خشونت در فوتبال

به گزارش مینی ست، امان الله قرایی مقدم - جامعه شناس: خشونت ریشه در مسائل خانوادگی، مالی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. آنالیز ها نشان می دهد بخشی از تماشاگران و هواداران فوتبال از اقشار ضعیف و آسیب دیده جامعه به شمار می روند، هرچند استثناهایی وجود دارد.

خشونت در فوتبال

در طبقه بندی جامعه شناسی این افراد به طبقه پایین تعلق دارند که با انواع ناکامی ها، بدرفتاری ها، کمبودها، سرخوردگی ها، محرومیت ها و محدودیت ها و همچنین انواع مسائل خانوادگی دست و پنجه نرم می نمایند. در تمام دنیا از انگلیس و ایتالیا و آلمان در اروپا گرفته تا برزیل و آرژانتین در قاره آمریکا و مصر در آفریقا، ایران و ترکیه در خاورمیانه و آسیا و این گونه است. ریشه اصلی خشونت در خانواده ها و شیوه تربیت و پرورش فرزندان در آنهاست. فقر، بدرفتاری ها، محدودیت ها و محرومیت های خانوادگی در اقشار پایین و ضعیف جامعه به مراتب بیشتر است. به شرایط خانوادگی باید شرایط اجتماعی مثل وجود یاس و ناامیدی، شرایط مالی مثل تورم، شرایط سیاسی مثل تحریم ها و شرایط فرهنگی مانند مطالب زرد رسانه ها را اضافه نمود. کسانی که به ورزشگاه می آیند به دنبال تخلیه کردن خشم فروخورده هستند. برای همین دعوا می نمایند، فریاد می زنند، فحش می دهند، تخریب می نمایند و ...

افرادی که به ورزشگاه می روند جماعت هستند. جماعت با گروه تفاوت دارد. جماعت یک گروه موقت و زودگذر است. از ویژگی های جماعت تحریک پذیری است.یعنی تحت تأثیر جو، کنترل عقل از دست فرد خارج می گردد و قدرت تفکر از بین می رود. در چنین شرایطی حرکتی که شکل گرفته سریع شیوع پیدا می نماید. مثلاً یک نفر فحش می دهد و بقیه هم بدون اینکه در موردش فکر نمایند همان رفتار را تکرار می نمایند. در چنین شرایطی فرد ممکن است کاری را انجام دهد که اصلاً به آن اعتقادی ندارد و در شرایط عادی آن را انجام نمی دهد. جماعت به دسته های مختلف مانند منظم و نامنظم تقسیم می گردد. جماعتی که به ورزشگاه و تماشای فوتبال می روند در دسته جماعت غوغا و جماعت فعال قرار می گیرند. ورزشگاه روها اغلب رفتارهایی غیرارادی تحت تأثیر جو و احساسات از خودشان بروز می دهند. تعصب کورکورانه ای که بین طرفداران فوتبال وجود دارد هم این موضوع را تشدید می نماید و باعث می گردد تا شاهد خشونت و هنجارشکنی هایی در تمام ورزشگاه ها و بین تمام تماشاگران فوتبال در سرتاسر دنیا باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 200

به "خشونت در فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشونت در فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید