ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

به گزارش مینی ست، ژاپن به عنوان کشوری پیروز در زمینه جذب توریست و صنعت توریستی، می تواند الگوی خوبی برای جذب توریست به وسیله ایران باشد.

ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

سهم مستقیم توریستی و سفر ژاپن از فراوری ناخالص ملی 110 میلیارد دلار برابر با 2.4 درصد و کل سهم توریستی سفر هم 343 میلیارد دلار برابر با 7.4 درصد فراوری ناخالص ملی کشور است. این در حالی است که سهم کل اشتغال توریستی و سفر در ژاپن، 1.7 درصد کل اشتغال کشور و برابر با 125 هزار نفر است. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2027 به یک میلیون و 129 هزار نفر، معادل 1.9 درصد کل اشتغال ژاپن برسد.

در سال 2017، توریستان ورودی به ژاپن بیش از 32 میلیارد دلار وارد این کشور کردند، پیش بینی می شود این رقم تا سال 2027 به 49 میلیارد دلار برسد. اما باید در نظر داشت ژاپن در سال 2017، 34 میلیارد دلار یعنی 3.5 درصد کل سرمایه کشور را در زمینه توریستی هزینه نموده است که طبق پیش بینی دولت در سال 2027، به 42 میلیارد دلار می رسد.

در سال 2017، حدود 28 میلیون نفر از ژاپن تماشا کردند و حدود 18 میلیون ژاپنی نیز از دنیا تماشا کردند، با این حال پیش بینی می شود تعداد بازدیدنمایندگان ژاپنی در سال 2018، به 32 میلیون نفر برسد.

اندرو شاجی، یک کارشناس توریستی در این باره می گوید:

ژاپن می خواهد خود را به عنوان یک مقصد توریستی نو به دنیایان معرفی کند. این کشور نه تنها برنامه های مختلفی برای جذب توریست از سراسر دنیا در نظر گرفته است، بلکه گوشه چشمی هم به جذب توریستان مسلمان از کشورهای مختلف از جمله ایران دارد.

مرتضی رحمانی موحد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کارشناسان این بخش، معتقد هستند که ژاپن به عنوان یکی از کشورهای آسیایی و پیشرفت در زمینه توسعه صنعت توریستی، می تواند الگو و تجربه خوبی برای جذب توریست در ایران باشد. رحمانی موحد اظهار نموده است که در سال 2016، بازدیدنمایندگان ایرانی از ژاپن 6 هزار نفر و بازدیدنمایندگان ژاپنی از ایران حدود 10 هزار نفر بودند که رقم پایینی است.

رحمانی موحد، یکی از برنامه های خود را کسب تجربه از توریسم پذیری ژاپن و انتقال آن به داخل کشور، و بعلاوه توسعه روابط توریستی دو کشور مطرح کرد. او در این باره گفته است:

در حال حاضر تسهیل ویزا، به ویژه برای توریستان ژاپنی، با استفاده از خدمات الکترونیک، در دستور پیگیری و اقدام جمهوری اسلامی ایران است. تعداد توریستان بسته به عواملی مانند توسعه حمل و نقل، تسهیلات ویزا، خدمات بانکی، امنیت و ایمنی سفر و از همه مهم تر، تبلیغات گسترده و هدفمند است. در تمامی زمین ها به ویژه در مورد مدیریت مقصدسازی و بازاریابی نحوه تامین مالی پروژه ها، امکان استفاده از تجارب ژاپن برای توسعه توریستی ایران وجود دارد.

از جمله اقدامات ژاپن در جهت جذب توریست، گشایش مهمان پذیرهای دولتی برای عموم مردم، تغییر مدل پارک های ملی تا سال 2020 به منظور افزایش جاذبه های طبیعی، کوشش برای جذب توریست از اروپا، آمریکا و استرالیا و دیگر کشورها به عنوان توریستان ثروتمند است.

رحمانی موحد اظهار می نماید طبق مصوبه مشخص کشورهای هدف در برنامه ریزی توریستی سال 94، ژاپن به عنوان یکی از 40 کشور هدف با اولویت بالا بود. تربیت راهنمای آشنا به زبان ژاپنی، توسعه اقامتگاه های بوم گردی در شهرهای مقصد و مورد علاقه توریستان ژاپنی، توسعه حمل و نقل هوایی بین دو کشور و خدمات حمل و نقل داخلی مناسب با استانداردهای بین المللی، از جمله اقداماتی است که توریستان ژاپنی را به ایران جذب می نماید.

رحمانی موحد در پایان اضافه نمود:

امروزه در دنیا، نمایشگاه های توریستی از ارکان مهم توسعه صنعت توریستی محسوب می شوند و کشورها می توانند با حضور مستمر در این نمایشگاه ها، برای افزایش تعداد توریستان ورودی و کسب عایدی بیشتر، برنامه ریزی نمایند. از ان جایی که در حاشیه نمایشگاه JATA، رویدادهای گوناگونی مانند همایش، گردهمایی و ... برگزار می شود، دفاتر علاقه مند ایرانی می توانند با برنامه ریزی از خدمات جانبی نمایشگاه، حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

عکس کاور: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 20 آذر 1403 بروزرسانی: 20 آذر 1403 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2334

به "ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید