لامپ هالوژن سقفی : انواع و کاربردهای آن در نورپردازی ساختمان

به گزارش مینی ست، نورپردازی همواره یکی از مهم ترین اصول طراحی داخلی فضاهای مختلف بوده است. تجهیزات مختلفی از جمله لامپ ها در پیاده سازی نورپردازی به کار گرفته می شوند و لامپ ها انواع مختلفی دارند که یکی از نام آشناترین آن ها، لامپ های هالوژنی هستند. لامپ های هالوژن سقفی کاربردهای مهمی در نورپردازی دارند. در این مطلب از ویکی ساختمون مروری خواهیم داشت بر انواع لامپ هالوژن سقفی و کاربردهای هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد.

لامپ هالوژن سقفی : انواع و کاربردهای آن در نورپردازی ساختمان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

لامپ هالوژن سقفی

لامپ هالوژن تقریباً نیم قرنی می گردد که در میان ما حضور دارند. شاخص ترین جزء این لامپ ها، رشته ای است که در داخل آن ها وجود دارد. گازهای فشرده نیز جزء مهم دیگری در این لامپ ها هستند. ید و برم دو نوع از اصلی ترین گازهای فشرده به کار رفته در این لامپ ها هستند. هالوژن عنصر مهم دیگری در این لامپ ها است که نقش آن ایجاد یک چرخه است. تنگستن های موجود در رشته در اثر برقراری جریان الکتریسیته بخار می شوند و روشنایی فراوری می نمایند.

وظیفه هالوژن برقراری یک چرخه است. چرخه ای که در آن تنگستن دوباره روی رشته قرار بگیرد اما این قرار گیری مجدد روی رشته همواره کامل صورت نمی گیرد بعد از مدتی رشته نازک و نهایتاً قطع می گردد که به اصطلاح می گویند لامپ سوخته است. گازهای فشرده نیز به دلیل مقاومت بالا، میزان تبخیر تنگستن از روی رشته را کاهش و طول عمر لامپ را افزایش می دهند. به لطف پیشرفت های تکنولوژی، امروزه انواع جدید از لامپ های هالوژن سقفی ساخته و روانه بازار شده اند، ماندگاری و کارایی بسیار بهتری دارند.

انواع لامپ هالوژن سقفی بر اساس تکنولوژی

دسته بندی های زیادی بر اساس شکل لامپ، پایه لامپ و شکل رشته داخل آن ها انجام شده است. به طور کلی همه این انواع از یکی از سه تکنولوژی زیر بهره برده اند.

  • لامپ هالوژن اس ام دی (SMD)
  • لامپ هالوژن سی او بی (COB)
  • لامپ هالوژن ال ای دی (LED)

لامپ هالوژن اس ام دی

لامپ های هالوژن اس ام دی (Surface Mounted Device) در واقع به معنای سوار کردن قطعات الکتریکی روی بورد با استفاده از لحیم کاری و بدون سوراخ کردن بورد است. تکنولوژی اس امی دی در لامپ های نوین هالوژنی نقش مهمی دارند. تمامی قطعات از قبل ساخته شده و با استفاده از لحیم کاری روی مدار بورد قرار داده می شوند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا

بوردهای تکنولوژی اس ام دی (SMD) به نسبت؛ ضخامت کمی دارند و به همین دلیل نیز به راحتی می توان با استفاده از چسب، آن ها را بر روی بورد قرار داد. این معینات باعث شده است که لامپ هالوژنی دارای این ویژگی ها انعطاف بیشتری داشته باشند و بتوان آن ها را در مدل و اشکال مختلفی فراوری کرد. شایان ذکر است که لامپ اس ام دی از کنار هم قرار دریافت تعدادی لامپ ال ای دی درست می گردد.

اس ام دی باعث پراکندگی پرتو نور می گردد و این پرتو نور به کل مکان می تابد، یعنی این که گسترش و یکنواختی و تابش نور بیشتر وجود دارد. همین مسئله این نوع از لامپ ها بسیار مناسب اجرا به عنوان لامپ های سقفی نموده است و در زیر به مواردی از کاربردهای این نوع از لامپ های هالوژنی اشاره شده است.

  • کاربرد در سقف اتاق هایی مثل اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و حمام
  • اجرای انواع مدل نورپردازی در سقف های کشسان
  • نورپردازی در سقف های آسمان مجازی
  • نورپردازی در انواع سقف های کاذب
  • نورپردازی در شرایطی که شدت نور برای ما مهم نیست.
  • نورپردازی در فضاهایی که به ایجاد یک فضا با روشنایی یکنواخت احتیاج داریم.

لامپ هالوژن سی او بی

لامپ هالوژن سقفی سی او بی (Chips On Board) که به معنای قرار دریافت چیپ تراشه ها روی صفحه بورد است. تکنولوژی سی او بی این امکان را فراهم نموده است که بخش های مختلف لامپ از جمله مدار، لایه فلوئورسنتی و سیم ارتباطی همگی در مدار چاپی ساخته می شوند. چیپ نیمه هادی به طور مستقیم با استفاده از یک چسب حرارتی دمای بالا بر روی بورد اصلی متصل می گردد.

لامپ سی او بی یک منبع نور متمرکز و نقطه ای ایجاد می نماید که با استفاده از رفلکتورها می توان تابش نور را کنترل کرد. بازتابنده های دایره ای شکل کنار دیودها را می توان در زاویه های مختلفی تنظیم کرد تا تابش نور باریک تر و یا پهن تر گردد. گفتنی است که لامپ سی او بی از تراکم لامپ های ال ای دی تشکیل می گردد و همین موضوع باعث می گردد که این نوع از لامپ های هالوژنی در مقایسه با نوع دیگر در اندازه های کوچک تر کارایی بهتری داشته باشند.

با توجه به پرتو کم عرض نور و از طریق بازتابنده هایی که به طور معمول از رنگ های روشن هستند، چراغ سی او بی موجب به وجود آمدن نور آشکارتر و تمیزتری در محیط می گردد. این نوع از لامپ های هالوژنی تحت شرایط خاصی کاربردهای وسیعی در صنایع مختلفی دارند اما به طور خاص در ساختمان سازی نیز بسیار به کار برده می شوند. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاربرد در نورپردازی سقف های با ارتفاع زیاد
  • کاربرد در انواع سقف های کاذب از جمله کشسان، آسمان مجازی و کناف
  • کاربرد در سقف فضاهایی که به شدت نور بالایی احتیاج است.
  • کاربرد در سقف در شرایطی که به نور موضعی احتیاج دارید.

لامپ هالوژن ال ای دی

این نوع از لامپ هالوژن که شاید پر کاربردترین انواع لامپ های استفاده شده در سقف باشند از دیودهای نورافشان ساخته شده اند. این دیودها در صورت عبور الکتریسیته از خود نور فراوری می نمایند. به طور کلی میزان نور فراوری شده در این نوع از لامپ های هالوژن محدود است و برای اینکه بتوان شدت و مقدار آن را افزایش داد باید از دیودهای بیشتری استفاده کرد. این نوع از لامپ های هالوژن سقف مصرف انرژی پایین و طول عمر بسیار بالایی دارند. از طرفی هم خطرات به مراتب کمتری برای سلامتی افراد دارند. این نوع از لامپ ها به دلیل ساختار و ویژگی های منحصر به فردی که دارند به راحتی در طرح ها و مدل های مختلف در نورپردازی انواع سقف های کاذب به کار برده می شوند.

انواع مدل لامپ هالوژن

همان طور که در بالا نیز عنوان شد، لامپ هالوژن را بر اساس شکل حباب لامپ، پایه آن و شکل رشته به مدل های مختلف تقسیم نموده اند. در این رابطه شکل زیر گویای همه چیز است.

سخن آخر

لامپ هالوژن سقف بدون شک با توجه به ویژگی ها و مزایایی که در مورد تنوع و مصرف انرژی دارند یکی از بهترین تجهیزات نورپردازی در طراحی داخلی هستند. انواع این لامپ های هالوژنی کاربردهای خاص خود را دارند و برای داشتن انتخابی درست باید شرایط نورپردازی خود را معین کنیم.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 902

به "لامپ هالوژن سقفی : انواع و کاربردهای آن در نورپردازی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامپ هالوژن سقفی : انواع و کاربردهای آن در نورپردازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید