خواص ماهی سالمون

روزنامه آرمان امروز: در میان ماهی های مختلف،ماهی سالمون یکی از مغذی ترین غذاها در دنیا اسـت.این ماهی چرب محبوب،سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معـدنی است و می تواند عوامل خطر ابـتلا به بیماری های قلبی و علائم افسردگی را کاهش دهد. گوشت ماهی سالمون بسیار لذیذ است و می توان آن را به روش های متفاوتی طبخ کرد.در ادامه با خواص ماهی سالمون برای سلامتی بیش تر آشنا می شوید.

خواص ماهی سالمون

سرشار از اسیدهای چرب امگا3

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا3 با زنجیره بلندِ EPA و DHA است. 100 گرم گوشت ماهی سالمون پرورشی دارای 2/3 گرم اسید چرب امگا3 با زنجیره بلند است و این در حالی است که همین مقدار از گوشت سالمون دریایی، حاوی 2/6 گرم از این اسیدهای چرب است. چربی های امگا3 برخلاف بیشتر چربی های دیگر، برای بدن ضروری هستند و باید آنها را از رژیم غذایی دریافت کنیم، چون بدن ما نمی تواند این چربی ها را فراوری کند.

منبعی غنی از پروتئین

ماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است. پروتئین نیز مانند چربی های امگا3 ماده ای مغذی و لازم است که باید از رژیم غذایی دریافت گردد.پروتئین کارکردهای مهمی در بدن دارد، مثلا پس از هر آسیب دیدگی به بهبود بدن یاری می نماید، از استخوان ها محافظت می نماید و توده عضلانی را درطول کاهش وزن و فرایند پیری حفظ می نماید. پژوهش های اخیر نشان داده اند که برای رسیدن به سلامت مطلوب، در هر وعده باید دست کم 20 تا 30 گرم پروتئین باکیفیت دریافت کنید.

یاری به حفاظت از سلامت مغز

مطالعات نشان می دهند که اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم غذایی، به بهبود عملکرد مغز یاری می نماید. مصرف ماهی های چرب و روغن ماهی موجب کاهش علائم افسردگی، حفاظت از سلامت مغز جنین در دوران بارداری، کاهش اضطراب، آهسته شدن روند از دست دادن حافظه در اثر بالا رفتن سن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می گردد.

دارای ویتامین های گروه B

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین های گروه B است.مقدار ویتامین B موجود در 100 گرم ماهی سالمون صیدشده از دریا بدین قراراست: ویتامین B1 (تیامین): 18 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ ویتامین 2B (ریبوفلاوین): 29 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ویتامین 3B (نیاسین): 50 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ ویتامین 5B (اسید پانتوتنیک) 19درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ ویتامین 6B: تامین 47 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ ویتامین 9B (اسید فولیک): 7 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه؛ ویتامین 12B: تامین 51 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه.

منبع پتاسیم

ماهی سالمون دارای پتاسیم بالایی است. این مساله به ویژه درمورد ماهی سالمون دریایی صدق می نماید و 100 گرم از آن 18 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تاامین می نماید، درحالی که همین مقدار از ماهی سالمون پرورشی 11 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می نماید. درواقع ماهی سالمون، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد و 100 گرم موز تنها 10 درصد از مقدار پتاسیم توصیه شده روزانه را تامین می نماید. پتاسیم به کنترل فشارخون یاری می نماید و خطر سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.

سرشار از سلنیوم

سلنیوم ماده ای معدنی است که در خاک و برخی از مواد غذایی یافت می گردد. سلنیوم ماده معدنی کم احتیاج(trace mineral) به شمار می رود، یعنی بدن ما به مقدار کمی از آن احتیاج دارد. بااین حال، دریافت سلنیوم کافی در رژیم غذایی مهم است. مطالعات نشان داده اند که سلنیوم به حفاظت از سلامت استخوان ها و همچنین کاهش آنتی بادی های تیروئید در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید یاری می نماید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

یاری به کاهش بیماری قلبی

مصرف منظم ماهی سالمون به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی یاری می نماید. این مساله تا حد زیادی به دلیل توانایی گوشت سالمون در افزایش اسیدهای چرب امگا3 در خون است. بسیاری از افراد، اسیدهای چرب امگا6 بالایی در خون خود دارند و درمقابل مقدار اسیدهای چرب امگا3 در خون شان پایین است.

برخوردار از آنتی اکسیدان

آستاگزانتین ترکیبی است که اثرات سلامتی قدرتمندی دارد.آستاگزانتین که یکی از اعضای خانواده آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است، عامل اصلی ایجاد رنگدانه های قرمز در ماهی سالمون است.آستاگزانتین به وسیله کاهش اکسیداسیون LDL(کلسترول بد خون) و افزایش HDL(کلسترول خوب خون)، موجب کاهش خطر بیماری های قلبی می گردد. مطالعه ای نشان داد که مصرف 3/6 میلی گرم آستاگزانتین در روز برای کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL کافی است و به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش بدهد.به علاوه، آستاگزانتین همراه با اسیدهای چرب امگا3 موجود در سالمون، از مغز و سیستم عصبی دربرابر التهاب محافظت می نمایند.

یاری به کنترل وزن

مصرف منظم ماهی سالمون به شما یاری می نماید تا وزن خود را کاهش دهید و کاهش وزن ایجاد شده را حفظ کنید.ماهی سالمون نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی، به تنظیم ترشح هورمون های کنترل نماینده اشتها و ایجاد نماینده احساس سیری، یاری می نماید.به علاوه، پس از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، سرعت سوخت وساز بدن بیش از زمانی که مواد غذایی دیگری را مصرف می کنید،افزایش می یابد.

منبع: برترین ها

به "خواص ماهی سالمون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ماهی سالمون"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید