حمام تاریخی مشیر داراب را بازسازی تخریب می نماید یا باران؟

به گزارش مینی ست، قبل از هر نوع باران و اتفاقی در زمانی که بازسازی های میراث فرهنگی دیواره حمام تاریخی مشیر در شهرستان داراب استان فارس را میخکوب کرد، دوستداران میراث فرهنگی یک سال بعد از احتمال ریزش خشت و کاهگل استفاده شده در بازسازی این بنای تاریخی خبر دادند و حالا با بارانِ کمی که از پسُ سیلاب شیراز به داراب رسید، این دیواره ها در حال ریزش هستند.

حمام تاریخی مشیر داراب را بازسازی تخریب می نماید یا باران؟

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سال 95 دیوار پشتیِ حمام تاریخی مُشیر در شهرستان داراب را به برای بهسازی بهتر، بازسازی کردند، بازسازیی که یک سال هم دوام نیاورد و کاهگل های ان به مرور ، روی یکدیگر شُره کردند و ریختند.

حتی در همان زمان، (دی سال 96) سیاوش آریا - دوستدار میراث فرهنگی استان فارس - در گزارشی در یک رسانه مکتوب، از احتمال تخریب این دیوارها با شروع بارندگی ها در فصل زمستان خبر داده بود.

حمام قاجاری مُشیر11 دی 1380 با شماره 4507 در لیست آثار ملی به ثبت رسید و مالکیت اش در اختیارش میراث فرهنگی است، در تابستان سال 95 این حمام به وسیله میراث فرهنگی شهرستان داراب بازسازی شد اما یک سال بعد با به وجود آمدن خردگی هایی روی دیواره به مرور بخش هایی از کاهگل دیوار ریخت و در ادامه بخش های دیگری از کاهگلِ دیوارِ بنا از درون حیاط و بالای بخش ورودی آن هم، ریزش کرد.

از همان زمان، دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب هم نسبت به این نوع بازسازی معترض بودند و از همان زمان خواهان رسیدگی بیش از پیش سازمان میراث فرهنگی به یادگارهای ملی و تاریخی به ویژه در بازسازی و حفاظت از آن ها شدند حتی عیسی فولاد فر، یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب سال 96 به روزنامه قانون گفته بود: این نخستین باری نیست که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، بازسازی های غیر اصولی اجرا شده و به آن ها آسیب می رسد. در گذشته هم، آتشکده آذرخش یا همان مسجد سنگی داراب از بِهسازی و بازسازی های نادرست آسیب دیده بود.

گرمابه مُشیر تابستان سال گذشته -1395- به همراه خانه تاریخی سوخکیان به وسیله میراث فرهنگی داراب، بازسازی شد اما فقط بعد از گذشت یک سال، کاهگِل های دیوار پشتی گرمابه و دیوار درونی این اثر، خُردگی پیدا نموده و فرو ریخته است. از سویی با شروع فصل زمستان و بارندگی ها، آب به درون دیوارها رِخنه می نماید و با نخستین بارش ها بخش های بازسازی شده، کامل ریزش خواهد نمود.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1705

به "حمام تاریخی مشیر داراب را بازسازی تخریب می نماید یا باران؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی مشیر داراب را بازسازی تخریب می نماید یا باران؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید