راهنمای تحصیل در هلند

به گزارش مینی ست، هلند یکی از کشورهای زیبا و پیشرفته در اروپا است و تحصیل در هلند یکی از محبوب ترین گزینه ها برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در خارج است.

راهنمای تحصیل در هلند

هلند یکی از پیشرفته ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا است که علاوه بر جاذبه های گردشگری بی نظیر، دارای دانشگاه های معتبری است که در اغلب آن ها تدریس به زبان انگلیسی انجام می گردد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور هلند کلیه دروس و نظام آموزشی زیر نظر وزارت آموزش، فرهنگ و علوم این کشور است. بچه ها از چهار یا پنج سالگی تحصیلات ابتدایی (Basisonderwijs) را شروع می نمایند و تا 12 سالگی ادامه می دهند. در این دوره دانش آموزان آموزش های دوره مهد کودک، خواندن و نوشتن زبان هلندی، ریاضیات، علوم طبیعی و علوم اجتماعی را فرا می گیرند.

دوره دبیرستان چهار یا پنج سال یا 6 سال است که از 12 سالگی شروع می گردد؛ آموزشی که در کشور هلند تا 16 سالگی اجباری است. دانش آموزان در دبیرستان ها به دوره های عمومی یا حرفه ای راهنمایی می شوند که شامل دوره ­های ذیل می­ گردد:

1. دوره دیپلم مقدماتی دانشگاهی (VWO)، با شش سال تحصیل که بالاترین سطح تحصیلات متوسطه در هلند است.

2. دوره آموزشی متوسطه عمومی پیشرفته (HAVO)، با پنج سال تحصیل.

3. آموزش متوسطه عمومی و مقدماتی (MAVO)، با چهار سال تحصیل.

4. دوره های آموزش حرفه ای (Voorbereidend Beroepsonderwijs (VBO آموزش پایه در یک رشته به خصوص به مدت چهار سال که دانش آموزان را برای ورود به بازار کار بلافاصله یا برای ورود به آموزش حرفه ای پیشرفته (Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO آماده می سازد.

تحصیلات دانشگاهی

شرط ورود به دانشگاه ها داشتن دیپلم مقدماتی دانشگاه (VWO) و شرط ورود به مدارس عالی حرفه ای (HBO) دیپلم متوسطه پیشرفته (HAVO) است. دانشجویانی که این مدرک را نداشته باشند، با حداقل سن 21 سال می توانند برای رفتن به دانشگاه امتحان ورودی (Colloquium) را بگذرانند. دانشجویان خارجی برایی ورود به دانشگاه های هلند باید مدرکی معادل دیپلم دبیرستان هلند داشته باشند.

در سال های اخیر دانشگاه ها و مدارس عالی حرفه ای (HBO) در این کشور از نظر آموزشی به یکدیگر نزدیک شده اند. از 1986 انتقال دانشجو از دانشگاه به مدارس عالی حرفه ای و بالعکس آسان شده است. دانشجویانی که سال اول مدارس عالی حرفه ای را بگذرانند، می توانند وارد سال اول دانشگاه شده یا واحدهای خود را به دانشگاه منتقل نمایند.

دوره های تحصیلی

1. دوره آموزش حرفه ای پیشرفته (Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO شامل بخش های فن آوری، اقتصاد، بهداشت و کشاورزی است. طول مدت این دوره ها از یک تا چهار سال تحصیلی است. شرط ورود به این دوره مدارک چهار ساله حرفه ای (VBO) و متوسطه عمومی مقدماتی (Mava) است. در انتها این دوره ها دیپلم (MBO - Diploma) داده می گردد.

2. (Ingenieur (ing.) / Baccalaureus (be.) / Bachelor (B) این مدارک در مدارس عالی حرفه ای (HBO) اعطا می شوند. طول مدت تحصیل چهار سال است و در سال چهارم دانشجویان پژوهشی عملی را در زمینه مورد علاقه شان انجام داده و انتها نامه پژوهشی خود را نیز ارائه می دهند. دانشجو باید در مجموع 168 واحد (Credits) را بگذراند و در امتحانات نهایی پیروز گردد.

3. Doctoraal این مدارک در دانشگاه ها اعطا می گردد. طول مدت تحصیل چهار سال است و عملا تعداد اندکی از دانشجویان می توانند دروس خود را در چهار سال به انتها برسانند. بنابراین ، دوره تحصیل تا دو سال قابل افزایش است، البته در برخی رشته ها تحصیلات تا هشت سال نیز طول می کشد. در مجموع دانشجو باید از 168 واحد (Credits) تا 252 واحد بگذراند. البته تعداد واحدها به رشته تحصیلی مربوط می گردد.

سال اول تحصیلات دانشگاهی Propedeuse نامیده می گردد که شامل 42 واحد است. انتهای سال اول از دانشجویان امتحان گرفته می گردد و در صورت پیروزیت به آن ها اجازه ادامه تحصیل داده می گردد. در سال آخر تحصیل، دانشجو باید انتها نامه پژوهشی خود را ارائه دهد که معادل یک سوم واحدهای سال آخر است. مدارک دانشگاهی Doctoraal با عناوین (.Doctorandus (drs برای رشته های غیر فنی- مهندسی و (.Ingenieur (ir برای رشته های فنی - مهندسی و (.Meester (mr برای رشته های حقوق اعطا می گردد. این مدارک معادل مدرک Master است، بنابراین دانشگاه ها در برخی موارد به دانشجویان خارجی مدرک Master اعطا می نمایند.

یادآوری این نکته لازم است که تعدادی از مدارس عالی حرفه ای (HBO) دوره های (Post - HBO) را نیز ارائه می دهند که ممکن است از چند هفته تا چند سال طول بکشد. در برخی رشته ها مانند هنرهای تجسمی و زیبا، دانشجو باید 84 واحد یا در رشته معماری 168 واحد بگذراند که از دو تا چهار سال طول می کشد. از این رو تعدادی از مدارس عالی حرفه ای (HBO) می توانند مدرک (HBO Master) نیز اعطا نمایند.

4. دانش آموختگان دانشگاه ها و مدارس عالی می توانند در دوره های گوناگون Post-Doctoraal ادامه تحصیل دهند. این دوره ها شامل دوره یک ساله تربیت معلم (ULO)، دوره های گوناگون کوتاه مدت تحصیلی برای بالا بردن معلومات دانشجویان و دوره های پژوهشی بلند مدت است.

5. Doctor - Ph.D که شامل چهار سال تحصیل در دوره دکتری است.

بیشتر دانشجویان دکترا در زمان تحصیل به صورت استادیار (Assisant) انتخاب می شوند و موظف به انجام پژوهشی نوین هستند. نوشتن انتها ­نامه و ارائه نتایج و دفاع پیروزیت آمیز از انتها ­نامه در مقابل گروهی از استادان، منجر به اعطای مدرک دکتری می گردد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک دوره های آموزشی حرفه ای پیشرفته (MBO - Diploma) حداقل دو تا سه سال تحصیل و همچنین ، تحصیلات نیمه تمام با حداقل گذراندن دو سال تحصیل به شرط دارا بودن دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک (Ingenieurb(ing.) / Baccalaureus (be.) / Bachelor (B صادره از کلیه مدارس عالی حرفه ای (HBO) دولتی، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

3. مدارک Master / Doctoraal صادره از دانشگاه ها، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

4. مدارک HBO- Master صادره از مدارس عالی حرفه ای (HBO) دولتی با حداقل دو سال تحصیل پیوسته به شرط داشتن مدارک بند دو یا کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

5. مدارک Doctor - Ph.D با چهار سال تحصیل و ارائه انتها ­نامه صادره از دانشگاه های گروه یک دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

دوره کارشناسی در دانشگاه های هلند به زبان هلندی (Dutch) تدریس می گردد و کلیه کسانی که بخواهند در دوره لیسانس ادامه تحصیل دهند، باید به زبان هلندی مسلط باشند. دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در هلند را دارند، قبل از پذیرش در دانشگاه، باید دوره های آموزش زبان هلندی را گذرانده باشند.

برخلاف دوره کارشناسی، دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی تدریس می شوند و متقاضیان برای پذیرش در این مقاطع باید مدرک زبان انگلیسی ارائه نمایند.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

دانشگاه های دولتی هلند دارای دو نوع هزینه های تحصیلی، قانونی و نهادی هستند؛ هزینه های قانونی یک مقدار ثابت مشخص شده توسط دولت هلند برای همه دانشگاه ها است. اکثر دانشجویان هلند و سایر کشورهای اتحادیه اروپا EEA باید این نوع هزینه را برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد در هلند پرداخت نمایند. هزینه های نهادی توسط دانشگاه مشخص می گردد و برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا EEA قابل اجرا است. این مقدار به تخصص و شرایط دیگر بستگی دارد.

به طور متوسط، شهریه سالانه دانشگاه برای دوره کارشناسی 6,000 تا 12,000 یورو و برای دوره کارشناسی ارشد 8,000 تا 20,000 یورو است؛ البته با توجه به رشته و دانشگاهی که برای تحصیل انتخابی، این هزینه ها می تواند تا مبلغ 17,000 یورو برای دوره کارشناسی و 30,000 یورو برای دوره کارشناسی ارشد در سال افزایش پیدا کند. در صورت انتخاب دانشگاه خصوصی برای ادامه تحصیل هزینه ها بیشتر خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه تحصیل در دوره دکتری در کشور هلند رایگان است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

زندگی دانشجویی در هلند شامل هزینه هایی از قبیل غذا، رفت و آمد، محل اقامت، کتاب و هزینه های جانبی زندگی است که به طور متوسط ماهیانه حدود 800 تا 1100 یورو هزینه دارد. از مجموع هزینه های ماهیانه، 37 درصد برای محل اقامت، 15 درصد برای تحصیل و 3 درصد برای رفت و آمد صرف می گردد. هلند جزو کشورهای گران اروپا برای تحصیل محسوب نمی گردد، اما هزینه تحصیل در این کشور از متوسط هزینه تحصیل در اروپا بیشتر است. هزینه زندگی در شهرهایی که دانشجویان خارجی بیشتری در آن ها مشغول به تحصیل هستند، به قرار زیر است:

  • انسخده، ماهیانه حدود 1200 یورو
  • آیندهوون، ماهیانه حدود 1100 یورو
  • آمستردام و دلفت، ماهیانه حدود 1200 تا 1300 یورو
  • روتردام، ماهیانه حدود 1000 یورو

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

دانشگاه های هلند محدودیت سنی برای ادامه تحصیل ندارند.

برترین دانشگاه های هلند

نام دانشگاه رنکینگ دنیای بر اساس وب سایت topuniversities
(Delft University of Technology (TU Delft 54
University of Amsterdam 58
Eindhoven University of Technology 104
Leiden University 109
Utrecht University 109
University of Groningen 113

بورسیه تحصیلی دانشگاه های هلند

دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی امکان پذیر است؛ بورسیه های تحصیلی کشور هلند از سوی دولت یا موسسه های معتبر ارائه می شوند و متقاضیان واجد شرایط (تابعیت غیراروپایی، مدرک تحصیلی معتبر، اخذ نامه پذیرش و مدرک زبان) باید در موعد مقرر باید درخواست خود را به وسیله سایت های دانشگا های این کشور ارائه دهند. (بورسیه دانشگاه های هلند برای دانشجویان خارجی در سال تحصیلی 2019-2018)

تعطیلات انتها سال تحصیلی

سال تحصیلی در هلند از سپتامبر تا ژوئن برگزار می گردد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در هلند

براساس قانون کشور هلند، همه افراد (شاغل یا غیر شاغل) ملزم به داشتن بیمه خدمات درمانی هستند، اما دانشجویانی که با هدف تحصیل در کشور هلند اقامت دارند، از این قاعده مستثنی هستند. نکته قابل توجه اینکه اگر دانشجو انجام کار نیمه وقتی را در کشور هلند شروع کند، بلافاصله باید نسبت به دریافت بیمه خدمات درمانی اقدام نماید. در این رابطه، ساعت های کار دانشجو در هفته مشغول اهمیتی ندارد. البته این قانون برای همه شهروندان اتحادیه اروپا نیز صادق است و شخص اختیار دارد تا بیمه عمومی یا خصوصی را انتخاب کند.

آب و هوای هلند

آب و هوای کشور هلند تشابه زیادی با آب و هوای شمال ایران دارد، با این تفاوت که وزش باد در آن کشور بیشتر است و به همین دلیل کمی سردتر خواهد بود. به عبارت دیگر، تابستان های هلند از نظر آب و هوا متعادل تر است. زمستان های هلند سرد و پربارش و یخبندان است، ولی به دلیل کم ارتفاع بودن زمین در هلند آب و هوا با وزیدن باد تغییر می نماید. البته سرمای هلند اصلا آزاردهنده نیست و در فصل زمستان کمتر مشاهده می گردد که دما به زیر صفردرجه برسد (دمای زیر صفر درجه به ندرت و حداکثر به مدت یک تا سه روز اتفاق می افتد.)

کار و ویزای دانشجویی در هلند

کشور هلند از کشورهای عضو شینگن است و دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه باید درخواست اجازه اقامت موقت به نام MVV را ارائه دهند. معمولا دانشگاه میزبان این کار را برای دانشجو انجام می دهد، ولی متقاضی باید تمام مدارک ضروری را به زبان هلندی یا انگلیسی ارائه کند. با این اجازه اقامت موقت ورود به کشور هلند و اقامت برای 6 ماه امکان پذیر است.

علاوه بر این، متقاضی باید مدارک دال بر ثبت نام در یک دوره شامل شهریه ترم اول به همراه هزینه بیمه، هزینه صدور اقامت و هزینه زندگی حداقل به مدت سه ماه را به حساب دانشگاه واریز کنید. با توجه به اینکه اغلب دوره های تحصیلی در هلند بیش از یک سال به طول می انجامد. پس بعد از ورود و اقامت موقت، دانشجویان باید درخواست مجوز اقامت بدهند که معمولا دانشگاهی که انتخاب می نمایند، از طرف آن ها این کار را انجام دهد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

دانشجو پس از تهیه کارت اقامت می تواند برای همسر و فرزندان خود تقاضای ویزا کند.

شرایط کار دانشجویی

بر اساس ضوابط دولت هلند، دانشجویان مجاز هستند تا 10 ساعت در هفته کار نمایند. اگر دانشجو از این فرصت استفاده نکند، می تواند به مدت دو ماه به صورت تمام وقت در طول تعطیلات تابستان کار کند. هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی در حد 7 یورو (خالص، پس از کسر مالیات) خواهد داشت.

دانشجویان دوره دکتری در کشور هلند با نام دانشجو شناخته نمی شوند، بلکه در واقع یک محقق (Researcher) هستند و به آن ها به جای PhD Student، اصطلاح PhD Researcher اطلاق شده و به عنوان یک کارمند (Employee) شناخته می شوند؛ زیرا دانشجویان دکتری در کشور هلند اجازه کار (Work Permit) دریافت می نمایند و با دانشگاه قرارداد کاری امضا می نمایند. به این ترتیب که در ازای چهار سال تحقیق برای دانشگاه، از دانشگاه حقوق ماهیانه دریافت نموده و در انتها مدرک دکتری اخذ می نمایند. حقوق دریافتی دانشجویان دکترا در سال اول پس از کسر مالیات حدود 1400 یورو در ماه است که تا انتها سال چهارم به بیش از 2400 یورو افزایش می یابد.

منبع: کجارو / scholars4dev.com / bachelorsportal.com / topuniversities.com / studyinholland.co.uk / studylink.com / studyinholland.nl / همشهری آنلاین / legalmalekpour.com / پیمنت 24 / ielts-house.com / grad.saorg.ir
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 273

به "راهنمای تحصیل در هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید