طراحی سایت: مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از فرایند انجام کاوش های باستان شناسی در سایت تاریخی کهنه ماسوله بازدید کرد

به گزارش مینی ست، ایلنا/ براساس اخبار واصله، مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از فرایند انجام کاوش های باستان شناسی در سایت تاریخی کهنه ماسوله بازدید کرد.

طراحی سایت: مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از فرایند انجام کاوش های باستان شناسی در سایت تاریخی کهنه ماسوله بازدید کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

ولی جهانی با حضور در سایت تاریخی کهنه ماسوله از فرایند اجرای سومین فصل کاوش های باستان شناسی در این محوطه بازدید بعمل آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در جریان این بازدید گفت: سومین فصل از کاوش های باستان شناسی سایت تاریخی کهنه ماسوله پس از انجام فعالیت های کارشناسان در دهه های 70 و 90 از روزهای گذشته شروع شده است.

جهانی اضافه نمود: بیشترین کاوش های مربوط به آثار دوره های اسلامی پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی به وسیله کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته که نتایج مهمی از جمله در محوطه های اسپی مزگت، قلعه رودخان، قلعه صلصال، شهر تاریخی گسکر و پنج پیران لاهیجان حاصل شده است.

او توضیح داد: قدیمی ترین آثار بدست آمده در جریان این کاوش ها مربوط به مسجد اسپی مزگت شهرستان رضوانشهر بوده که با بهره مندی از معماری منحصر بفرد به عنوان نخستین مسجد شناسایی شده در تاریخ اسلام در استان گیلان شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اضافه نمود: با توجه به ارسال پفراینده ثبت منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله برای قرارگیری در لیست آثار میراث جهانی یونسکو، یکی از بندهای مورد تأکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی کهنه ماسوله بوده که خوشبختانه با توجه بوجود شواهد بدست آمده از کاوش های پیشین بخش هایی از سازه های مربوط به ذوب فلزات در این محوطه بدست آمده که این امر به منظور تأییدهای نهایی در حال آنالیز های کارشناسی است.

جهانی با تأکید بر ادامه فصول کاوش ها در این محوطه تاریخی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه تاریخی کهنه ماسوله مذاکرات مثبتی با اداره کل منابع طبیعی و هلال احمر استان برای اداره این محوطه صورت گرفته و امیدواریم در آینده و با جذب اعتبارات لازم شاهد بازسازی کارگاه های سنتی ذوب فلزات در این سایت موزه تاریخی باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2039

به "طراحی سایت: مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از فرایند انجام کاوش های باستان شناسی در سایت تاریخی کهنه ماسوله بازدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از فرایند انجام کاوش های باستان شناسی در سایت تاریخی کهنه ماسوله بازدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید