کتاب ها امن ترین پناهگاه برای انسان ها هستند

به گزارش مینی ست، خبرنگاران ، معصومه باقری: تاریخ و تمدن ایران نشانه ای از اقتدار و شکوه این کشور است. وقتی به تاریخ و گذشته سرزمین ایران نگاه می کنیم، می بینیم که با پهنه ای وسیع از فرهنگ، قدرت علمی، جغرافیا و قومیت ها همراه بوده که نخبگان، شاعران و نویسندگان بزرگی را به دنیا معرفی نموده است.

کتاب ها امن ترین پناهگاه برای انسان ها هستند

اکنون ما در این دنیا پیشرفته در یک نزاع فرهنگی قرار گرفته ایم. نزاع فرهنگ و تمدن، جنگ بین حق و باطل است. بین روشنایی و تاریکی. جهالت و دانایی. شاخص های توسعه یافتگی و نبوغ در جوامع بشری سطح مطالعه مردم آن ملل است.

عظیم ترین دستاورد مطالعه این است که انسان دیگر به انتظارات و نظرات شخصی افراد منفی نگر اهمیتی نمی دهد و سعی می نماید صدای خودش از دیگر صداهایی که می شنود قوی تر باشد. کتاب می تواند انسان را به آگاهی و تفکر وادارد. تفکر بدون رنج به دست نمی آید. رنج انسان را به هدف می رساند. انسانی که رنج می کشد بهتر می تواند راستا آرزوهایش را پیدا کند. کتاب ها امانت دار و احیاکننده اندیشه های متعالی و منبع عظیمی برای کسب آگاهی و تجربه هستند.

ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی، این نکته را نشان می دهد که کتاب دریچه ای برای نجات انسان از بدبختی و جهالت است. این موضوع به قدری مهم است که می تواند جلوی بسیاری از انحرافات، شرارت ها، اشتباهات و خشونت ها را بگیرد.

جهالت و عدم توجه به مطالعه، جامعه را از پای در می آورد. اتفاقات تلخ و ناهنجاری رخ می دهد و سوال بر سوال می افزاید. کتاب ها در بردارنده تجارب نویسندگان عظیم، آموزه های دینی، اندیشه نخبگان ملت های گوناگون و راهبردی جالب برای انتخاب و افکار در سطح ساده یا پیچیده است.

این مبحث نیازمند برنامه ریزی گوناگون و ایجاد انگیزه برای تشویق اقشار مختلف جامعه به کتابخوانی است. نیازمند کوشش مدیران، آموزگاران، استادان و خانواده ها برای تزریق اطلاعات از مقطع ابتدایی تا دانشجویی است.

گاهی مطالعه یک رمان ساده و کتاب های روانشناسی و مطالب کتاب های فلسفی، نیازهای روحی شخص را به احساس امنیت می رساند تا اطرافش را بهتر درک کند و خلأ موجود در زندگی اش پر گردد.

به کتاب ها پناه ببریم که هر کتاب یک پناهگاه برای رشد و تعالی و آرامش انسان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1661

به "کتاب ها امن ترین پناهگاه برای انسان ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب ها امن ترین پناهگاه برای انسان ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید