آنالیز اثر داروها بر قلب با یاری یک مدل رایانه ای

به گزارش مینی ست، پژوهشگران آمریکایی، نوعی مدل رایانه ای ابداع نموده اند که می تواند اثر داروها را بر قلب مورد آنالیز قرار دهد.

آنالیز اثر داروها بر قلب با یاری یک مدل رایانه ای

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، پژوهشگران یک مدل رایانه ای ابداع نموده اند که می تواند داروها را برای شناسایی عوارض ناخواسته آنها روی قلب به ویژه آریتمی قلبی مورد آنالیز قرار دهد.

کالین کلانسی(Colleen Clancy)، استاد فیزیولوژی و بیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس(UC Davis) گفت: یکی از دلایل حذف بعضی داروها از بازار، عوارض تهدیدنماینده آنها از جمله آریتمی قلبی است. حتی بعضی از داروها که برای درمان آریتمی تجویز می شوند، می توانند به بروز این مشکل بیانجامند.

وی اضافه کرد: مشکل اینجاست که هیچ روشی برای پیش بینی نحوه تعامل یک دارو با کانال های پتاسیم کدگذاری شده با ژن HERG وجود ندارد تا به عادی شدن ضربان قلب یاری کند.

کلانسی ادامه داد: تا به امروز هیچ روشی برای مشخص مفید یا مضر بودن داروها وجود نداشته است. ما در این پژوهش نشان داده ایم که می توانیم با آنالیز ساختار شیمیایی دارو و مشخص اثر آن بر ضربان قلب، روشی برای تشخیص فایده یا ضرر آن ارائه دهیم.

مدل رایانه ای مورد استفاده در این پژوهش، با استفاده از فرمول شیمیایی دارو نشان داد که چگونه دارو علاوه بر سلول ها و بافت قلب، با کانال های HERG در تعامل قرار می گیرد.

مقایسه نتایج مدل رایانه ای با داده های به دست آمده از نوار قلب بیماران، اعتبار آنها را مشخص کرد. پژوهشگران، اعتبار این مدل را با آنالیز نوار قلب بیمارانی مشخص کردند که دو نوع دارو را برای حفظ تعامل با کانال های HERG مصرف می کردند. نتایج این آنالیز، دقت مدل رایانه ای را اثبات کرد.

نتایج این پژوهش، ضرورت آزمایش ایمنی دارو را پیش از ورود آن به بازار مشخص می نمایند. این آزمایش نهایتا می تواند برای اندام های دیگر بدن از جمله کبد و مغز نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این پژوهش، در مجله Circulation Research به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 913

به "آنالیز اثر داروها بر قلب با یاری یک مدل رایانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اثر داروها بر قلب با یاری یک مدل رایانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید