ایران، از سرآمد های فراوری واکسن کرونا، دیگر نفس بیماران کرونایی تنگ نمی گردد

به گزارش مینی ست، سعید نمکی گفت: ایران جزء معدود کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است.

ایران، از سرآمد های فراوری واکسن کرونا، دیگر نفس بیماران کرونایی تنگ نمی گردد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر امروز در حاشیه رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی، با اشاره به اینکه ایران جزء معدود کشورهایی است که واکسن کرونا فراوری می نماید، گفت: از همان ابتدا متوجه شدیم که با یک معجون از ویروس روبرو هستیم که با اجدادش متفاوت است.

وی با اشاره به این که هنوز هم کسی نمی تواند مدعی گردد این ویروس کامل شناخته شده است و رفتار آینده آن را می توان تشخیص داد، اضافه کرد: سوالاتی از ابتدای وجود داشت؛ ابتدا نمی دانستیم بیماری واکسن دارد یا خیر؟ واکسن چند درصد ایمن زایی خواهد داشت؟ و اینکه آیا واکسن فراوریی در مقابل با سویه های نو ویروس ایمن سازی کرد یا خیر؟!

وی با اشاره به ابعاد ناشناخته ویروس کرونا، اضافه کرد: امروزه هیچ بیمارستانی با کمبود تخت آی سی یو و اکسیژن روبرو نیست.

وزیر بهداشت گفت: به یاد دارم روزی که خبر شیوع کووید 19 را شنیدیم اعلام نمودم خودتان را برای سخت ترین کارزار برای مبارزه با پیچیده ترین موجود دنیا آماده کنید و وقتی از نظر ایمونولوژی این ویروس را آنالیز کردم دیدیم این ویروس پیچیده با اجدادش فرق دارد.

وی گفت: در اوج تحریم ها هیچ بیماری پشت درب بیمارستان به هیچ دلیلی سرگردان نشد ، ما در روزهای نخست نمی دانستیم بیمار کووید 25 تا 35 لیتر در دقیقه اکسیژن می خواهد و قبل از آن مصرف اکسیژن ما یک تا 2 لیتر در دقیقه برای هر بیمار بود و بیمارستان های ما با مشکل کمبود اکسیژن روبرو شدند، در یک سال اندازه تخت ای سی یو 2 برابر شد و 470 بیمارستان به اکسیژن ساز با ظرفیت بالا مجهز شدند و اکنون 14 هزار تخت بیمارستانی که 30 درصد ای سی یو است هر هفته افتتاح می کنیم.

نمکی گفت: ما در روزهای نخست عزیزانی را از دست دادیم که نتوانستیم حداقل ها را برایشان فراهم کنیم و تشت رسوایی آمریکایی ها درباره ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران افتاد و علی رغم اینکه اعلام می کردند هیچ محدودیتی برای ایران قائل نیستیم اما این دروغ رو شد و رئیس جمهور آمریکا هفته پیش اعلام نمود از این پس ما مسئله ای برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و ما با سختی دارو و تجهیزات تامین می کردیم.

نمکی گفت: ما در کمتر از 2 ماه ونتیلاتور و ماسک فراوری کردیم و انقلابی ایجاد شد و ما امروز صادرکننده ماسک و تجهیزات هستیم و وقتی گفته شد رمدسیویر و فاویپیراویر برای بیماران موثر است نگذاشتیم داغ آنها بر دل مردم و بیماران بماند و 3 تا 4 شرکت آن را همزمان با واردات فراوری کردند و ما امروز به نوع خارجی این داروها احتیاج نداریم .

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1668

به "ایران، از سرآمد های فراوری واکسن کرونا، دیگر نفس بیماران کرونایی تنگ نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، از سرآمد های فراوری واکسن کرونا، دیگر نفس بیماران کرونایی تنگ نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید