است.

جدی اظهار کرد: وزارت صمت اجازه ندارد که اجرا نکند؛ اگر تبدیل به قانون گردد و وزیر اجرا نکند به مجلس احضار می گردد. مجلس آبروی خود را از سر راه پیدا نکرده که قانون تصویب کند و وزیر تصمیم بگیرد که اجرا نکند.

کاهش 60 تا 70 درصدی قیمت خودرو های خارجی

وی در مورد تاثیر واردات خودرو بر قیمت های بازار، گفت: خودرو های خارجی بین 60 تا 70 درصد کاهش قیمت می خورند؛ خودروی 500 میلیون تومانی 2.5 میلیارد تومان فروخته می گردد و قیمت ها حدود 7 برابر غیرواقعی است.

جدی توضیح داد: قیمت خودرو های داخلی هم متعادل می گردد و حداقل قیمت ها بیشتر از این افزایش نمی یابد و قیمت خودرو در بازار به کارخانه نزدیک می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1864

به "صادرات قطعه سازان ایرانی به بنز و بی ام و" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات قطعه سازان ایرانی به بنز و بی ام و"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید