مراسم آیینی سوگواری زنان طایفه بنی اسد در قزوین برگزار گردید

به گزارش مینی ست، هم زمان با فرارسیدن دوازدهمین روز از ماه محرم، زنان قزوینی با شرکت در آیین سوگواری زنان طایفه بنی اسد، در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، پیکر شهدای کربلا را به صورت نمادین تشییع کردند.

مراسم آیینی سوگواری زنان طایفه بنی اسد در قزوین برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، یکی از آیین های ویژه قزوین در ایام محرم مراسم سوم امام حسین یا سنت طایفه بنی اسد است که همزمان با دوازدهمین روز این ماه با حضور بانوان و هیات های عزادار زنان در این شهر برگزار می گردد.

به گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس یزید بن معاویه جراْت نمی کرد تا جنازه های یاران امام حسین (ع) را دفن کند؛ تا اینکه زنان طایفه بنی اسد جمع شدند و به خاک کردن جنازه ها پرداختند.

به همین خاطر زنان قزوینی هر سال در دوازدهمین روز از ماه محرم در مسجد علی اکبر این شهر جمع می شوند، عده ای بیل و کلنگ به دست می گیرند و عده ای دیگر پیکرهای پارچه ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می چرخند و به آستانه مقدس امام زاده حسین(ع) رفته و عزاداری می نمایند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند.

در این عزاداری زنان از اقوام مختلف قزوین (کرد، لر، ترک، تات و…) با لباس محلی حضور دارند.

این مراسم بسیار اندوهبار است و گردشگران زیادی برای دیدن این مراسم به قزوین می آیند تا از نزدیک شاهد آن باشند.

برگزاری مراسم سوم امام (عزاداری زنان طایفه بنی اسد) در قزوین در تاریخ 91/9/22 با شماره 659 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است .

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 333

به "مراسم آیینی سوگواری زنان طایفه بنی اسد در قزوین برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم آیینی سوگواری زنان طایفه بنی اسد در قزوین برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید