بازگشت خاص فنلاندی ها: چرا نوکیا هیچ پرچمداری به بازار تلفن های هوشمند عرضه نمی کند؟

به گزارش مینی ست، بیشتر از پانزده سال پیش، نوکیا برترین و محبوب ترین فراوریکننده تلفن های همراه در سراسر دنیا بود. آن ها با فراوری مجموعه ای متنوع از تلفن های کاربردی و باکیفیت اجازه نفس کشیدن به هیچکدام از رقبای خود نمی دادند و به نظر نمی رسید که امپراطوری مجذوب کننده فنلاندی ها به این زودی ها به سرانجام برسد. اما با شروع دهه 2010 میلادی و ظهور سیستم عامل جدیدی به نام اندروید، شرایط برای همواره تغییر کرد. در شرایطی که تا پیش از آن هم رقیب نوظهوری به نام آیفون با سیستم عامل آی اواس به چالشی بزرگ برای تلفن های همراه نوکیا تبدیل شده بود، تلفن های اندرویدی به خونخوارترین قاتل موبایل های نوکیا تبدیل شدند.

بازگشت خاص فنلاندی ها: چرا نوکیا هیچ پرچمداری به بازار تلفن های هوشمند عرضه نمی کند؟

داستان فیلی که به موش تبدیل شد

برند فنلاندی نوکیا که از اواخر دهه 1960 میلادی به فراوری تلفن های همراه مشغول شده بود و از اواخر دهه 1990 میلادی تا سال های خاتمهی دهه 2000 میلادی فراورینماینده پیشرو موبایل های کاربردی لقب می گرفت در نهایت پیشنهاد همکاری با گوگل برای فراوری تلفن های هوشمند اندرویدی را نپذیرفت و ترجیح داد به توسعه تلفن های هوشمند شخصی اش که مبتنی بر سیستم عامل سیمبین بودند، ادامه دهد. مشتری های تلفن های نوظهور بازار که از جذابیت محصولات برندهایی مانند سامسونگ، سونی، اچ تی سی و الجی به وجد آمده بودند، علاقه ای به خرید تلفن های بی امکانات نوکیا نداشتند. به همین علت نوکیا آهسته آهسته از بازار تلفن های همراه کنار رفت و سهم بزرگش را در اختیار رقبای قدرتمندشده قرار داد.

شرایط شرکت فنلاندی به حدی اسفناک شده بود که سهامداران از عقب ماندن برندی که صاحب آن حساب می شدند به ستوه آمده بودند. در نتیجه بخش موبایل نوکیا با قراردادی به ارزش 8 میلیارد و 400 میلیون یورو به شرکت مایکروسافت فروخته شد. این واگذاری بزرگ باعث افزایش 45 درصدی سهام شرکت نوکیا شده بود اما تضمینی برای رسیدن به روزهای روشن نبود. براساس قراردادی که در آوریل 2014 نهایی شد، بخش موبایل نوکیا کاملا در اختیار مایکروسافت نهاده شد تا شرکت آمریکایی از برند شناخته شده این فراورینماینده فنلاندی برای ساخت محصولات مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون استفاده کند.

به همین علت نوکیا با وجود کنارگذاشتن سیستم عامل بی فایده سیمبین هنوز هم علاقه ای به استفاده از سیستم عامل اندروید پیدا ننموده بود. محصولات تازه نوکیا از سری لومیا معرفی گردیدند که با سیستم عامل ویندوزفون کار می کردند. اگرچه به نظر می رسید که نوکیا در کوشش است تا سهم بیشتری از بازار تلفن های هوشمند پیدا کند اما این کوشش ها بی فایده به نظر می رسید. چراکه اکثریت کاربران علاقه ای به استفاده از تلفن های مبتنی بر ویندوزفون نداشتند و خرید آیفون های اپل یا محصولات مبتنی بر اندروید را ترجیح می دادند.

حقیقتی که پذیرفته شد؛ نوکیا به استقبال اندروید رفت

در شرایطی که بخش موبایل نوکیا به مایکروسافت واگذار شده بود، شرکت فنلاندی هنوز توانایی آن را داشت که به توسعه محصولات همراه مشغول باشد. نوکیا که اعلام نموده بود با واگذاری بخش موبایل به مایکروسافت تمرکزش را روی خدمات نرم افزاری و مخابراتی قرار داده است در نهایت تصمیم گرفت یک تبلت منحصربه فرد به بازار عرضه کند. آن ها در نوامبر 2014 از تبلت N1 رونمایی کردند. این تبلت 318 گرمی به آخرین اندروید 5 مجهز شده بود و ضخامتی 6.9 میلی متری داشت. نوکیا N1 که با قیمتی حدود 250 دلار ابتدا در چین عرضه شد به شدت مورد توجه کاربران نهاده شد. به همین علت برند فنلاندی پیروز شد در همان ثانیه های نخست پیش فروش تبلت محبوبش بیشتر از 20هزار واحد از آن به فروش برساند.

اما پیش از آن که نوکیا به بازار تبلت ها وارد گردد، مایکروسافت هم پذیرفته بود که آینده ای که بسیاری از شرکت های رقیب سال ها پیش ساخته بودند به سیستم عامل اندروید تعلق دارد. بنابراین تلفن هوشمند نوکیا X را معرفی کردند. این تلفن هوشمند که در تابستان 2014 معرفی گردیده بود، نخستین تلفن هوشمند اندرویدی نوکیا بود که شباهت های جالبی با تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوزفون نوکیا هم داشت. حتی رابط کاربری اندرویدی که برای نوکیا X و نسل های پس از آن در نظر گرفته شده بود هم شباهت های بحث برانگیزی با رابط کاربری ویندوزفون داشت.

مایکروسافت پذیرفته بود که آینده روشنی برای تلفن های هوشمند نوکیا نمی بیند و به همین علت تصمیم گرفت تا این مجموعه را به فروش برساند. آن ها در ماه های خاتمهی سال 2014 از آخرین تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوزفون نوکیا هم رونمایی کردند و در ادامه پذیرفتند که نه تنها نوکیا بلکه سیستم عامل فراموش شده ویندوزفون را هم فراموش نمایند. نوکیا پس از اینکه از سال 2014 تا 2017 حدود 10 تلفن ساده رونمایی کرد در نهایت وارد دنیای سیستم عامل اندروید شد.

کارمندان سابق نوکیا با HMD به بازار آمدند

گروهی از مدیران، کارمندان و اعضای بخش های مختلف نوکیا موبایل که پیش از واگذاری این مجموعه به مایکروسافت همکاری می کردند در نهایت تصمیم گرفتند در سال 2016 شرکت تازهی به نام HMD تاسیس نمایند که تنها یک هدف داشت؛ بازگشت عظمت به تلفن های همراه نوکیا. آن ها در سال 2017 پیروز شدند حق فراوری محصولات تلفن همراه شرکتی که روزگاری در آن کار می کردند را تصاحب نمایند و به فراوری محصولات اندرویدی مشغول شوند. با این حال باید بدانید که شرکت اصلی نوکیا هیچ ارتباطی با تلفن های هوشمند این شرکت ندارد و تنها یکی از نمایندگان آن حق حضور در هیئت مدیره مجموعه HMD را پیدا نموده است. کارخانه های فاکسکان هم که به علت ساخت محصولات اپل به معروفیت دست پیدا نموده اند، سهمی از فراوریات نوکیا دارند.

نوکیا در فوریه 2017 از نخستین تلفن هوشمند اندرویدی در دوران مدیریت شرکت HMD رونمایی کرد که Nokia 3 نام داشت. پس از آن نوکیا به معرفی محصولات دیگری پرداخت تا طیف بزرگی از محصولات دوست داشتنی را در اختیار کاربران قرار دهد. کوشش های شرکت HMD به مرور زمان نتیجه داد و به همین علت شرکت فنلاندی تازه تاسیس در سال 2018 گفت که در دو سال گذشته 70 میلیون دستگاه تلفن همراه فروخته است! شاید جالب باشد بدانید که 56 میلیون دستگاه از این فروش خیره نماینده به وسیله افراد بالای 32 سال خریداری شده که نشان می دهد نوکیا در جذب دوباره مشتری های وفادارش پیروز عمل نموده و می تواند به همین استراتژی ادامه دهد.

در این زمینه بخوانید:

چه کسانی اینستاگرام ما را نگاه می نمایند؟

6 اقدام ضروری قبل از دور انداختن تلفن همراه

هوادار محصولات اپل هستید؟ یک چمدان اسکناس آماده کنید!

دشمن دیرینه اندروید به دوست صمیمی گوگل تبدیل شد

در شرایطی که نوکیا برای سال ها از همکاری با گوگل برای استفاده از سیستم عامل اندروید اجتناب می کرد، شرکت HMD گفت که همه محصولات تازه نوکیا تحت تاثیر پروژه اندروید گو به بازار عرضه می شوند. اندروید گو نام پروژه ای است که گوگل آن را برای عرضه اندروید به محصولات پایین رده و مقرون به صرفه قیمت ایجاد نموده بود. در پروژه گو بروزرسانی تلفن های هوشمند مقرون به صرفه قیمت که سخت افزار ضعیفی دارند به وسیله گوگل انجام می شد. به همین علت محصولاتی که زیر سایه پروژه گو رونمایی می شدند باید با هماهنگی کامل گوگل به بازارها راه پیدا می کردند.

بخش قابل توجهی از نسل نخست محصولات اندرویدی نوکیا در دوران HMD با پروژه گو رونمایی شدند. اما گوگل پس از مدتی پذیرفت که مدیریت پروژه گو سخت به نظر می رسد و به همین علت از پروژه اندروید وان رونمایی کرد. در پروژه وان محصولات اندرویدی با خام ترین و خالص ترین نسخه سیستم عامل اندروید عرضه می شدند اما بروزرسانی و مدیریت نرم افزاری آن ها برعهده گوگل نبود. تلفن های هوشمند نوکیا از سال 2018 تا امروز تحت نظر پروژه وان عرضه می شوند. در شرایطی مشابه با پروژه گو در پروژه وان هم بروزرسانی های طولانی مدت اهمیت ویژه ای دارد.

چرا نوکیا حضور کم رنگی در محصولات پرچمدار دارد؟

فراوریات تلفن هوشمند نوکیا از سال 2017 تا امروز زیر سایه دو پروژه گو و وان دنبال شده و اگرچه نقدها بسیاری به رابط کاربری بیش از حد ساده محصولات نوکیا وارد بوده اما بزرگترین انتقادی که این روزها به استراتژی نوکیا در بازار موبایل وارد می گردد به موضوع دیگری ارتباط دارد. تلفن هوشمند Nokia 9 به اسم نخستین نسل از سری نهم محصولات اندرویدی نوکیا در فوریه 2019 معرفی گردید و پس از آن دیگر محصول تازهی از این مجموعه معرفی نشد.

به عبارت دیگر، تلفن Nokia 9 از فوریه 2019 تا امروز تنها پرچمدار نوکیا بوده و که در کنگره جهانی موبایل 2019 معرفی گردید. در حالی که بیشتر از دو سال از معرفی نخستین نسل سری نهم تلفن های هوشمند نوکیا می گذرد و بسیاری از رقبای قدرتمند در این مدت حداقل دو پرچمدار به بازار عرضه نموده اند، نوکیا هنوز نسل تازهی برای پرچمدارانش معرفی ننموده است. به همین علت به نظر می رسد که برند فنلاندی برنامه مشخصی برای توسعه محصولات گران قیمت ندارد. آن هم دقیقا در شرایطی که تمرکز ویژه ای روی محصولات پایین رده و میان رده دارد.

شرایطی که فراهم نمی گردد

به نظر نمی رسید که نوکیا تصمیم داشته باشد برای دو سال هیچ پرچمداری به بازار عرضه نکند. شرایط برای معرفی یک پرچمدار هرگز برای نوکیا فراهم نشده بوده و علت اصلی غیبت یک پرچمدار از سوی شرکت فنلاندی هم همین نکته بسیار مهم است. در شرایطی که همیشه شایعات بسیاری پیرامون معرفی مدل هایی مانند Nokia 9.1 و Nokia 9.2 مطرح شده بود، نوکیا در نهایت تصمیم گرفت مدت بیشتری برای معرفی یک پرچمدار صبر کند. شایعات نشان می داد که تازهترین پرچم دار این شرکت در سال 2019 عرضه می گردد اما این تاریخ به سه ماهه دوم سال 2020 تغییر پیدا کرد. در ادامه شایعاتی به گوش می رسید که تاریخ احتمالی معرفی این تلفن هوشمند قدرتمند را پاییز 2020 اعلام می کرد اما در نهایت سال 2020 هم به خاتمه رسید و پرچمدار تازه نوکیا از راه نرسید.

شیوع ویروس کرونا، هزینه بالای فراوری یک پرچمدار و فروش قابل قبول میان رده های نوکیا این شرکت فنلاندی را از ارائه یک پرچمدار قدرتمند منع می نماید. یکی از مدیران اصلی شرکت HMD که مسئولیت فراوری تلفن های هوشمند نوکیا را برعهده دارد در پاسخ به این سوال که چرا نوکیا پس از دو سال علاقه ای به ارائه یک پرچمدار ندارد، گفته بود که این شرکت تمرکزش را روی پرچمداران مالی تر گذشته تا کاربران بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد. دو تلفن هوشمند Nokia 8.1 و Nokia 8.3 دو محصول قدرتمند نوکیا در چند سال اخیر بوده اند که اگرچه در رده پرچمداران قرار نمی گیرند اما قدرتی فراتر از یک میان رده معمولی دارند. ضمن اینکه باید به Nokia 7.2 هم اشاره نمود.

عملکرد ضعیف Nokia 9 باعث شده که نوکیا محتاط باشد

نخستین پرچمدار نوکیا در عصر شرکت HMD تلفن هوشمند کم ایرادی نبود. تلفن Nokia 9 در زمان عرضه با پردازنده اسنپدراگون 845 معرفی گردید که در آن دوران پردازنده ای قدیمی و ضعیف برای یک پرچمدار به نظر می رسید. از سوی دیگر، حسگر اثر انگشت Nokia 9 هم که زیر صفحه نمایش آن قرار داشت بسیار پرایراد ظاهر شده بود و حتی به راحتی هک می شد. اگر تصور می کنید پرچمدار نوکیا فقط در پردازنده و حسگر اثر انگشت ناامیدنماینده ظاهر شده باید بدانید که بزرگترین نقطه ضعف این تلفن هوشمند دوربین آن بود.

نوکیا برای Nokia 9 از پنج دوربین اصلی استفاده می کرد. سه دوربین مبتنی بر سنسور سیاه و سفید بودند و دو دوربین سنسور RGB داشتند. این دوربین ها قرار بود کیفیت عکس های ثبت شده در محیط های کم نور را وارد سطح تازهی نمایند تا عمق میدان بهتری داشته باشند اما نکته اساسی آن است که نوکیا فراموش نموده بود لنزی از نوع تله فوتو یا اولترا واید برای پرچمدار خود استفاده کند و به همین علت تصاویر این تلفن هوشمند چنگی به دل نمی زد.

اما این خاتمه کار نبود. پردازش عکس ها در Nokia 9 با سرعت بسیار پایینی انجام می شد و در یک مورد باورنکردنی حتی کیفیت تصاویری که در یک تنظیمات ثابت ثبت می شدند هم قابل میزان گیری نبود! به نظر می رسد که تجربیات تلخ Nokia 9 به شرکت فنلاندی ثابت نموده که باید احتیاط بیشتری برای فراوری یک تلفن هوشمند پرچمدار به خرج دهد. با این حال انتظار می رود که نسل تازه پرچمدار نوکیا در سال 2021 معرفی گردد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1779

به "بازگشت خاص فنلاندی ها: چرا نوکیا هیچ پرچمداری به بازار تلفن های هوشمند عرضه نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت خاص فنلاندی ها: چرا نوکیا هیچ پرچمداری به بازار تلفن های هوشمند عرضه نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید