تور آلمان: روزشمار: 23 اردیبهشت؛ تقسیم مرکز آلمان به دو قسمت شرقی و غربی

به گزارش مینی ست، در 12 می سال 1949 میلادی، برلین مرکز آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد.

تور آلمان: روزشمار: 23 اردیبهشت؛ تقسیم مرکز آلمان به دو قسمت شرقی و غربی

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به موجب توافق هایى که پس از جنگ دنیای دوم بین چهار دولت اشغالگر آلمان صورت گرفت، آلمان بین این چهار دولت تقسیم شد و برلین مرکز آلمان نیز با اینکه در وسط منطقه اشغالی شوروی واقع بود، در اختیار چهار دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و امریکا نهاده شد. اما پس از چندی، اتحاد جماهیر شوروی با هدف خارج کردن نیروهای نظامی غرب از آلمان شرقی، شهر برلین را محاصره کرد و کلیه راه های زمینی و آبی منتهی به آن را بست.

استدلال استالین این بود که اگر غرب خواهان تشکیل کشور آلمان غربی است، لازم نیست به حضور خود در آلمان شرقی ادامه دهد. اما استدلال می کرد که چون چک اسلواکی در دست شوروی است و نروژ نیز در معرض خطر قرار گرفته است، بنابراین اگر سه دولت دیگر، از آلمان شرقی و برلین عقب نشینی نمایند، به معنای سقوط آلمان غربی خواهد بود. لذا هاری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت محاصره برلین را بشکند. در این میان، شورای امنیت ملی آمریکا نیز با هدف مقابله با شوروی، دو گروه از بمب افکن های خود را که حامل بمب های هسته ای بودند، به انگلستان اعزام کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در چهارم آوریل 1949 میلادی تشکیل شد و آمریکا با شکستن محاصره برلین، تا آستانه جنگ با شوروی پیش رفت. ادامه این بحران در نهایت به تقسیم برلین به دو قسمت شرقی و غربی در دوازدهم می 1949 میلادی انجامید. از دیگر پیامدهای این بحران، تقسیم آلمان به دو کشور آلمان غربی در 23 می و آلمان شرقی در 7 اکتبر آن سال بود.

در این میان هر چند برلین، بین شوروی و سه دولت دیگر به دو قسمت تقسیم شد ولی با ساخت دیوار معروف برلین در 17 اوت 1961 میلادی، جدایی شرق و غرب بیش از پیش شدت گرفت. این دیوار در سال های 1961 تا 1989 به مدت 28 سال شهر برلین را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم نموده بود. این دیوار اصلی ترین نماد جنگ سرد بود که به پرده آهنین مشهور شد. برلین تا سال 1989 میلادی همچنان دو نیمه بود و در نهایت در نهم نوامبر این سال، با تخریب دیوار برلین، مرکز آلمان یک پارچگی خود را به دست آورد.

دو ماه پس از فروریزی دیوار، یک نقاش ایرانی به نام کانی علوی برای نخستین بار روی آن نقاشی کشید. در شروع، امنیت وی به وسیله دوست اسکاتلندی نقاش ایرانی که در سفارت اسکاتلند در بخش شرقی کار می کرد در تماس با وزیر دفاع جمهوری دموکراتیک آلمان فراهم شد. سپس برای توسعه کار، نقاش ها به وسیله اطلاعیه رادیویی و تلویزیونی کانی علوی از این پروژه داوطلبانه مطلع شدند و در طی شش ماه روی 1300 متر از دیوار نقاشی کشیده شد.

در سال 1996 وقتی بحث ها میان سیاست گذاران برای خرابی دیوار اوج گرفت، کانی علوی گالری بخش شرقی (East Side Gallery) را تاسیس کرد تا از آن طریق بتواند کمپین حفظ دیوار را پیش ببرد.

در همین روز:

درگذشت محمدبن زکریای رازی دانشمند نامدار دنیا اسلام (313 قمری)

تصویب معاهده ترکمانچای بین ایران و روسیه (1243 قمری)

گشایش دانشگاه سن مارکو به عنوان اولین دانشگاه قاره آمریکا در لیما، مرکز پرو (1551 میلادی)

زمین لرزه 8 ریشتری در استان سیچوآن در چین 69٬000 کشته، 374٬000 زخمی و 4.8 میلیون بی خانمان برجای گذاشت. (2008 میلادی)

تونس واقع در شمال آفریقا تحت الحمایه فرانسه شد. (1881 میلادی)

زیردریایی شماره 507 آلمان در دهانه رود می سی سی پی (خلیج مکزیک) نفت کش آمریکایی به نام ویرجینیا را با شلیک اژدر غرق کرد و شماری از کارکنان نفتکش کشته شدند. (1942 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1892

به "تور آلمان: روزشمار: 23 اردیبهشت؛ تقسیم مرکز آلمان به دو قسمت شرقی و غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: روزشمار: 23 اردیبهشت؛ تقسیم مرکز آلمان به دو قسمت شرقی و غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید