چند اقدام ضروری در برخورد با مصدومان چهارشنبه سوری ، خودتان مصدوم را به بیمارستان نبرید

به گزارش مینی ست، رئیس اورژانس بیمارستان سینا اقدامات مهمی را که باید در صورت مواجهه با مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال انجام دهیم، تشریح کرد.

چند اقدام ضروری در برخورد با مصدومان چهارشنبه سوری ، خودتان مصدوم را به بیمارستان نبرید

به گزارش خبرنگاران، حسین کرمانپور رئیس اورژانس بیمارستان سینا در رابطه با اقدامات اساسی که در صورت مواجهه مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال باید انجام دهیم، گفت: باید در درجه اول با دوری از وسایل آتش زای خطرناک مانع بروز حوادت شویم چرا که هر ساله با استفاده از اینگونه از وسایل خطرناک هم مردم عادی و هم افرادی که از آن ها استفاده می کنند دچار حادثه می شوند.

وی با اشاره به اینکه اغلب در حوادث چهارشنبه آخر سال صورت، چشم ها، دست و گاهی پا دچار آسیب دیدگی می گردد، ادامه داد: در صورت مواجهه با این حوادث و مشاهده مصدومان ابتدا باید با سامانه 115 تماس گرفته گردد تا ماموران اورژانس بر بالین مصدوم حاضر شوند و او را با توجه به نوع آسیب دیدگی اش به بیمارستان های تخصصی منتقل کنند. در برخی موارد همراهان خودشان مصدومان را به مرکز درمانی منتقل می کنند که این امر سبب طولانی شدن روند درمان و بروز آسیب بیشتر به مصدوم می گردد و این در حالی است که ماموران اورژانس به خوبی می دانند که هر مصدوم با توجه به نوع آسیب دیدگی اش باید به کدام مرکز درمان انتقال یابد.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا اظهار کرد: توصیه می گردد در صورت مواجهه با مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال برای شست شوی زخم از آب نسبتا ولرم به سمت سرد و برای رفع درد از کمپرس آب یخ استفاده گردد و اگر مصدوم دچار خوریزی شدید است باید فورا با یک پارچه تمیز بالای محل خون ریزی بسته گردد البته در برخی موارد خون ریزی در محلی از بدن اتفاق می افتد که امکان بستن قسمت بالای آن وجود ندارد و در آن صورت بهتر است پک گردد یعنی پارچه تمیز روی زخم گذاشته و یا محکم بسته گردد و یا فشار داده شده تا مصدوم به مرکز درمانی انتقال داده گردد.

کرمانپور اضافه کرد: اگر مصدوم دچار شکستگی و یا پرتاب شده باشد و به ستون فقرات و به ویژه گردنش آسیب رسیده باشد حتما باید دور گردن با وسیله ای نظیر دو بطری کوچک ثابت نگه داشته گردد تا گردن حرکت نکند و باید از حرکت دادن مصدوم خودداری گردد تا ماموران اورژانش بر بالین او حاضر شوند.

این پزشک با بیان اینکه اگر محیطی که مصدوم در آن واقع شده است، محیط ناامنی است ابتدا باید مصدوم از آن محیط خارج گردد تا بیشتر دچار آسیب نگردد، متذکر شد: به هیچ عنوان نباید به فرد مصدوم دارو داده گردد چراکه ممکن است علائم مصدوم را از بین ببرد و ورودش با بیمارستان با علائم اولیه همراه نباشد.

وی توضیح داد: اگر مصدوم به نحوی آسیب دیده باشد که راه هوایی و تنفسی اش دچار اختلال شده باشد، اولویت اول در تمام آسیب ها این است که راه هوایی مصدوم باز گردد و چنانچه بینی مصدوم دچار خون ریزی شده باشد به آن دست نمی زنیم، اما اگر زبان مصدوم جلوی تنفس او را گرفته باشد و مصدوم بیهوش شده باشد باید به طوری که به گردن او فشار وارد گردد راه تنفسش باز گردد و زبان از جلوی حلق برداشته گردد و تنفسش به حالت طبیعی باز گردد و چنانچه تنفس مصدوم به حالت طبیعی بازنگشت یعنی آسیب وارده بسیار شدید بوده و باید منتظر رسیدن هر چه زودتر ماموران اورژانس بمانیم.

این پزشک ضمن تاکید بر اینکه حتما باید از خوردن و آشامیدن مصدوم جلوگیری گردد، یادآور شد: ممکن است مصدوم به عمل حراجی احتیاج داشته باشد که خوردن آشامیدن مصدوم این امکان را سلب می کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2177

به "چند اقدام ضروری در برخورد با مصدومان چهارشنبه سوری ، خودتان مصدوم را به بیمارستان نبرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند اقدام ضروری در برخورد با مصدومان چهارشنبه سوری ، خودتان مصدوم را به بیمارستان نبرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید