با جاذبه های گردشگری ایلام آشنا شویم

به گزارش مینی ست، جاذبه های گردشگری ایلام در میان گردشگران داخلی و خارجی بیشتر از دیدگاه طبیعی دیده می گردد ولی ایلام از دیدگاه تاریخی نیز پیشینیه قدیمی دارد.

با جاذبه های گردشگری ایلام آشنا شویم

برای سفر با سفر به پوکت در زمستان همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشگری ایلام را می توان به دو دسته تاریخی و طبیعی تقسیم بندی کرد. ایلام در غرب ایران جای گرفته است و در میان حصاری از کوه های و جنگل های فراوان زاگرس جای خوش نموده است. شاید بتوان گفت که ایلام آنطور که باید و شاید مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار نگرفته است؛ از این روی بر خود واجب دانستیم تا مهم ترین جاذبه های گردشگری ایلام را برایتان معرفی کنیم.

غار چهلستون

غار چهل ستون (قاره چل سه توین) در 30 کیلومتری شمال شرقی ایلام واقعدر هرک شباب از توابع شهرستان شیروانچرداول واقع شده است و یکی از دیدنی ترین غارهای طبیعی منطقه است. مساحت غار چهلستون 144مترمربع و ارتفاعش 9 متر است. در داخل این غار زیبا یک حوضچة آب شیرین وجود داردکه عمق آن 3 تا 5 متر است. قندیل های سنگی زیبا و نقش های طبیعی درون غار، ازجذابیت خاصی برخوردارند و شکوهی افسانه ای به آن بخشیده اند. ملاقات از این غارزیبا، می تواند برای هر بیننده ای دلپذیر و خاطره انگیز باشد. صعب العبور بودندسترسی به غار شاید از دلایل ناشناخته ماندن آن بشمار آید. این غار دارای چهل ستونبوده که به مرور زمان بیشتر آنها تخریب شده اند. ارتفاع ستونها 6 متر و با مقطع دایره ای به قطر 50سانتی متر است.

تالاب سیابدریوش

این تالاب در جنوب غربی بخش ملکشاهی واقع شده است . مساحت آن در حدود چهارهکتار و ارتفاع آن 2740 متر از سطح دریا های آزاد میباشد. حداقل درجه حرارت در اینتالاب 14 درجه سانتی گراد و متوسط بارندگی سالیانه آن بیش از 600 میلیمتر است.تالاب فوق الذکر دارای آب دایمی و شکل آن دایره ای میباشد. به دلیل قرار گیری درناحیه کوهستانی جزو منطقه سردسیری و ییلاقی استان محسوب میگردد.

قلعه سام

درروستای چم بور از توابع شیروان و چرداول استان ایلام یک قلعه ساسانیبه نام قلعه سام وجود دارد . این قلعه نیمه ویرانه بر روی کوهی که سام نام دارد وبه روستا مشرف است قرار گرفته. در جنوب غربی قلعه یک بنای چهار طاقی، شبیه آتشکده هایدوره ساسانی دیده می گردد . در کنار این قلعه، چشمه آب و درختان چنار 500 ساله ای نیزبهچشم می خورند و بقایای ریشه درخت عود نیز در محل کشف شده است.

کتیبه تختخان

این سنگ نبشته ای که دریچه از تاریخ را به روی آدمی می گشاید، دوران ˈوالیانپتشکوهˈ را تداعی می نماید. این سنگ در 24کیلومتری جنوب شهر ایلام در محلی به نام تخت خان از ˈغلامرضاخانˈ آخرین والیپشتکوه به جای مانده است. براساس سندهایمعتبر، این کتیبه برای حفظ نام غلامرضاخان والی و خاندانش همراه با توضیح اقدام هایآنها بر روی این تخته سنگ حک شده است.

این سنگنبشته دارای 250سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین بوده که به خط کوفی با متن تاریخ ولادت لرستانفیلی بر حسب فرمایش امیرالامراالعظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیرتومان حکشده است. از نکات قابلتوجه اقدامهای غلامرضاخان والی در این سنگ نوشته ساخت قلعه والی در مرکز شهر ایلامبوده است. این سنگنوشته به دستور غلامرضاخان والی در منطقه تخت خان ساخته شده است.

تالاب زمزم

تالابزمزم در 74 کیلومتری شرق شهر ایلام واقع شده است. مساحت این تالاب در حدود 1هکتار و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد 675 متر است. نزولات جوی و چشمه های زیرزمینیتأمین کننده آب این تالاب می باشند به همین دلیل این تالاب از تالاب های دائمیاستان ایلام محسوب می گردد. پوشش گیاهی سطح و حاشیه تالاب از گیاهان علفی تشکیل شدهاست که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد نموده اند.

رودخانهگدارخوش

این رودخانه از غرب ایلام سرچشمه می گیرد، در جهت شرق به غرب جریان می یابدو به خاک عراق منتهی می گردد. شاخه های اصلی رودخانۀ گدارخوش، رودهای مدرن و چوار می باشند.از شعبه های این رود در راستا جریانشان، استفادۀ کشاورزی می گردد ولی پس از به هم پیوستنو تشکیل رودخانۀ گدارخوش، این رود به بستر عمیقی وارد، و از دسترس کشاورزان خارج می گردد.اختلاف ارتفاع این رودخانه از کف بستر تا اراضی پیرامونش 320 متر است، از این رو ایجادایستگاه های پمپاژ برای آبیاری، تنها راه استفاده از آب این رودخانه به مقیاس وسیعاست.

تنگه ارغوان

تنگه ارغوان در ورودی راه شمالی راستاکرمانشاه به ایلام در راستا تنگه قوچعلی و پنج کیلومتری جاده ایلامبه سیروان از جاده قدیم و درفاصله سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام واقع شده است. این مناطق بهلحاظ توپوگرافی و شرایط خاص رویشگاهی شرایط پوشش گیاهی چشم هر بیننده ای را به خودخیره می سازد و با گل ها و درختان ارغوانی مخصوصا در فصل بهار زیبایی وصف ناپذیریرا به طبیعت و جنگل های سبز این منطقه میبخشد.

این تنگه جزومناطق سردسیر استان است و بخشی از اکوسیستم جنگلی زاگرس میانی را تشکیل می دهد کهاز لحاظ ویژگی های ساختاری و رویشی از تنوع گیاهی بالایی برخوردار و زادگاه اصلی درختچه ارغوان است، وجود جنگل انبوه بلوط در دو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای کوهستان وگردشگاه های طبیعی مناسب و درختان ارغواندر طول تنگه و ترکیب رنگها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهیجلوه ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1248

به "با جاذبه های گردشگری ایلام آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری ایلام آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید