نکات کلیدی برای آماده کردن باغچه در زمستان برای بهار

به گزارش مینی ست، برترین زمان جهت آماده کردن باغچه برای بهار ماه دسامبر یعنی از 10 آذر تا 10 دی ماه است. در این موقع از سال، هنوز کمی نور آفتاب بر باغچه می تابد و در عین حال، زمان مناسبی برای نفس کشیدن باغچه بعد از تابستان و پاییز است. برای آماده کردن باغچه برای بهار در زمستان، باید ابتدا لوازم مورد احتیاج برای این کار را آماده کنید. کارهایی که بعد از آن باید انجام دهید را هم در این مقاله می خوانید.

نکات کلیدی برای آماده کردن باغچه در زمستان برای بهار

لوازم مورد احتیاج برای آماده کردن باغچه

با تغییر فصل و نزدیک شدن به فصل بهار، بازار فروش محصولات و لوازم باغبانی داغ می گردد. همه فروشگاه های لوازم باغبانی کوشش می نمایند تا برای فروش بیشتر لوازم و محصولات خود به شما با یکدیگر رقابت نمایند و شما با طیف گسترده ای از لوازم مورد احتیاج برای آماده کردن باغچه برای بهار روبه رو می شوید. بااین حال، افراد باهوش تر می دانند که همه این ابزار مفید یا کاربردی نیستند. برای باغبانی و آماده شدن برای فصل بهار، باید 6 ابزار مهم را آماده کنید.

اگر این ابزارها را در خانه ندارید، برترین آن ها را تهیه کنید. در صورتی که در خانه همه ابزارهای مورد احتیاج را دارید هم آن ها را به دقت آنالیز کنید. تیغه بعضی از ابزار باید تیز شوند. اجزای فلزی و دسته های بعضی از آن ها نیز باید روغن کاری شوند. اگر ابزار باغبانی را در طول فصل سرد در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید، در فصل بهار و تمام طول سال ماندگار خواهند بود.

1. کلنگ باغبانی

کلنگ باغبانی به شما یاری می نماید تا به راحتی توده های چمن پژمرده و سرسخت را از ریشه جدا کنید. این ابزار کشاورزی می تواند میزان شگفت انگیزی از خاک را در مدت زمان کوتاهی زیر و رو کند و برای از بین بردن سنگ های داخل خاک بسیار مفید است. اگر خاک باغچه شما در طول فصل سرد، خشک شده، کلنگ باغبانی به شما جهت آماده کردن باغچه برای بهار یاری می نماید.

2. چاقوی باغبانی یا چاقوی هوری هوری

نام این چاقو در زبان ژاپنی به معنای حفاری است. چاقوی هوری هوری یکی از ابزارهای ضروری برای بسیاری از باغ ها و باغچه ها به شمار می رود. چاقوی باغبانی برای حذف ریشه های پوسیده گیاهان، از بین بردن علف های هرز زیان آور، بریدن ریشه های اضافی درختان، سست کردن خاک پیش از کاشت و کندن زمین پیش از کاشت به کار می رود. احتمالا با خواندن کاربردهای این چاقو تعجب نموده اید که چرا تا به حال سراغ آن نرفته اید.

3. وجین کن

این ابزار با تیغه ای کاملا زاویه دار و تیز برای نگهداری از باغ در فصل زمستان ایده آل است. با وجین کن می توانید به طور مرتب، علف های هرز بیشتری را از خاک جدا کنید. وجین کن به راحتی گیاهانی که ناخواسته در باغچه رشد می نمایند را هرس می نماید، لایه های خاک را دست نخورده باقی می گذارد و به شما این امکان را می دهد که به سرعت توده ای از علف های هرز آماده کنید تا به حیوانات خانگی بدهی یا از آن ها به عنوان مالچ خانگی بهره ببرید.

4. چنگک باغبانی

اگر در کنار باغچه حیوانات خانگی دارید، چنگک باغبانی ابزاری مفید برای شما خواهد بود. کود و کاه موجود در خانه این حیوانات نه تنها زباله نیست، بلکه مالچ و بهبوددهنده خاک باغچه شما خواهد شد. چنگک های باغبانی برای برداشتن مالچ، کود حیوانات و برگ هایی که روی خاک باغچه را پوشانده اند، مناسب هستند.

5. داس چمن زن

باغچه هایی که در آن ها چمن کاشته اید، به این ابزار کاربردی احتیاج دارند. فرقی هم نمی نماید که در فصل تابستان و بهار باشید یا برای فصل بهار آماده می شوید. به هرحال، برای آماده شدن باغچه برای فصل بهار به یک چمن زن هم احتیاج پیدا می کنید. داس چمن زن هم به صورت سنتی و هم به شکل موتوری در بازار به فروش می رسد. شما باید با توجه به وسعت باغچه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. داس چمن زن دستی می تواند برای اصلاح علف ها و چمن هایی که به لبه های حصار باغچه رسیده اند و دسترسی ماشین به آن ها امکان پذیر نیست، دسترسی پیدا نمایند.

6. بیل و بیلچه

قطعا هیچ فهرستی از لوازم باغبانی بدون وجود بیل و بیلچه باغبانی کامل نخواهد بود. انواع بیل و بیلچه به شما در زیر و رو کردن خاک و آماده کردن باغچه برای بهار یاری می نماید. کافیست که برترین نوع آن را انتخاب کنید. سخت ترین کلوخ ها که مانع از کاشت گیاهان در باغچه می شوند را می توانید با یک بیل یا بیلچه ساده نرم کنید.

سطح های مختلف باغچه را آنالیز کنید

ارزیابی بخش های مختلف حیاط و باغچه شما را از آماده سازی همه آن ها برای فصل بهار مطمئن می نماید. در بالاترین سطح از باغچه، باید درخت ها و درختچه ها آنالیز شوند. بعضی از ساقه ها و ریشه ها باید جدا شوند. بعضی از درختان و درختچه ها هم احتیاج به قیم دارند تا در طول زمستان ایمن بمانند. برگ های زرد، شاخه های مرده و نشانه های آفات گیاهان هم مواردی دیگری است که باید به آن ها توجه داشته باشید.

در سطح میانی باغچه، در پی شاخ و برگ هایی باشید که از خشک شدن آن ها یک سال می گذرد. فصل زمستان که هنوز گیاهان جوانه نزده اند، برترین زمان برای هرس کردن آن ها است. مالچ های اطراف باغچه را هم آنالیز کنید و اگر ضروری است به فکر تعویض آن ها باشید.

سوراخ های باغچه را پر کنید

به منظور آماده کردن باغچه برای بهار، باید نقاط خالی را با گیاهان چند ساله، درختان و درختچه های تازه پر کنید. این گیاهان به باغچه شما رنگ و بویی نو می بخشند و می توانند در فصل بهار گرده افشان ها را جذب نمایند. اگر به پرورش گیاه خاصی فکر می کنید، از باغبانان یا صاحبان گلخانه های محلی سؤال کنید که این گیاهان برای رشد در منطقه شما مناسب هستند یا نه. در صورتی که گیاه مورد علاقه شما در محل زندگی تان رشد می نماید، از گلخانه های محلی آن را سفارش بدهید. اگر زمان کاشتن این گیاه در فصل بهار است هم خاک را برای آن آماده کنید و منتظر فصل بهار بمانید.

فصل باغبانی در منطقه خود را بشناسید

یکی از اولین کارهایی که باید جهت آماده کردن باغچه برای بهار انجام دهید، تحقیق درباره برترین زمان برای آغاز کشاورزی و باغبانی است. در واقع، پیش از اینکه خاک باغچه را زیر و رو کنید، باید مطمئن شوید که برترین زمان برای انجام این کار بر اساس منطقه کشاورزی شما است. اگر زمین هنوز یخ زده باشد، یا همچنان خطر یخبندان وجود داشته باشد، فقط وقت خود را تلف می کنید.

پرس وجو از باغبانان و کشاورزان محلی، نه تنها زمان آغاز کاشت را به شما نشان می دهد، بلکه متوجه می شوید که کدام گیاهان در محل زندگی شما رشد بهتری دارند.

بذر گیاهان را خریداری کنید و آماده کاشت کنید

بعضی از گیاهان مانند اسطوخودوس در سرما رشد بهتری دارند. بنابراین، باید ابتدا به این فکر کنید که قصد کاشت چه گیاهانی را دارید. پس از آن، بذر گیاهان مورد نظر خود را خریداری کنید. هر بذری احتیاجهای جوانه زنی متفاوتی دارد. بعضی از گیاهان پیش از کاشت در خاک باغچه، باید برای مدتی در خانه یا گلخانه آماده سازی شوند. برای کاشت گیاهان تقویمی بسازید تا از برترین زمان کاشت آن ها آگاه باشید و همیشه این زمان را به یاد داشته باشید.

خاک باغچه را آماده کنید

جهت آماده کردن باغچه برای بهار باید چند کار را انجام بدهید. به احتمال زیاد، خاک باغچه شما در طول فصل پاییز و زمستان متراکم شده است. بنابراین، قبل از هر کاری باید خاک آن را بشویید یا زیر و رو کنید تا خاک با گذشت زمان آماده کشت گردد.

در مرحله بعد، خاک را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که سطح pH آن برای گیاهان مناسب است. پس از آن، خاک را برای فصل بهار آماده کنید. به طور مثال، اگر نتیجه آنالیز ها نشان می دهند که خاک شما بسیار اسیدی است، می توانید از یک خاک ترکیبی کمپوست یا سایر مواد کمتر اسیدی برای اصلاح سطح pH خاک باغچه خود یاری بگیرید.

مالچ کشی کنید

مالچ را می توان در زمان های مختلف سال اعمال کرد اما برترین زمان برای این کار در اواخر زمستان و پیش از رسیدن فصل بهار است. به این ترتیب، روی پیازها و گیاهان علفی تازه در حال رشد پا گذاشته نمی گردد. علاوه براین، آغاز مالچ پاشی در این زمان می تواند به جلوگیری از رشد علف های هرز یاری کند. برای انتخاب برترین مالچ، در پی مالچ های طبیعی باشید چون مواد مغذی بیشتری دارند و به خوبی تجزیه می شوند. سایر مالچ ها تجزیه نمی شوند و ممکن است که به بهبود خاک یاریی ننمایند.

گیاهان را هرس کنید

هرس کردن بعضی از گیاهان پیش از رسیدن فصل بهار کاری بسیار هوشمندانه است، به ویژه اگر بخواهید تنوع گیاهان باغچه را کم کنید. هرس کردن برای مدیریت میزان گیاهان، تحریک گلدهی و باروری گیاهان، بهبود پوسته درختان و سایر گیاهان و حذف شاخه های آسیب دیده و آفت گرفته نیز مفید است. بوته های گل دار تابستانی را می توان در طول فصل خواب گیاهان هرس کرد زیرا جوانه های گل با آغاز فصل تازه بهتر رشد می نمایند.

می توانید منتظر بمانید تا درختچه های گل دار را در فصل بهار هرس کنید اما این کار ممکن است نمایش گل های فصلی را کاهش دهید یا حتی جلوی رشد این گل ها را بگیرد.

گیاهان چندساله را تکثیر کنید

اگر در باغچه گیاهانی دارید که در طول چند فصل گذشته رشد آن ها کاهش یافته، متوقف شده، بخش هایی از آن ها مرده یا شاخه هایشان بیش از حد معمول می شنمایند، پیش از بهار فصل رسیدگی به آنها است. با استفاده از یک چنگک باغبانی، این گیاهان را از زمین بلند کنید تا توپ ریشه آن ها شل گردد. سپس، سه تا چهار قسمت از آن ها را جدا کنید و دوباره در زمین قرار دهید. می توانید این قسمت ها را از گیاه جدا کنید و در همان قسمت یا منطقه ها دیگری از باغچه بکارید. اگر هم دوستی دارید که به باغبانی و آن گیاه علاقه خاصی دارد، پیش از فرا رسیدن فصل بهار، برترین زمان برای هدیه کردن یک قلمه از آن گیاه به او است.

به آماده کردن بستر خاک فکر کنید

اواخر زمستان برترین زمان برای آماده کردن باغچه برای بهار و آماده سازی بستر خاک است. خاک را بیل بزنید تا به آن اکسیژن اضافه گردد و تراکم خاک از بین برود. سپس، آن را با موادی مانند کمپوست اصلاح کنید.

بستر کاشت گیاهان باید ابتدا کاملا پاک سازی گردد. چمن، علف های هرز یا زباله ها را از روی خاک بردارید. سپس، یک لایه به عمق 10 سانتی متر از کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده یا هر گونه افزودنی لازم دیگری را روی سطح خاک پخش کنید. آن را تا عمق 25 تا 30 سانتی متری خاک با یاری چنگک فرو ببرید. حالا بستر خاک را صاف کنید تا برای کشت آماده گردد.

نهال بکارید

برترین زمان برای کاشت بسیاری از گیاهان از جمله درختان میوه و درختچه هایی مانند درختچه گل رز در اواسط و اواخر زمستان است. در این زمان از سال که هوا هنوز سرد و ابری است، ریشه این گیاهان را در خاک باغچه بکارید تا با باغچه هماهنگ شوند و با آغاز فصل بهار جوانه آن ها رشد کند. به این ترتیب، این درختان و گیاهان رشد بهتری خواهند داشت و با رسیدن فصل تابستان بهتر و زودتر به بار می نشینند.

گیاهانی که به صورت نشا در گلخانه هستند نیز باید در این زمان از سال به باغچه انتقال یابند. فرقی نمی نماید که بذر آن ها را سال جاری کاشته باشید یا در زمستان سال گذشته آن ها را در گلخانه آماده نموده باشید، به هرحال، این گیاهان باید در اواخر زمستان در باغچه کاشته شوند. رسیدن فصل بهار و قرار گرفتن در فضای باز باغچه به این گیاهان فرصتی می دهد تا پیش از رسیدن گرمای سال ریشه بدهند. پرورش گیاهان در گلدان و گلخانه و انتقال آن ها به باغچه راهی فوق العاده برای پرورش آن دسته از گیاهان است که در منطقه محل زندگی شما به خوبی رشد نمی نمایند.

می توانید گلدان های بازیافتی این گیاهان را در باغچه بکارید. به این ترتیب، عایقی برای آبیاری کمتر دارند. در خاتمه فصل سرد و هم زمان با فرا رسیدن فصل بهار هم می توانید، گلدان بازیافتی را کم کم از گیاه جدا کنید تا در باغچه به زندگی خود ادامه دهد.

کلام آخر

شاید تصور کنید که فصل بهار هم زمان با رویش جوانه های گیاهان، برترین زمان برای کاشت گیاهان تازه است، اما این طور نیست. شما باید در اواسط و اواخر فصل زمستان، به آماده کردن باغچه برای بهار فکر کنید. به این ترتیب، گیاهان شما فرصت خواهند داشت تا با خاک باغچه هماهنگ شوند و در فصل بهار شاهد رویش جوانه های زیبای درختان و گیاهانی خواهید بود که زمینه رشد آن ها را در فصل زمستان آماده نموده بودید.

آیا خانه شما باغچه دارد؟ در این صورت، چه زمانی از سال خاک آن را برای کاشت گیاهان آماده می کنید؟

منابع: Lifehacker، MarthaStewart، MarthaStewart، Insteading

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 دی 1402 بروزرسانی: 4 دی 1402 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2260

به "نکات کلیدی برای آماده کردن باغچه در زمستان برای بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کلیدی برای آماده کردن باغچه در زمستان برای بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید