تصمیمی که تیشه به ریشه بورس زد

به گزارش مینی ست، در حالی که بازار سرمایه طی روز های گذشته فرایند صعودی داشت و حجم و ارزش معاملات حاکی از بازگشت اعتماد سهام داران به این بازار بود وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی باعث شد تا شاخص کل بورس تا این لحظه بیش از 31 هزار واحد کاهش یابد.

تصمیمی که تیشه به ریشه بورس زد

به گزارش ایسنا، بخش نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت به طوری که همه شاخص های این بازار پس از فرایند صعودی که از ابتدای امسال داشته است امروز ریزش سنگینی را تجربه کرد. در این راستا مجیدعشقی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - در نامه ای به وزیر صمت به این بخشنامه واکنش نشان داد و اظهار داشت: با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، معین و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی 1400 به هفته پایانی 1400 تغییر و اعمال گردد.

در ادامه این نامه تاکید شده است که با توجه به طبقه بندی بخش عمده ای از محصولات تولیدی شرکت های سهامی عام ثبت شده در لیست کالا های مشمول عوارض به نظر می رسد این موضوع در کوتاه و میان مدت بر فرایند معاملات آثار منفی قابل ملاحظه ای خواهد گذاشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالا ها در اسفند سال گذشته اقدام به انجام معاملات نموده اند بنابراین تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی 1400 موجبات خدشه دار شدن امنیت سرمایه گذاری را فراهم می نماید.

اما ماجرا چیست؟

در این راستا روزبه شریعتی - کارشناس بازار سرمایه - در خصوص این بخشنامه شرح داد: پیش از این زمانی که قیمت محصولات در بورس کالا افزایش پیدا می کرد اقداماتی از سوی مسوولان انجام می شد از جمله این که در صادرات محدودیت ایجاد یا اعلام می شد که شرکت ها باید محصولات خود را زیرقیمت بفروشند. اما اکنون به جای انجام چنین اقداماتی و زمانی که قیمت ها متاثر از رشد قیمت جهانی در حال افزایش است روی صادرات عوارض معین کردند تا عرضه در بورس کالا افزایش یابد و قیمت ها کاهشی گردد.

وی ادامه داد:البته این موضوع هنوز ابهاماتی دارد چرا که تعیین نیست عوارضی که وضع شده از دی ماه سال گذشته بوده و آیا روی مابه التفاوت قیمت پایه دی ماه است یا قرار است روی کل عایدی صادراتی عوارض وضع گردد که رئیس سازمان بورس هم به این موضوع اشاره نموده و پیشنهاد دادند قیمت مبنا از اسفند ماه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که وضع چنین قوانینی امنیت سرمایه گذاری را از بین می برد اظهار کرد: باز هم باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا پاسخ نامه رئیس سازمان بورس داده می گردد یا خیر؟.

منبع: فرارو
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2009

به "تصمیمی که تیشه به ریشه بورس زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیمی که تیشه به ریشه بورس زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید