بازسازی مسجد کبود قطعی شد

به گزارش مینی ست، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، بازسازی مسجد کبود قطعی شد.

بازسازی مسجد کبود قطعی شد

وحید نواداد با اشاره به اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی و انتقال آنها به انسال آینده طی سخنانی گفت: قرارداد بازسازی و ساماندهی مسجد کبود در 9 فروردین 1403 منعقد و پایان امروز 4 تیر سرخط های عملیات بازسازیی و ساماندهی بر روی این بنای تاریخی احصا شد. که از سرخط های مهم این پروژه میتوان به اجرای پوشش بام و نماسازی دهانه رواق های سمت پاساژ، برچیدن فرش کف، عایق کاری و آجر فرش پشت بام مسجد کبود و دوخت و دوزهای ترک ها اشاره نمود.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بازسازی و نم زدایی از پشت بام و ایوان، اجرای کانال تأسیسات داخلی و بیرونی در مسجد، تهیه و نصب پایه های بتنی با دکل های 12 متری، اصلاح کف فرش سنگی محوطه از موارد بازسازیی پروژه ای هستند که قرارداد آن با مبلغی بالغ بر 6 میلیارد 829 میلیون تومان منعقد شده است.

او در مورد این بنای تاریخی گفت: از برجسته ترین مکان های دیدنی تبریز، مسجد کبود در این شهر است. مسجد کبود تبریز با معماری بسیار زیبا و منحصر متعلق به قرن نهم هجری قمری و به جامانده از دوران پادشاهی قراقویونلوها است که در یکی از کهن ترین و تاریخی ترین محله های شهر تبریز واقع شده است.

نواداد با اشاره به اهمیت مسجد کبود، فیروزه دنیا اسلام در تاریخ و معماری تبریز گفت: معماری زیبای مسجد کبود را میتوان نمونه ای قابل توجه از معماری اسلامی ایران دانست. کاشی های معرق فیروزه ای و لاجوردی نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی از خصوصیات برجسته در معماری مسجد کبود بشمار می آیند. این بنا در گذشته کاربری گسترده تری داشته و با وجود آسیب های فراوان در طول سالیان دراز همچنان شکوه و زیبایی خود را حفظ نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 تیر 1403 بروزرسانی: 4 تیر 1403 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2270

به "بازسازی مسجد کبود قطعی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی مسجد کبود قطعی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید