قیصر امین پور خود را فرزند نظام اسلامی می دانست، قیصر وجه زیبا و جمالی از شعر انقلاب است

به گزارش مینی ست، این شاعر درباره اشعار قیصر امین پور گفت: او با زبان مردم شعر می گفت و اینگونه هم شعرش براحتی میتواند درون خانه های مردم برود. او شعر را مردمی و برای آنان می دانست.

قیصر امین پور خود را فرزند نظام اسلامی می دانست، قیصر وجه زیبا و جمالی از شعر انقلاب است

رضا اسماعیلی، از شاعران کشورمان در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران همزمان با سالگرد درگذشت زنده یاد قیصر امین پور با اشاره به وجه شعری این شاعر مطرح عنوان نمود: شعر زنده یاد امین پور در عین اینکه پرمغز است، در عین حال به شکلی هم شعر می سرود که نه تنها مخاطب خاص بلکه عامه مردم را نیز با خود درگیر کند.

وی اضافه کرد: مخاطب دیروز و امروز به راحتی با اشعار او ارتباط می گیرد؛ چون بیان و زبانی ساده و به اصطلاح سهل و ممتنع را بکار می گرفت و بدین شکل هم خواننده با آن احساس راحتی می نماید و بار عاطفی شعرش را می فهمد.

قیصر شخصیتی زلال و بی تکلف داشت

اسماعیلی همچنین تأکید داشت: شعر او پرده ای بین خود و مخاطبش ایجاد نمی نماید و بر این اساس نیز مفاهیم شعری او از نظر روحی بدون حصار و پرده بر خواننده موثر می افتد.

این شاعر درباره چرایی این ویژگی خاص و متمایز شعری زنده یاد قیصر امین پور این چنین گفت: خود قیصر شخصیتی زلال و بی تکلف داشت و همواره هم اعتقاد داشت که همانطور که می زیسته، دم از شعر هم می زده است. به واقع شعر قیصر آئینه ای شخصیت خود اوست.

وی ادامه داد: زبان و شعر او به دور از پیچیدگی و تصنعی است که ممکن است ما در شعر بکار گیریم. او وجه زیبا و جمالی از شعر انقلاب اسلامی است. در عین اینکه او متاثر از شعر نیما و فروغ هم بود و این تاثیر را هم در اشعارش نمایان داشت.

شعرش براحتی میتواند درون خانه های مردم برود

اسماعیلی با بیان اینکه شعر قیصر با زندگی مردم پیوند خورده است، اعتقاد داشت: او شعر را صرفا مخصوص خواص نمی دانست. البته این بدین معنا نیست که شعرش مثلا سطحی و نازل است نه؛ بلکه در اشعارش سراغ کلمات و مفاهیمی می رفت که مردم درکش نمایند.

این شاعر گفت: با زبان مردم صحبت می کرد و شعر می گفت و اینگونه هم شعرش براحتی میتواند درون خانه های مردم برود. او شعر را مردمی و برای آنان می دانست؛ بنابراین برخلاف شعرای قبل از انقلاب دیگر سراغی از نمادگرایی و ایهام نمی گرفت.

وی همچنین بیان داشت: البته که شعر بعد از انقلاب اسلامی دیگر فضای نمادگرایی را نمی طلبید؛ چون شاهد انقلابی مردمی بودیم و شعرا هم خودشان را مدیون این انقلاب و مردم می دانستند و شعائر انقلاب اسلامی را در شعرشان روایت می کردند.

همواره خودش را در کنار مردمی انقلابی می دید

اسماعیلی با اشاره به سادگی و زلالی شعر قیصر، گفت: او خود را فرزند نظام اسلامی دانست و همواره خودش را در کنار مردمی انقلابی می دید. ای کاش قیصر بیشتر می ماند تا در کنار وزن شعری اش، اعتبار علمی و پژوهش اش نیز پررنگ تر جلوه می کرد و ادبیات کشورمان از او استفاده به حقی می داشت.

این شاعر در عین حال ضمن توجه هرچه بیشتر شعرای جوان به آثار او گفت: پیشنهاد می نماید حداقل کتاب در کوچه آفتاب قیصر امین پور را بار ها بخوانند که از دفاتر شعر ماندگار عصر ماست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 537

به "قیصر امین پور خود را فرزند نظام اسلامی می دانست، قیصر وجه زیبا و جمالی از شعر انقلاب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیصر امین پور خود را فرزند نظام اسلامی می دانست، قیصر وجه زیبا و جمالی از شعر انقلاب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید